Hjälp med felsökning/reparation av Elektrolux mikrovågsugn

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
eMDe
Inlägg: 15
Blev medlem: 17 oktober 2010, 16:54:02

Hjälp med felsökning/reparation av Elektrolux mikrovågsugn

Inlägg av eMDe »

Hej!

Har en Electrolux EOK86030X mikrovågsugn för inbyggnad. Köptes för runt 5-7 år sedan och har varit ett problembarn mest hela tiden. Efter ett stort antal fel och tillhörande besök av reparatörer under garantitiden (3år) där bl.a. hela ugnen byttes ut vid ett tillfälle så har den nu dött igen. Displayen är helt svart och det händer ingenting oberoende av vilken knapp (touch) man trycker på. Frågan är ju om det är värt besväret att försöka laga något med en så dålig historik.

Bestämde mig ändå för att åtminstone lämna in den till Electrolux för ett prisförslag. Efter några dagar blir jag uppringd av teknikern som berättar att priset kan bli runt 6.800 SEK för att laga den. Tappade nästan hakan eftersom en ny förmodligen bara kostar någon tusenlapp till. Efter lite frågor så visar det sig att han egentligen inte vet vilket kort det är fel på och om det är 1, 2 eller 3 kort som är trasiga. Finns sammanlagt 4 kort i maskinen som har något med display och knappar att göra. Tydligen så kan inte E-lux själva felsöka på ett sätt så att man kan bestämma var felet ligger.

Tänkte istället höra med det här forumet om det är någon som kan ge bättre tips. I maskinen finns ett effektkort som har kontakt (220V) med ett ljusrampskort (korter ger en liten ljusrand ovanför displayen som kvarstår även när övrig display har slocknat (det kort som teknikern ansåg inte borde var felaktigt)). Effektkortet har också en kontakt med lite sladdar som går till displaykortet. Från displaykortet finns sedan två kopplingar till touchkortet. Dessutom finns en tvåtrådskoppling från displaykortet till ljusrampskortet.

Frågan är nu om det går att via lite tester bestämma vilket kort som är trasigt?

Eftersom touchkortet bara har koppling till displaykortet och vare sig displayen eller knapparna verkar fungera så kan det ju vara bara displaykortet som är trasigt. Att det bara skulle vara touchkortet verkar osannolikt. Men det kan ju istället/också vara effektkortet som står för matningen eftersom det är kopplat till displaykortet. Fast det kan ju också vara ljusrampskortet eftersom även det har en koppling till displaykortet och därför kan stå för matningen. På ljusrampskortet står det också "lightbar psu" men det kan ju ev. även vara psu för displaykortet. I bruksanvisningen står det något som jag aldrig testat, nämligen att ljusranden ska gå att stänga av via en knappkombination från touchpanelen. Om så är fallet så lär ju kopplingen från display till ljusrampskortet vara för just den funktionen och därmed så är ljusrampskortet inte aktuellt. Fast man vet ju aldrig.

Saknar tyvärr allt vad ritningar heter och har inte lyckats hitta något på nätet.

Är det någon som har lite tips/förslag till felsökning (eller kanske till och med vet vad som kan göras)?

Bifogar lite bilder för att det ska vara lättare att förstå kopplingarna.
Översikt.jpg
Effektkort.jpg
Display och Touch.jpg
Ljusrampskort.jpg
Tackar på förhand för lite hjälp och råd!
/Magnus
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1944
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: Hjälp med felsökning/reparation av Elektrolux mikrovågsu

Inlägg av YD1150 »

Har du kontrollerat att strömförsörjningen är ok?
Ser ut att vara en transformator på effektkortet ( den med gul tejp och järnkärna )
Börja med den. Finns det 230V in, kommer det ut någon/några matningsspänningar från det kortet?
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Hjälp med felsökning/reparation av Elektrolux mikrovågsu

Inlägg av blueint »

Och är det rätt spänningar?


