Tråden för Delta/Kossel 3D-Skrivare (fd Simplys 3D-Skrivare)

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Simplys 3D-skrivare...

Inlägg av PeterH »

Skit också, nu blev ju jag också sugen! :doh:

janbjorn: vad tror du polaren din vill ha för att skriva ut ett set till mig med? (om han nu vill det :vissla: ) Köpte du profilerna från samma ställe som simply? Tyckte färgerna blev snygga :tumupp:
mippen
Inlägg: 740
Blev medlem: 15 april 2009, 15:34:31
Ort: Lindome

Re: Simplys 3D-skrivare...

Inlägg av mippen »

Är det inte emot forumreglerna att inte ha inköpslänkar till sådana fina byggen?
:)

Kan man få liknande prestanda med "fisklina" eller vad det är dom kör med, som med remdrift?
simply
Inlägg: 497
Blev medlem: 19 januari 2006, 11:27:36
Ort: sthlm
Kontakt:

Re: Simplys 3D-skrivare...

Inlägg av simply »

Första inlägget innehåller liten shoppinglista för de större grejerna, men vill du har för några speciella delar, bara hojta!

//
puttiplatt
Inlägg: 270
Blev medlem: 9 maj 2013, 20:07:28
Ort: Åstorp Skåne

Re: Simplys 3D-skrivare...

Inlägg av puttiplatt »

Och nu ökade köpsuget ännu mer!
Jag hade samma tanke med att utöka basen. Är också intresserad av ett plastkit om det finns möjlighet. Jag har tyvärr ingen polare med 3d skrivare :(
@simply
Var köpte du kolfiberstängerna?
Funkar medföljande extruder bra?
Varför 16T kugghjul?Jämnt upp med stegmotorernas steg?
Fraktkostnad på plastkitet? Hittar inget om frakten på deras sida.
Kan detta kugghjulet passa extrudern i stället för ditt custom tillverkade? http://www.ebay.com/itm/251348182572
Var köpte du pneumatiska kopplingar och ptfe slang?
Kommer säkert på fler frågor efterhand men skulle vara tacksam för svar på ovanstående.
Gärna MÅNGA fler bilder på t ex remmens infästning i släden mm mm
Du har ingen aning om vad du satt i rullning....... :mrgreen:

Edit: fler frågor
simply
Inlägg: 497
Blev medlem: 19 januari 2006, 11:27:36
Ort: sthlm
Kontakt:

Re: Simplys 3D-skrivare...

Inlägg av simply »

Hej... kul att det är fler som är intresserade här, lite avis på aktiviteten i K8200-tråden :wink:
Snart kan vi spåna tillsammans på förbättringar och tips! :tumupp:

Kolfiberrören hade jag liggande, men är inhandlade från "närmaste" modell/hobby-affär. Traxxas-länkarna är köpta
på liknande ställe, men finns ju billigt på ebay eller amazon också.

Extrudern som är med tycker jag fungerar utmärkt. Detta är ju min första, så jag har ingen erfarenhet av någon annan, men jag har inte haft några problem med den änsålänge. Angående kugghjulet du länkade till ser det ut att passa. OD=12mm och bore=8mm fanns ju som tillval!? Vafan, varför hittade inte jag den säljaren förrut... bastard! :x
Men jag _TROR_ jag har fått mitt kugg jag beställde från SDP-SI den 30/8 (!!!) :humm: kom en okänd avi idag!

Jag är LasseAH evigt tacksam för att han på eget bevåg fräste till ett kugg till mig. Blev lite ocentrerat, men har fungerat ypperligt i min extruder. :bravo: Utan den hade jag antagligen annars inte kunnat printat något förräns kanske idag! Jag är skyldig honom en p(r)int! ;)

16T-kugghjulen är väl för precision och styrka antar jag. Det är väl aningens mindre, alltså blir det mindre utväxling, dvs ett steg från motorn rör sig kortare...typ.
Det var lite tricky att hitta, flesta hjulen jag hittade ligger på 20T, men jag gav inte upp ;)

Frakten räknas ut automagiskt precis innan betalning, jag betalade £10 i frakt, men då beställde jag 3st stegmotorer därifrån också, så det går nog komma undan billigare om du bara beställer plastdelarna...

Pneumatiska kopplingarna köpte jag från Ebay, slangen från RepRapWorld (varifrån jag även köpte J Head (compatible) hotend, även om jag tänkte köpta från hotends.com först...)

Skall försöka fixa fler bilder på olika delar asap...

Snålheten bedrar visheten, många av smådelarna var ju lite knepiga att få tag på, så egentligen skulle man ju beställt dubbelt och kunnat vara behjälplig till nya byggare, men, men.... :doh:
v-g
EF Sponsor
Inlägg: 7875
Blev medlem: 25 november 2005, 23:47:53
Ort: Kramforce

Re: Simplys 3D-skrivare...

