Från nätagg till analog processor

j.po
Inlägg: 279
Blev medlem: 24 november 2008, 20:40:19
Ort: Halmstad
Kontakt:

Re: Design av linjärt nätagg +/-25V 3A

Inlägg av j.po »

skulle det inte ge en enklare koppling om man satte strömshunten på 0V sidan istället för på 25V sidan, så slipper man balansera OP'n.
Användarvisningsbild
Honk
1 Anmärkning
Inlägg: 455
Blev medlem: 18 november 2010, 10:13:15

Re: Design av linjärt nätagg +/-25V 3A

Inlägg av Honk »

Helt klart enklare och detta gör jag alltid.
Finns ingen anledning att ha den på V-High i en separat stående nätdel.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Design av linjärt nätagg +/-25V 3A

Inlägg av Spisblinkaren »

Ni är härliga! :tumupp:

Men nu ritar jag inte fler scheman. :D

Såhär får det bli.

Bära eller brista!

Men nog var det skrattretande med min spegelvändning tidigare.

Vilken klant man är! :D

Två saker:

1) På MiaM's inrådan skiter jag numera i Vbe-multiplikatorns temperaturberoende. Jag tycker nämligen den diskreta lösningen är både enklare och roligare och inbillar mig att om man suktar efter precision kan man vänta ut agget tills dess trissan stabiliserat sig. Sedan kan man höja spänningen något. När man höjer spänningen (över Vbe-trissan) kommer samtidigt strömmen genom den att bli lägre. Effektutvecklingen och därmed värmen går således då ungefär på ett ut. Rätta mig gärna om jag har fel.
2) Jag kommer använda en logaritmisk pot för strömgränsen. Först tyckte jag att en linjär vore bäst även om små strömmar blir svårt att reglera (ger dessutom 2A vid halvt utslag dvs ungefär hälften). Men nu har jag kommit på att det faktiskt mest är i just de låga strömmarnas område som jag faktiskt vill ha steglösheten. Sen att skalan blir koko, det skiter jag i. Jag kommer nog f.ö inte ha nån skala. Bara en "oskalad" ratt.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
kimmen
Inlägg: 2042
Blev medlem: 25 augusti 2007, 16:53:51
Ort: Stockholm (Kista)

Re: Design av linjärt nätagg +/-25V 3A

Inlägg av kimmen »

Ja det är väl bara att bygga och se om det duger. :) Som det är nu kommer dock inte strömbegränsningen fungera i spänningspotens ändlägen.

Förresten fanns det väl en fråga tidigare om ekvivalenter till LM324. Det finns ju en krets som är samma förstärkare men dubbel i stället för fyrdubbel och den heter LM358.
MiaM
Inlägg: 9990
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Design av linjärt nätagg +/-25V 3A

Inlägg av MiaM »

Bra poäng kimmen, ett litet seriemotstånd "undertill" och ett "upptill" på varje spänningsinställningspot borde göra att strömgränsen funkar även när spänningsregleringen står på max eller min. Alternativet är ett motstånd i serie med pottarnas löpare.

En annan variant är en separat BC546B för spänningsregleringen och en för strömregleringen.

Jag är dessutom fortfarande lite rädd för att en BC546B ska kortsluta rejäl spänning i en elektrolyt på 1000uF. Det blir rätt mycket energi som ska dras ur, om nätagget ger 25V ut så har man ca 26V över kondingen, och om strömgränsen griper in så blir det rejäl ström. Enligt ett datablad så tål transistorn kontinuerligt 100mA och max 200mA.

Det är dessutom på håret att transistorn tål effekten. Säg att spänningen efter glättning är 26V (minsta som kan ge 25V ut) och spänning/ström är reglerat så det är 26/2=13V över 390ohm-motståndet och 13V över transistorn. Då får man 13V / 390 ohm = 33,3mA genom transistorn. 13V * 33,3mA = 0,433W. Transistorns max 0,5W kommer man upp till vid 30V in. Om den glättade spänningen i genomsnitt ligger över 30V (inte otänkbart vid låg last om agget ska orka ge 25V brumfritt vid 3A) så kommer transistorn må dåligt när man tar ut omkring 15V.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Design av linjärt nätagg +/-25V 3A

Inlägg av Spisblinkaren »

Tack för era tips!

