Moddat minikylskåp (bilder)

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
netrunner
Inlägg: 5510
Blev medlem: 4 februari 2005, 12:26:05
Ort: 127.0.0.1

Inlägg av netrunner »

Jag har samma typ av kyl på jobbet för att få kall cola. Nu klagar min kolega på att det bullrar lite från kylen (han sitter i samma rum). Så jag moddade min oxå.

8cm fläkten på 2000rpm blev en 12cm med 1000rpm = mycket tystare. Rätt jobbigt var det att såga och fila så att fläkten passade. Ännu jobbigare var att såga/fila så att dom små gallren är stora nog att släppa ut den luft som 12cm fläkten trycker in (den trycker inte så hårt så det får inte finns något i vägen)...

Det tråkiga är att det efter 4månader är strul med PSU-elektroniken. En dag så var fläkten still och man hörde ett pipande ljud från kylen. Efter omstart så fungerar den men jag har ställt av den tills jag vet vad felet är.
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor
Inlägg: 3759
Blev medlem: 19 oktober 2004, 15:55:20
Ort: Hudiksvall

Inlägg av ensten »

Kan inte låta bli ...

<kolega> ... är det en liten grop som kor ligger och sover i? :shock:
DeeJayPA
EF Sponsor
Inlägg: 1384
Blev medlem: 4 december 2004, 21:17:57
Ort: Luleå

Inlägg av DeeJayPA »

han kanske jobbar på ett lantbruk :?:
Användarvisningsbild
Logan
Inlägg: 630
Blev medlem: 5 januari 2005, 21:31:53
Ort: Jönköping
Kontakt:

Inlägg av Logan »

Galet vad snygg bio-salong du lyckats bygga!
Längtar tills jag själv har ett eget hus....
Får man fråga vad det bygget kostade? :oops:
VikHe
Inlägg: 244
Blev medlem: 27 maj 2003, 22:32:13
Ort: Boden

Inlägg av VikHe »

Mycket snyggt må jag säga :)

Som sagt, längtar tills jag får eget hus :P
Soap
Inlägg: 763
Blev medlem: 18 oktober 2003, 10:23:42
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Inlägg av Soap »

AndLi:
Ja det har du nog rätt i. fast jag tror inte skillnaden är så stor. Nu har jag uppnått "rätt" temperatur så varför pilla på nåt som funkar ;)
Logan, det har inte kostat så väsrst mycke ( om man räknar bort utrustningen)
runt 5-6kkr kanske.

Netrunner, ja jag hade samma planer från början. först och främst bort med all plast som sitter som skyddsgaller, blev en avsevärd förbättring, men inte bra nog. sen tänkte jag som du: större fläkt. hade dock ingen hemma. Nästa tanke var att byta ut kylflänsen mot en som var MYCKE större, men så sprang jag över den här lösningen och tyckte den var värd att testa.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Inlägg av arvidb »

Soap skrev:Arvidb: har du vägarna förbi så ska jag bjuda dig på kall cola och en filmvisning ;)
Det ska jag komma ihåg! Tnx :)

(Nu är det tyvärr ytterst sällan som jag har vägarna förbi Uddevalla...)

Arvid
Användarvisningsbild
netrunner
Inlägg: 5510
Blev medlem: 4 februari 2005, 12:26:05
Ort: 127.0.0.1

Inlägg av netrunner »

ensten skrev:Kan inte låta bli ...

<kolega> ... är det en liten grop som kor ligger och sover i? :shock:
Första bilden till höger uppifrån...
http://linuxdevices.com/articles/AT8308307720.html
fesoj_92
Inlägg: 85
Blev medlem: 18 januari 2006, 21:31:59

Inlägg av fesoj_92 »

grymt snygt med kylen i väggen!!!! man blir ju inte lite avis!! :roll:
ja håller själv på att bygga en läskaoutomat (mer mekanik än elektronik) met tror inte den får nån kylning men nu när ja såg din komm ja på att man kan sätta en hink med vatten i källarn å en akvariumpump i å leda upp till mitt rum...men jaja den blir snygg i alla fall
Användarvisningsbild
Turbosharp
Inlägg: 142
Blev medlem: 16 mars 2006, 22:04:06

Inlägg av Turbosharp »

fint bygge! har en liten fråga angående kylanordningar. går det att bygga en egen kyl ?

leder man in kylmedia, ev glykol? i koppar rör kylda av en fläkt. och sen är det en pump som sköter cirkulationen till ytterligare koppar rör i det området man vill kyla? för isf är det ju peace of cake, vad har jag missat haha?

ha de gott å så
Användarvisningsbild
Cenorpa
Inlägg: 737
Blev medlem: 11 juli 2005, 20:58:03
Ort: Stockholm | Borlänge
Kontakt:

Inlägg av Cenorpa »

Ganska gammal tråd som blivit uppdragen men rätt snyggt iallafall.
Användarvisningsbild
Turbosharp
Inlägg: 142
Blev medlem: 16 mars 2006, 22:04:06

Inlägg av Turbosharp »

är det nån som vet hur det funkar?

