Nytt projekt: Black Box, eller varför behöver man en Mac?

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Illuwatar
Inlägg: 2256
Blev medlem: 10 november 2003, 14:44:27
Skype: illuwatar70
Ort: Haninge
Kontakt:

Nytt projekt: Black Box, eller varför behöver man en Mac?

Inlägg av Illuwatar »

När jag såg att det gick att köra Mac OS X på Intel blev jag genast intresserad. En kollega visade mig på jobbet hur han körde detta OS på en laptop av Intel-typ (Pentium M) och det flöt på riktigt fint. Så då tänkte jag att man borde bygga en maskin som passar till detta OS (inte går det att köra OS X på en PC i en begie plastlåda, inte). Först tog jag reda på specarna för referenssystemen Apple använder för att testa Intel-versionen av OS X. Det finns två grundkrav för att lyckas: processorn måste ha SSE3-instruktioner (det kan gå med SSE2 via patchar men jag vill spela säkert) och moderkortet baseras på Intel 915 chipsetet (andra kan fungera men detta är säkert). Dessutom fick mitt bygge inte bli för dyrt. Så det blev budget-jakt: Ett Asrock-kort med nämnda chipset i mikro-ATX-format samt en Celeron D på 2.8G Hz. Moderkortet har integrerad grafik, så separat grafikkort behövs inte (sänker priset och byggets fysiska storlek). På detta kommer 1 GB RAM samt en 3.5" SATA-disk (inte inköpt ännu). DVD-brännaren som blev över efter u-Machine kommer användas i detta bygge (nu finns det portar så att den får sin egna IDE-kanal). Ett kompakt 220W ATX-nätagg står för juicen till systemet. Detta kommer toppas av med ett custom-chassi gjort av aluminium och glas. Fagge kommer än en gång få fräsa lite plåt åt mig...

Så här är de första bilderna på vad som komma skall:

Bild
Som alla projekt så utgår man från ett blankt papper - i detta fall en blank alu-plåt full med hål.

Bild
De stora delarna utlagda för att visa hur de skall placeras. Hårddisk och DVD kommer placeras på en separat plåt ovanför expansions-slottarna. Byggets låga profil (nätagget sätter höjden) utesluter expansionskort, så alla slottar kommer bli överflödiga. Alternativet hade varit ett mini-itx med samma chipset, men då hade bara kortet självt kostat lika mycket som jag gav för kort + CPU + minne. Det var lite för mycket för detta projekt.

Bild
Grunden i bygget blir en ram av aluminium. På denna kommer sedan sidoplåtarna att fästas.

Bild
Min vanliga otur - jag hade inte material hemma så att det räckte hela vägen runt. Så det blir en tur till Bauhaus i helgen...
Senast redigerad av Illuwatar 8 december 2005, 20:52:15, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Snabelost
Inlägg: 1089
Blev medlem: 1 mars 2005, 23:12:57
Ort: Sweden / Örebro / Fjugesta
Kontakt:

Inlägg av Snabelost »

Men shit... Har du inte fattat att man kan köpa färdiga datorer!!

:wink: :wink: :wink: :wink: :wink: :wink: :wink: :wink: :wink:

Ser frammot att få åtnjuta ett ytterligare högklassigt bygge. Lycka till!

/Magnus
Användarvisningsbild
Illuwatar
Inlägg: 2256
Blev medlem: 10 november 2003, 14:44:27
Skype: illuwatar70
Ort: Haninge
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Färdiga datorer är för nybörjare... ;)

Jag har redan tre "färdiga" datorer så det räcker för mig av denna vara. Bygger jag en dator i fortsättningen skall den vara speciell på något sätt. Planerna är också att göra en Black Box Jr, en mindre variant av denna maskin baserad på ett EIPA-kort. Min mor behöver en värdig ersättare för sin senila P2'a med Windows 98...
Användarvisningsbild
007sweden
Inlägg: 3500
Blev medlem: 3 mars 2005, 20:18:12
Skype: oo7sweden

Inlägg av 007sweden »

finns det något ställe att få tag på små moderkort billigt? till exempel mini-itx etc.
Användarvisningsbild
netrunner
Inlägg: 5510
Blev medlem: 4 februari 2005, 12:26:05
Ort: 127.0.0.1

Inlägg av netrunner »

Nu ska vi se... du har integrerad grafik på dendär, ska du behålla det? Isåfall så har du ett hyggligt utrymme under moderkortet att montera DVD och HD i.
Användarvisningsbild
Illuwatar
Inlägg: 2256
Blev medlem: 10 november 2003, 14:44:27
Skype: illuwatar70
Ort: Haninge
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Det integrerade grafikkortet skall användas. Däremot kommer disk och DVD placeras ovanför moderkortet i stället för under. Jag kommer bygga en platå ovanför expansionsplatserna för detta ändamål.