Nu har jag således blivit tvungen att rita om skiten ännu en gång :D

Jag hoppas detta var sista gången.

Jag har alltså anammat ditt tips MiaM angående kondensatorström. Jag tycker lösningen blev ganska galant, eller vad säger du?

Jag har också hörsammat era mycket riktiga anmärkningar om att jag ju naturligtvis inte kan öppna Vbe-multiplikatorn vid strömgränser i samband med högsta och lägsta inställda värde på potarna. Jag har nog varit lite för förenklande och snabb i den designen.

Så på er tacksamma inrådan har jag nu adderat små motstånd både uppe och nere på potarna. Jag valde denna metod mest pga rittekniska anledningar :-)

Vad jag nu tror mig förstå så kan man strömkontrollera både maxspänning och minspänning/kortslutning. Op-ampens utström blir max 6mA vilket är mindre än nominellt max (dvs runt 15mA allmänt för OP).

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
j.po
Inlägg: 279
Blev medlem: 24 november 2008, 20:40:19
Ort: Halmstad
Kontakt:

Re: Design av linjärt nätagg +/-25V 3A

Inlägg av j.po »

Vill du ha något som fungerar så bygg med LM317, vill du labba fram något som kanske kan kan fungera så ta fram labbplattan och koppla upp din koppling istället för att tro att du har en bra konstruktion.
Dessutom vill du hålla det minimalistiskt/få komponenter så tycker jag inte du har lyckats så bra just nu.
Ändra på det nu på ritstadiet innan du etsat kretskort m.m., sedan är det inte lika roligt.

Pessimistiskt, nej, realistisk.
MiaM
Inlägg: 9990
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Design av linjärt nätagg +/-25V 3A

Inlägg av MiaM »

Då var det det där med oscilleringsrisk kvar :wink:

Det bästa är väl att först simulera i nåt bra simuleringsprogram, men om du vill bygga utan simulering så är det nog läge att göra plats på kretskortet för kondingar lite här och var.

Eventuell simulering lär väl bäst göras med en last som består av fyrkantvåg in på en effekttransistor som kopplar in/ur ett valbart motstånd, eventuellt ihop med ett valbart motstånd över den effekttransistorn, för att se vad som händer vid flankerna på fyrkantvågen. Eftersom du verkar gilla att bygga ljudkretsar så antar jag att ett mål är att kunna driva ett slutsteg med nätagget, och då är det ju bra om det går rakt av utan något mer än små avkopplingskondingar i slutsteget.

Jag skulle tro att man vill sikta på att "slöa ner" regleringslooparna precis såpass att man undviker oscillering, och sen väljer man värde för "1uF"-kondensatorn till höger (eventuellt en liten+stor) för att motverka rippel på utgången vid varierande last.

Det kan kanske vara lämpligt att prova med åtminstone tre driftfall:
* dels med två nivåer på last som båda ligger helt inom det område strömgränsen tillåter, för att se hur spänningsregleringen ensam fungerar
* dels med två nivåer på last som båda ger strömgräns (men olika spänning), för att se hur strömbegränsningen fungerar
* dels med två nivåer varav en ger spänningsreglering och en ger strömbegränsning, för att se hur övergången mellan spänningsreglering och strömbegränsning fungerar

Jag är nog beredd att bjuda på glass om det inte självsvänger när den vänstra OP'n är ställd på 100 gångers förstärkning.

Däremot kan nog faktiskt spänningsregleringen fungera utan självsvängning med åtminstone lite tur. Det kanske eller kanske inte fungerar utan oscillering i strömgränsen när den är ställd på lite högre gräns.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Design av linjärt nätagg +/-25V 3A

Inlägg av Spisblinkaren »

Men det låter ju bra!

"Enbart" oscillationsrisk kan jag leva med :-)

Det kan man ju avkoppla bort :D

Nu ska här byggas!

Och det blir inte på labbplatta.

Det blir "live" dvs på experimentkort (öar, älskar öar :D) för styrkortet.