Inlägg av v-g »

Vad beräknas totalkostnaden till?
simply
Inlägg: 497
Blev medlem: 19 januari 2006, 11:27:36
Ort: sthlm
Kontakt:

Re: Simplys 3D-skrivare...

Inlägg av simply »

Hej!

För mig ligger den runt 6kkr nu, men då brände jag en ansenlig mängd hundralappar på svarta(?) skruvar och ungefär lika mycket gick väl åt för plastdelarna, bägge dessa kan man komma över billigare. Kikar man runt på reprap-forumet eller delta-forumet på google groups, kan man hitta bra priser, alternativt gratis om man har tur. Skaparen av Kosseln drog igång en slags "Get One Free, Give Away One Free", dvs han delade ut några kit gratis mot att de i sin tur gav ett kit gratis till någon annan när deras skrivare var igång, osv, osv...

Mitt excelblad med alla inköp har stannat på 5800kr, men det är exkl. första rullen PLA + en printbädd i glas (ej nödvändigt, räckte egentligen med den 4mm plexiskiva jag köpte hos en glasis för 80pix)

Skulle jag kirrat plasten billigare/gratis och inte varit så kåt på svarta rails och skruvar, så hade jag nog kunnat hamna på knappt 5kkr istället.
Det är konstigt det där, ibland är man jävligt dumsnål för en femtiolapp hit eller dit, ibland kan man motivera dumheter för flera hundralappar hur enkelt som helst :doh:

//Andreas
simply
Inlägg: 497
Blev medlem: 19 januari 2006, 11:27:36
Ort: sthlm
Kontakt:

Re: Simplys 3D-skrivare...

Inlägg av simply »

Här lite bilder på remmens infästning i släden. Jag la till en liten bricka till skruven närmast remmen, behövs säkert inte, bara JustInCase(tm) :wink:
carriage.jpg
Tröttnade på att ha PLA-rullen temporärt upphängd i en stor glasskål(?) så jag "sketchade upp" två enkla fästen för placering ovan på skrivaren. Inte den mest avancerade lösningen och inte helt frirullande direkt, men det fungerar (änsålänge).
Blir nog en omdesign när jag har tid ;)
spoolholder_part1.jpg
spoolholder_part2.jpg
spoolholder.jpg
Upptäckte försent att (iaf denna spole) passade fintfint bara rakt i mitten på skrivaren, hängandes på toppen :doh:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
v-g
EF Sponsor
Inlägg: 7875
Blev medlem: 25 november 2005, 23:47:53
Ort: Kramforce

Re: Simplys 3D-skrivare...

Inlägg av v-g »

simply:Tack för bra svar, denna modellen är för mig mycket intressantare än "fräs" modellen.
Användarvisningsbild
Jeppsson
EF Sponsor
Inlägg: 810
Blev medlem: 3 oktober 2005, 18:00:43
Ort: Karlskrona

Re: Simplys 3D-skrivare...

Inlägg av Jeppsson »

Är det någon som vet om "Bed leveling" fungerar även om man kopplar till LCD samt SD-kort läsare till exempel "ArduinoMega+RAMPS+Stepper drivers Kit" och väljer att skriva ut från SD minne utan att ha 3D printern kopplad till datorn?

Eller måste en dator vara tillkopplad elektroniken för att kunna räkna ut kompensationen för "Bed leveling" eller sköts de beräkningarna i Arduino:n?
simply
Inlägg: 497
Blev medlem: 19 januari 2006, 11:27:36
Ort: sthlm
Kontakt:

Inlägg av simply »

Det borde inte vara någon skillnad. Ligger koden G29 med i gcode-filen som ska skrivas ut så utförs funktionen, den ligger i firmware (Marlin)...

Om inte annat finns säkert (borde om inte annat) möjlighet att köra
funktionen direkt från LCD-kontrollern?! jag har hittat väldigt lite info om vad den stödjer exakt, men rörelse och kalibrering har nämnts som exempel... förutom kunna printa direkt från SD-kortet då ;)

/A
puttiplatt
Inlägg: 270
Blev medlem: 9 maj 2013, 20:07:28
Ort: Åstorp Skåne

Re: Simplys 3D-skrivare...

