Nytt projekt: Black Box, eller varför behöver man en Mac?

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
dr. Agoz
Inlägg: 149
Blev medlem: 9 juni 2005, 11:39:07

Inlägg av dr. Agoz »

kolla på den här. kanske lite luddigt men principen är densamma

http://www.isk.kth.se/kursinfo/6b2267/o ... givare.doc

sista sidan är det jag tänker på.

här är det så att likspännings nivån sjunker och frekvensen minskar när man kommer nära med ett metallobjekt. (motsatt effekt om man närmare sig med ferriter) Eftersom op ampen är för slö för sinusvågen känner komparatorn bara av likspänings nivåns förändringar.

det här fungerar dock bara på metallobjekt då den är induktiv.

Gjorde den här labben i måndas men kanske inte fattade allt helt korrekt. men kanske kan ge någon hjälp.
Användarvisningsbild
Illuwatar
Inlägg: 2256
Blev medlem: 10 november 2003, 14:44:27
Skype: illuwatar70
Ort: Haninge
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Jag skall ge den optiska lösningen en chans eftersom det första försöket störde ut radion i verkstaden. Tänker ta ett antal IR-dioder och placera dessa runt en matchad fotodetektor. Dioderna moduleras med en fast frekvens som inte är 38kHz (en vanlig fjärrkontroll skall inte kunna starta maskinen). Om jag har förstått det hela kommer frekvensen i det mottagna IR-ljuset förbli konstant, oberoende av om mina händer är där eller inte. Det är amplituden som varierar. Har jag fel så får ni gärna rätta mig. Sedan, vad är bäst - att pulsa IR-dioderna med korta pulser (typ 10% duty cycle) eller att köra med 50/50 fyrkantsvåg?

PS - sidoplåtarna till BlackBox Jr är på G. Fagge har skickat dessa...
Användarvisningsbild
dr. Agoz
Inlägg: 149
Blev medlem: 9 juni 2005, 11:39:07

Inlägg av dr. Agoz »

kolla den här då
optoswitch

edit: här är lite mer optoblad.doc
Användarvisningsbild
Illuwatar
Inlägg: 2256
Blev medlem: 10 november 2003, 14:44:27
Skype: illuwatar70
Ort: Haninge
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Tackar - den där optoswitchen kan vara något att utgå ifrån.

Nu är det dock tid för lite bilder av BlackBox Jr. De frästa plåtarna från Fagge kom idag och det fanns ingen orsak att vänta...

Först en bild från Fagge, direkt efter körningen i CNC-maskinen
Bild

Tänkte jag skulle skippa skruvarna denna gång - det blir enklare med maskeringstejp... :lol:

Skämt åsido - detta gjordes för att få hålen rätt utmätta i hörnpinnarna
Bild

Man skulle kunna kränga detta som byggsats...
Bild

Innanmätet - ett Mini-itx, ett Epia MII10000 försett med 512 MB minne och en 20 GB Travelstar HD. Nätagget? Titta till höger om kortläsaren, ovanför CPU-flänsen. Där en ena delen. Den andra blir en 12V laptop-adapter.
Bild

Det (nästan) slutliga resultatet. Det jag skulle vilja förbättra är skruvningen - någon som vet vart man hittar försänkta, svarteloxerade M3?

Sedan, vad skall jag göra med kanterna på plåtarna? Låta dessa vara eller färga dem svarta? I så fall med vad?
Bild
Bild
Senast redigerad av Illuwatar 8 december 2005, 20:55:22, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Fagge
Inlägg: 3930
Blev medlem: 27 maj 2003, 13:59:51
Ort: Blekinge

Inlägg av Fagge »

Ja den stora frågan är hur man på bästa sätt kan få ändarna svartmatta ?.
Skippade du stålramen helt?
Varför fick inte displayen vara med?.
Är det meningen att burken ska stå upp, vilket inte alls ser så tokigt ut?.
För övrigt så är det ingen större skillnad mot dina tidigare byggen, med andra ord lika snyggt som vanligt :shock: :tumupp:
Senast redigerad av Fagge 22 november 2005, 22:29:48, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Den ser väldigt diskret och snygg ut! Inte alls som datorer brukar... :)
De försänkta skruvarna borde som sagt vara svarta, övriga skruvar ser bra ut. Tycker det är snyggt att de sticker upp lite.