Orsaken till felet heter annars "Electrolux" = fusk med kvalitet mm.
(tips: sök efter företagsnamnet här på EF)
eMDe
Inlägg: 15
Blev medlem: 17 oktober 2010, 16:54:02

Re: Hjälp med felsökning/reparation av Elektrolux mikrovågsu

Inlägg av eMDe »

Har nu mätt ingående spänning på effektkortet och där har jag 220V. När jag däremot mäter trafon på primärsidan så får jag inget utslag. Sak samma på sekundärsidan, inget utslag. Om jag mäter på sekundärsidan efter likriktningen så får jag mellan 60-100 mV vilket jag antar är på tok för litet. Även om det skulle vara rätt så vet jag inte eftersom jag saknar allt vad scheman eller data heter beträffande de olika korten.

Bilden nedan på primärsidan visar de ingående anslutningspunkterna A och E. Punkten A går via B och C till primärsidan på trafon. Punkten E går direkt till trafon. D är mao primärsidan. Mellan A och E har jag 220 men mellan C och E visar det noll. Punkten E har på ovansidan en kontakt men från den kontakten är spänningen 0 när jag mäter utan korten i. Trafon har benämningen ”LEI35-H128NP” och ”CEC 0834”. Hittar inget data på just CEC 0834 på nätet.
PrimärsidanMarkup.jpg
Eftersom jag inte får något utslag när jag mäter mellan C och E så undrar jag om B komponenten kan vara defekt. Vet inte vad det är för komponent bara att det är tryckt ett ”T” på den. Några frågor som dyker upp:

Kan det vara just B-komponenten som felar eftersom jag inte kan mäta någon spänning på primärsidan?

Vet någon vad B-komponenten är för något och går den att byta?

Är det att rekomendera att försöka ansluta 220V mellan punkterna C och E istället, för att kolla om trafon verkar fungera eller kan det bränna något på sekundärsidan?

Bifogar en närbild på B-komponenten om det skulle underlätta för någon att kunna säga vad det är för komponent.
T-komponenten.jpg
Nedan kommer också en bild på sekundärsidan
SekundärsidanMarkup.jpg
A är sekundärsidan och punkterna B och C är de som verkar ha lindning och dessutom koppling vidare på kortet. D och E är där jag kan mäta spänningen 60-100 mV vilket är efter 4 dioder i en likriktarbrygga. Borde inte spänningen här snarare ligga någonstans mellan 5-12V?

/Magnus
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Inlägg: 4340
Blev medlem: 22 december 2004, 00:46:38
Ort: Särestad Grästorp
Kontakt:

Re: Hjälp med felsökning/reparation av Elektrolux mikrovågsu

Inlägg av PHermansson »

F(P01) skulle kunna stå för Fuse, 5A för fem ampere. T = trög?
Sen hoppas jag du är medveten om riskerna med att skruva i en mikrovågsugn.
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2964
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Hjälp med felsökning/reparation av Elektrolux mikrovågsu

Inlägg av Danny »

De där ytmonterade säkringarna har en förmåga att utlösa utan anledning.
eMDe
Inlägg: 15
Blev medlem: 17 oktober 2010, 16:54:02

Re: Hjälp med felsökning/reparation av Elektrolux mikrovågsu

Inlägg av eMDe »

Kan inte säga att jag är så insatt i riskerna att skruva i en mikrovågsugn men jag har inte gjort mer än vad jag sett att Electrolux egna reparatörer gjort hemma i mitt kök. Mao bara lyft på plåten ovanför displayen för att komma åt de 4 kort som jag nämnt i mitt första inlägg. Ger mig inte på något som har med själva mikrovågsfunktionen att göra.

Angående tipset om säkring så dristade jag mig till att försöka med nätanslutning via C och E (mao gå förbi B-komponenten och därmed direkt på primärsidan). Det resulterade i spänning på sekundärsidan (ca. 11V) och efter likriktaren så har jag nu runt 14V. Glad i hågen så testade jag även att ansluta displaykortet och det började bläddra fram lite olika värden för att avsluta med vad jag tolkar som en felkod (E 0606). Mao så antar jag att förslaget stämmer: B-komponenten är verkligen en säkring!

Nu kommer förstås frågorna:

Hur hittar man en sådan ytmonterad 5A säkring?