Billiga mini-itx? De har sitt pris, men bland annat Webhallen har ett hyfsat utbud. Industrimoderkort (som exempelvis det jag använde i u-Machine) är dock på en helt annan prisnivå. Det blir intressant att se vad nano-itx kommer att kosta när de väl kommer ut i handeln.
Användarvisningsbild
007sweden
Inlägg: 3500
Blev medlem: 3 mars 2005, 20:18:12
Skype: oo7sweden

Inlägg av 007sweden »

ok, sorry om jag lånar din tråd, hoppas du inte blir sur, men,

http://www.webhallen.com/prod.php?id=32480
den såg ganska bra ut i förhållande till priset, vad tror ni, blir det billigare att beställa härifrån än på http://www.mini-itx.com/ direkt? vad går frakten på?

/me
Användarvisningsbild
Illuwatar
Inlägg: 2256
Blev medlem: 10 november 2003, 14:44:27
Skype: illuwatar70
Ort: Haninge
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Frakten blir säkert lägre i och med att www.mini-itx.com verkar ligga i UK. Jag brukar dock hämta i butiken när jag beställer från Webhallen. Just det där kortet har jag i min Astaro-brandvägg. Jag rekommenderar moddning av kylaren i och med att dessa små fläktar låter lite väl mycket för att vara trevliga.
Användarvisningsbild
007sweden
Inlägg: 3500
Blev medlem: 3 mars 2005, 20:18:12
Skype: oo7sweden

Inlägg av 007sweden »

men då kostade ju dom lite mera här i svea rike då-? på mini-itx sidan, måste man betala VAT (moms?) också eller blir det momsfritt?



vad finns det mer för moderkortstyper som är småa/billiga? söker ett användbart moderkort max 1000:- inklusive processor då, och för tillfället tycker jag mini-itx passar mig utmärkt :)
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26153
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

Om det köps inom EU är momsen betalad!
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Ännu ett intressant bygge! Det är lite smått beroendeframkallande att följa dessa datorbyggen... :D

Att man kunde köra Mac OS X på Intel hade jag missat. Önskar bara att det fanns Mac-versioner av alla Windows-program jag kör.... :roll:

Apropå att beställa utomlands så har jag länge varit på jakt efter en motor till en rullbandspelare (Teac X2000-R). Hittade en i Japan och trodde att det skulle bli dyrt att få hem den till Sverige. Men icke: 1500kr för både motor och frakt! Tokbilligt!!
För ca 15 år sedan behövde jag en speciell transistor till en videobandspelare med redigeringsfunktioner. Hittade även då vad jag sökte i Japan. Men det blev den dyraste transistor jag köpt: 600kr inkl. frakt.... :shock:
Användarvisningsbild
007sweden
Inlägg: 3500
Blev medlem: 3 mars 2005, 20:18:12
Skype: oo7sweden

Inlägg av 007sweden »

lol :S

har nu fått fram prisuppgift på moderkort och frakt från GB till lilla sverige,
1 249,97 SEK skulle det kosta för 800Mhz kortet (näst billigaste) på deras sida, tror jag ska söka svenska importörer/försäljare :S
Användarvisningsbild
Xyzzy
Inlägg: 1222
Blev medlem: 30 januari 2004, 22:31:07
Ort: Uppsala, Sweden

Inlägg av Xyzzy »

007sweden: om ett begagnat kort är en möjlighet så PMa mig (har precis ett sådant som webhallen säljer säljer).

Förlåt att vi kapat tråden, var så god att fortsätt OnT.
Användarvisningsbild
007sweden
Inlägg: 3500
Blev medlem: 3 mars 2005, 20:18:12
Skype: oo7sweden

Inlägg av 007sweden »

mmmm :)

ja, OnT var det, bra med ännu ett inspirationsbygge illuwatar, längtar efter att se resultatet :)
Användarvisningsbild
peranders
Inlägg: 171
Blev medlem: 27 augusti 2004, 10:59:48
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av peranders »

Hörni grabbar, lungt och fint nu. Apple kommer att kräva att det kommer att finns någon speciell hårdvara som är unik för Apple så räkna inte med att fler versioner ska kunnas köras på rena MS/Intel plattformar. Men tänk ändå om OS X skulle vara ett rent Intel OS. Det hade varit härligt för jag älskar Mac och har gjort så sedan 1985 faktiskt!
Skriv svar