Det här med att färga kanter på plåt... Har själv provat att färga på olika sätt, men inget har blivit tillräckligt bra. Om inte ytan var så blank så kunde man ha spraylackat kanterna.
Användarvisningsbild
Hedis
Inlägg: 2488
Blev medlem: 8 december 2003, 15:10:44
Ort: Vänersborg
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Maskera det som inte skall målas och spraya med mattsvart kanske kan fungera.
Brukar iofs. va svårt att lacka på alu.

Helt klart impad utav dina byggen. :tumupp:

Edit: Svart tusch/märkpenna kanske kan fungera hyffsat?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Svarta märkpennor är tyvärr inte alltid svarta. Efter en tid brukar det man målat bli blått eller lila, särskillt på aluminium... Tycker även att det är svårt att få det att täcka och bli snyggt med märkpenna.
Användarvisningsbild
Illuwatar
Inlägg: 2256
Blev medlem: 10 november 2003, 14:44:27
Skype: illuwatar70
Ort: Haninge
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Fagge skrev:Skippade du stålramen helt?
Varför fick inte displayen vara med?.
Är det meningen att burken ska stå upp, vilket inte alls ser så tokigt ut?.
Detta är BlackBox Jr, dvs ett annat bygge än BlackBox (som för tillfället är on hold tills en fungerande touchswitch existerar). Denna skulle aldrig ha någon display eftersom denna är tänkt som en ren surfdator till min mor.

---

Det är kanske bäst att låta ändarna på plåtarna vara - bättre än att sabba dem med någon skabbig målning. De få försänkta skruvarna kommer inte att synas när jag är klar så det gör inget om de inte är svarta. En detalj återstår att tillverka som kommer vara pricken över i'et...
Användarvisningsbild
Illuwatar
Inlägg: 2256
Blev medlem: 10 november 2003, 14:44:27
Skype: illuwatar70
Ort: Haninge
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Stativet till BlackBox Jr är nu klart. Tanken är att HD-leden skall lysa in i ena änden på plexit. Borde ge en schysst effekt. Väntar bara på att Fagge skickar grejerna...

Bild
Senast redigerad av Illuwatar 8 december 2005, 20:55:41, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Illuwatar
Inlägg: 2256
Blev medlem: 10 november 2003, 14:44:27
Skype: illuwatar70
Ort: Haninge
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Har fått plexibitarna, så nu är BlackBox Jr klar ur byggsynpunkt. Återstår att ladda på OS (blir Windows 2000 Pro) samt lite mjukvara som min mor kan tänkas behöva.

Bild
Bild
Bild
Bild
Senast redigerad av Illuwatar 8 december 2005, 20:56:02, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Illuwatar
Inlägg: 2256
Blev medlem: 10 november 2003, 14:44:27
Skype: illuwatar70
Ort: Haninge
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Om någon undrar varför bilderna är borta så beror det på att www.puffy.nu verkar ha tappat allt sitt innehåll eller så har domännamnet flyttats till en annan server. Hur som helst, detta ligger utanför min kontroll och det har inte bara drabbat mina trådar här och på www.64bits.se, utan också min hemsida är borta (har förstås lokal backup). Så det gäller att få igång u-Server fortast möjligt och styra om allt dit (och man får hoppas att puffy, vem nu som sköter denna, kommer tillbaka).
Användarvisningsbild
Fagge
Inlägg: 3930
Blev medlem: 27 maj 2003, 13:59:51
Ort: Blekinge

Inlägg av Fagge »

Ja då kom ju u-servern till sin användning ju. Är puffy en betalplats? i så fall så får dom väll inte släcka ner sådär utan att medela!?.
Användarvisningsbild
Illuwatar
Inlägg: 2256
Blev medlem: 10 november 2003, 14:44:27
Skype: illuwatar70
Ort: Haninge
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Den var ingen betalplats - jag fick ett konto där för ett antal år sedan troligtvis via en användare på 64bits.se. Den webservern har fungerar helt felfritt fram till i helgen.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10679
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Inlägg av GeekJoan »

Dom har väl inte betalat in för domänen. Fick nygligen brev från NIC om att det var dax att betala annars stängde dom ner mina siter.
Skriv svar