All högström skall dock gå sin egen väg dvs "via" flänsen.

Nätdelen blir naturligtvis helt separat. Förmodligen ett luftbygge vad beträffar bryggorna.

Om jag känner mig vågad så kommer alla kontakter utgöras av enkelpoliga hylslister/stiftlister.

Känns dock inte som om de riktigt lämpar sig för tre ampere :-)

Men det skiter jag i.

Jag vill bygga saker och ting med ett flöde som liknar schemat (bl.a för enkel felsökning) så det innebär lite enpoliga kontakter här och var.

Normalt sett skulle nog folk tycka att flerpoliga kontakter är bäst (även om jag erkänner att de är mest idiotsäkra).

Men inte jag.

Gissa varför?

Jo, för då kan man inte göra allt klart och testa det innan man har monterat det i chassiet!

MVH/Roger
PS
Jag är väldigt dålig på olinjär elektronik så jag tror nog, när du säger det, att du får bjuda mig på glass :-)
MiaM
Inlägg: 9990
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Design av linjärt nätagg +/-25V 3A

Inlägg av MiaM »

Jag håller tummarna.

Du som redan byggt förstärkare behöver kanske inte det här tipset, men tänk på att tvinna lämpliga ledarpar, framförallt de med växelström men det är nog en bra idé att tvinna ledarparen även från likriktarbrygga till glättningskonding och även så gott det går från glättningskondingen via effekttrissan och strömavkänningsmotståndet ända till utgångskontakterna. Att tvinna eller åtminstine hålla ledarna nära varandra ger ju en viss "transformatorverkan" som motverkar växelspännings-spänningsfall.

Just ja, på panelen har du ritat vridspoleinstrument om jag inte minns fel. Voltmetern är ju bara att ansluta rakt av, men hur har du tänkt med amperemetern? En idé kan vara att driva den från den högra OP'n om du inte får tillräcklig spänning över strömavkänningsmotståndet. Om du gör så så kan du säkert lättare också ha två mätområden på amperemetern.

Just ja, dioden som kopplar in strömgränsstyrningen in i reglerloopen skulle kanske (eller kanske inte?) kunna vara en (röd) lysdiod?
Annars kan utgången från vänstra op'n kunna driva en grön LED upp från plusmatningen (med lämpligt seriemotstånd såklart) som indikerar att nätagget *inte* strömbegränsar. En sån koppling kan ju dessutom lätt kopplas in utan att störa funktionen så mycket, seriemotståndet får sitta på kretskortet och det motståndet "kopplar loss" strömregleringsloopen från alltför mycket påverkan av ledningen till LED'en.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Design av linjärt nätagg +/-25V 3A

Inlägg av Spisblinkaren »

Tvinnande ska jag tänka på. Bra förslag. Även om det lämpar sig mest för att dämpa ut magnetfält från AC-matningar. Men det visste du ju redan :wink:

Ditt andra stycke påminner mig om att jag egentligen inte tänkt alls vad beträffar amperemetern. Bara att jag kollat upp att ett 3A's panelinstrument går att få tag i (hos Tema Elektronik).

Nu har jag emellertid kollat i elfa (KM66: 76-212-46). Det är ett 5A's. Inre resistans tycks vara så låg som 10mOhm.

Jag struntar emellertid i att kompensera för detta lilla spänningsfall (går ju att flytta spänningssensorn till efter amperemetern också).

Slutligen har jag på din m.fl's trevliga inrådan infört en förslöing av systemet. Jag har valt en tidskonstant på 10ms även om tom detta kan vara för lite.

Det enda jag vet om olinjär elektronik är annars att snabba saker tenderar att vilja självsvänga. Fråga mig inte varför :D

Ditt sista stycke förstog jag i princip ingenting av :D

Dessutom tappar en LED typ 2V vilket gör att jag måste räkna om alltihopa igen.

Nej, nu får det räcka :)

Man ser ju faktiskt på instrumenten om agget gått i strömgräns.

Trevlig liten detalj dock.

MVH/Roger
PS
Bifogar mitt sista schema...? :D
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Design av linjärt nätagg +/-25V 3A

Inlägg av Spisblinkaren »

Det blev minsann ett schema till :D

Kom på att man ju inte gärna kan dra ihop matningarna före amperemetern (vid +/-).