:roll:
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23624
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

Lite väl gammal tråd som sagt men men..

Det som användes för att kyla colan kallas peltierelement. Sök på ordet på tex google och du hittar detaljerat hur det fungerar och är uppbyggt. Dessa behöver sedan i allmänhet en fläkt om dom är stora, och dessa fläktar kan ju ev låta lite. Istället för att kyla peltierelementet med luft så kylde trådskaparen den med en vattenkylning istället och då kan man placera denna vattenkylnings del på ett ställe en bit från kylen så låter det betydligt mindre om ens något.

Den andra typen som finns är olika kompressor varianter för bättre kyleffekt och betydligt mindre energi åtgång i förhållande till kyleffekten som dom kan prestera, dock är dom betydligt större. Kylkompressor varianten finns ju i alla kylskåp som man har hemma men är betydligt mer komplicerade. Dessa 2 varianter fungerar dock efter samma princip, ta värmen från ett ställe och släpp ut det på ett annat så satt säga, men på 2 helt olika sätt.


går det att bygga en egen kyl?

Har man bara kunskapen och grejerna till det och vet vad man gör så bör det inte vara några problem. Har tex själv planer på att någon gång bygga en liten inbyggnadskyl i rostfritt för spritflaskor, kommer dock att använda ett kompressorsystem till det. Men jag rek nog dig om du skule bygga ett att avända peltierelement istället för kompressorer då det är betydligt lättare att koppla in ett peltierelement än ett kompressorsystem som bör tillverkas från grunden för att få det optimerat. Ett peltierelement är i princip klart att användas direkt, det behöver bara ström, kylfläns och ev en fläkt för att fungera optimalt.


leder man in kylmedia, ev glykol? i koppar rör kylda av en fläkt. och sen är det en pump..

Nja riktigt så enkelt är det inte och i det fallet handlar det nog om principen för kompressorer men det är inte glykol inblandat utan speciella gaser och en hel massa andra saker.
Användarvisningsbild
Turbosharp
Inlägg: 142
Blev medlem: 16 mars 2006, 22:04:06

Inlägg av Turbosharp »

okey! tack för svaret, väldigt hjälpsamt :tumupp:

jo jag har en kyl samt frys på väg till skroten, vore det inte idé att låna kompressor osv från detta, och bygga en slimmare variant? :humm:

om man nu bygger om systemet, med kylrör/kopparrör, vad fylls detta med sedan, gas liknande de i ac-anläggningar (i den ovan nämnda kompressor varianten) ?

tacksam för svar! :D
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23624
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

Jodå visst kan du det, har själv gjort något enkelt efter några mindre (nja blev egentligen större) modifieringar men än en gång bara om du har kunskaperna till det då det inte är något att leka med så att säga. Det är bla därför som jag rek peltierelement, och speciellt om det är en liten kyl det handlar om tex i storlek som i denna tråd.


Om man nu bygger om systemet, med kylrör/kopparrör vad fylls detta med, gas liknande..

Nja i princip, det finns dock en hel uppsjö av gaser inom detta område men vissa är billigare än andra och vissa är inte alls till för att användas i ett kylskåp medan tex vissa fungerar bättre än andra. Detta är sådant man måste kolla upp om man inte redan vet och sedan designa systemet efter detta, bland många andra grejer so mmåste passa med varnadra. Men att sedan få tag på en viss gas som används inom dessa sammanhang, oavsett vilken gas det är, går bara om du har ett företag som håller på inom denna branch för du får/kan så vitt jag vet inte köpa dessa gaser som privatperson.


Det finns dock faktiskt en gas som man kan använda i kyl och tom frys system och som används ganska så friskt vid hemmabyggen och det är propan som finns i gasolflaskor, det använder tex alltid jag mig av då den är så billig och effektiv.

Men det är dock inget som jag rek dig att använda då det är brännbart, explosivt och gör du fel så kan det skada dig allvarligt alternativt tom ta livet av dig! Speciellt om man inte har kunskaperna eller utrustningen till det.


Vill du få reda på mer detaljerat inom detta område så kan jag rek dig tex google och diverse forum. Ett av några forum där jag lärde mig en del inom detta för många år sedan, om du kan engelska vls, är www.phase-change.com som iofs enbart sysslar med kylning av datorer men man kan kanske, efter att ha läst väldigt mycket om hur det hela fungerar och vad andra kommit fram till, tex göra ett kylskåp i stället.
Skriv svar