Inlägg av puttiplatt »

Löpte amok med paypal igår och har nu beställt nästan alla delar.
@simply
Vilken PSU använder du?
Kablar till att koppla ihop allting?
Skruvar och muttrar? Köpt lokalt eller på nätet?
625 kullager köpt lokalt?
Filament att börja köra med?
Gärna liten film eller bilder på bygget nu när ditt är klart t ex kabeldragning, extruderplacering, psu och styrkortplacering.
Kommer säkert att ha en miljon frågor till när jag ska bygga ihop min. Hoppas du har tålamod med mig :D
Ha det bra
Puttiplatt

Edit: fler frågor
simply
Inlägg: 497
Blev medlem: 19 januari 2006, 11:27:36
Ort: sthlm
Kontakt:

Inlägg av simply »

@puttiplatt, skall försöka svara på dina frågor så gott det går, inga problem!

Till PSU använder jag en vanligt nätadapter (typ laptop-psu) jag hade liggande som ger 5A @ 12V och har fungerat klockrent.
Innan jag hittade det så hade jag tänkt ta ett PSU från en gammal Shuttle-maskin jag hade som låg och skräpade,
men tyckte det skulle blir för mycket jobb att få snyggt jmf med att bara ta nätadaptern jag använder nu.

625-kullagret hittade jag på Technobots där jag även köpte OpenBeam-prylarna.

Skruv och mutter köpte jag lokalt på Siefverts Skruv här i stockholm då jag ville försöka få tag på allt från ett och samma ställe, men jag fick ändå vända mig till lokala RC-butiken för några skruvar. Siefvert är väl dock inte det billigaste stället, alt. så behöver man ju inte som jag köpa de dyra skruvarna, bara för att man vill ha svarta :roll:

Kablar för anslutning av end-stops, termistor och fläkt, så har jag offrat några meter nätverkskabel. Perfekt med par-ledare som redan är fint tvinnade runt varandra. Utöver det har jag faktiskt TYVÄRR inte riktigt ordnat upp det något snyggt.
Jag har skrivit ut själva kontrollerkort-boxen, men har inte ännu fått ut locket då jag behövde modda det lite och sista försöket så lyfte utskriften lite i kanterna. Denna box har jag utgått ifrån http://www.thingiverse.com/thing:28210 .
Jag måste sätta mig och fundera ut hur jag vill göra, var montera kontrollerkort-box osv. Och sen hur kabeldragningen skall gå snyggt. Som det är nu hänger kablarna fritt i en råttbo bakom skrivaren :/ not satisifed!

Första rullen filament köpte jag från Supply3DPLA.com som drivs av en svensk firma som håller till i Hallstavik tydligen. Min enda rulle jag köpt hitills och jag har inte haft några bekymmer alls med den. Den har även hängt framme sen jag fick den och inte haft några problem med fukt eller dylikt *peppar,peppar...*

Extrudern sitter på Z-pelaren med "medföljande" lilla fäste, som dock är lite för litet för den stepper jag köpte, så den skall nog modifiera lite var det lider.

Bara fråga på om du har fler frågor... jag är ju som sagt inte riktigt klar ännu, så klar som jag vill vara iaf. Jag skall justera min lagerskenor lite nedåt en liten bit och samtidigt försöka skruva tillbaka lite skruvar som lossnat från skenorna. Detta ingrepp kommer ju kräva en total omkalibrering nästan, så... jag har dragit mig lite för det... speciellt då den går så bra ändå :)

//
Senast redigerad av simply 13 oktober 2013, 23:59:24, redigerad totalt 1 gång.
puttiplatt
Inlägg: 270
Blev medlem: 9 maj 2013, 20:07:28
Ort: Åstorp Skåne

Re: Simplys 3D-skrivare...

Inlägg av puttiplatt »

Tack för svaren simply!
Kullagret finns ju i sverige också så det ska nog ordna sig.
Ska se vad jag kan hitta i mina gömmor att ha som psu, om jag fattat det rätt behöver kortet endast 5A anslutningen om man kör utan hotbed.
Jag återkommer när mina grejor börjar trilla in eller jag kommer på fler frågor. Jag har en känsla att det blir en hel del ffa ang inkoppling och programvaror, firmware, inställningar mm mm
Ha det bra
Puttiplatt
peter_larsen
Inlägg: 128
Blev medlem: 23 juli 2008, 23:09:51
Ort: Lödöse
Kontakt:

Re: Simplys 3D-skrivare...

Inlägg av peter_larsen »

PeterH skrev:Skit också, nu blev ju jag också sugen! :doh:

janbjorn: vad tror du polaren din vill ha för att skriva ut ett set till mig med? (om han nu vill det :vissla: ) Köpte du profilerna från samma ställe som simply? Tyckte färgerna blev snygga :tumupp:
Polaren kan absolut tänka sig att skriva ut ett set med delar så fort han får snurr på maskinen igen efter datorhaveriet :)

Drar ett PM till dig när jag ser att grejerna lirar igen så får vi se om det fortfarande är aktuellt..

PS
Det är alltså jag som är janbjorns polare det refereras till, om det nu skulle vara oklart :)
Skriv svar