Jag vet dock inte riktigt varför men det känns bättre :D

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
void
Inlägg: 119
Blev medlem: 8 juli 2007, 11:06:50
Ort: Enköping

Re: Design av linjärt nätagg +/-25V 3A

Inlägg av void »

rogerk8 skrev: ...
Jag gillar som sagt enkla lösningar även om dom kanske inte alltid är dom bästa.
...
Jag har följt din tråd och har förstått att målet för dig är att skapa en egen konstruktion, utan att titta på hur
andra gjort. Så att säga "uppfinna hjulet" själv, och det är självklart helt okej.

Jag kan ändå inte låta bli att kommentera eftersom jag tycker att den nuvarande lösningen är ganska komplicerad,
utan egentliga "konstruktionsfinesser". En koppling som är har ungefär samma antal komponenter, ca 15 motstånd,
ett par transistorer, och en par op-amp (3 mot dina 2 om trip indikator utlämnas) finns i schemat nedan. Trots att
mängden komponenter är ungefär samma har man fått med en del bra "finesser":
  • Med PNP transistor i regleringen kan man få ut nästan full spänning från likriktare.
  • LED D1 ger visuell indikering av strömförbrukningen.
  • 78L05 fungerar som skapligt stabil referens för båda spänning och ström.
  • Både spänning och ström-inställningar är linjära och kan till och med styras av en mikrokontroller (pga 0-5V ref-spänning).
  • Glapp i pot för spänningsreglering ger inte spikar med full ut-spänning.
  • Ström kan mätas med voltmeter, 1 volt per ampere (pin 7 U1b) och man slipper då dyr amperemetrar med shunt.
  • Strömreglering kan vara "låsande" eller oscillerade (reset knapp byts mot switch).
  • Avkopplingskondensatorer finns på "rätt" ställen
Det är såklart kul att ha tänkt ut något själv, men min poäng är att det ibland inte är så tokigt att kika på vad andra gjort.
Schemat kommer ifrån http://kd1jv.qrpradio.com/vps/voclps.HTM
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Design av linjärt nätagg +/-25V 3A

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag får tacka för ditt fina schema och dina bra poänger!

Dock har du tydligen förstått varför jag vill "uppfinna hjulet själv".

Dels är det roligare, dels lär man sig och dels förstår man (förhoppningsvis) varje liten bit av schemat.

Det sista kan man ju lätt hoppa över om man får ett schema serverat, eller hur?

Men det är inte fel att kolla på andras lösningar. Jag gör det dock mest när jag fullständigt kört fast!

Envis som jag är :)

Genom att lyssna på fler av er har jag lyckats reducera "mitt" schema till bifogat.

För mig återstår nu bara tre saker:

1) Fungerar verkligen PSRR som jag tror (dvs kommer "ingen" matningsrippel ut på utgången av A1)?
2) Om PSRR inte fungerar, skulle man kunna koppla som streckat (jag ser inga större problem med det)?
3) Kan eventuell oscillation hejdas av Cc?

Genom att ta bort instrument-OP'n tycker jag faktiskt nuvarande lösning är tillräckligt enkel.

MVH/Roger
PS
Man skulle naturligtvis också kunna zener-reglera Vdd men jag tror faktiskt inte att det behövs.

Jag är förresten åter nyfiken på vad en LM324 i single-format heter.

Minsta ström blir för nuvarande schema är 10mA (c.a 2mV@0,22R). 2mV obs...

Här gäller det således att skärma :-)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
kimmen
Inlägg: 2042
Blev medlem: 25 augusti 2007, 16:53:51
Ort: Stockholm (Kista)

Re: Design av linjärt nätagg +/-25V 3A

Inlägg av kimmen »

Om man inte skall ge sig in på exotiska komponenter så tror jag inte det finns en enkel LM324. LM358 (dubbel) är ju dock i samma kapsel som en enkel OP hade varit i, och därför finns väl ingen större motivation att göra en singelvariant förutom om det hade varit för att göra den pinkompatibel med 741:an.
Skriv svar