Går det att löda fast en utan att man utlöser säkringen?
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2964
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Hjälp med felsökning/reparation av Elektrolux mikrovågsu

Inlägg av Danny »

Variant:
Det går att krossa en glassäkring och löda dit tråden.
Montera en säkringshållare med tampar.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Inlägg: 4340
Blev medlem: 22 december 2004, 00:46:38
Ort: Särestad Grästorp
Kontakt:

Re: Hjälp med felsökning/reparation av Elektrolux mikrovågsu

Inlägg av PHermansson »

Finns en del om riskerna i denna tråd: http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... =2&t=36955

Har använt knepet med kablar och en säkringshållare i en LCD-skärm, fungerar bra. Bort med SMD-komponenten, sen bara en tråd till var anslutning på säkringshållaren, så kan man använda vanliga 5x20 millimeters säkringar sen.
eMDe
Inlägg: 15
Blev medlem: 17 oktober 2010, 16:54:02

Re: Hjälp med felsökning/reparation av Elektrolux mikrovågsu

Inlägg av eMDe »

Får börja med att tacka för tipsen!

Gick på alternativet med lös säkring och har nu varit på Elfa och köpt säkringshållare och säkring som också är monterat på effektkortet (den ytmonterade säkringen är borttagen (just in case...)). Skruvade ihop alla delarna och simsalabim så fungerar mikrovågsugnen så vitt jag kan se felfritt!

Verkar inte vidare genomtänkt att montera en säkring på det här viset. Speciellt som "De där ytmonterade säkringarna har en förmåga att utlösa utan anledning." enligt Danny. Varför har man inte istället gjort som på ljusrampskortet där det sitter en säkringshållare med tillhörande säkring som är enkel att kolla och byta?

Fascinerande (egentligen beklämmande) att delar för mindre än 25 kronor fixar det som Electrolux service tyckte att de skulle ha 6.800 kronor för! Har sparat mig runt 9.000-10.000 kronor (åtminstone tills mikron fallerar helt) vilket är priset på en motsvarande ny mikro (knappast aktuellt att lägga 6.800 på en 5-7 år gammal maskin).

En stilla fundering är ju hur det kan komma sig att Electrolux inte har bättre rutiner för felsökning. Om man har ritningar och framförallt en instruktionslista att gå efter så borde det vara en enkel sak för en reparatör att hitta ett sånt här fel. Faktiskt riktigt upprörande om man tänker en gång till. Men jag ska väl inte klaga för min del, nu gick det ju på 25 kronor. Fast det finns säkerligen andra som blir rejält uppskörtade.
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Hjälp med felsökning/reparation av Elektrolux mikrovågsu

Inlägg av blueint »

De tjänar pengar på försäljning och service. Inte smarta tips.. ;)
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1944
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: Hjälp med felsökning/reparation av Elektrolux mikrovågsu

Inlägg av YD1150 »

Bra att den fungerade :tumupp:
Känns alltid bra när en reparation lyckas :D allra helst om man har spenderat en massa tid på den.
eMDe
Inlägg: 15
Blev medlem: 17 oktober 2010, 16:54:02

Re: Hjälp med felsökning/reparation av Elektrolux mikrovågsu

Inlägg av eMDe »

Håller med om att de tjänar (ska tjäna) pengar på försäljning och service. Fast, de skulle tjäna mer genom att klara av att felsöka enkla saker. Hade de kunnat säga att effektkortet var trasigt vilket kostar 2.500 skulle jag köpt det. Dessutom hade de fått betalt för felsökningen runt 600. Jag hade dessutom kanske stannat som Electrolux kund i framtiden vilket knappast är fallet nu.

Min poäng är att det förmodligen är bättre att göra ett bra jobb, få betalt för det inklusive reservdelar och kanske behålla en kund. Istället tycks de ha dåliga rutiner, lyckas missa en affär och en eventuellt återkommande kund.
jakpest
Inlägg: 1
Blev medlem: 4 december 2014, 10:19:16

Re: Hjälp med felsökning/reparation av Elektrolux mikrovågsu

Inlägg av jakpest »

Hej.
Har du någon bild på den nya säkringen monterad?
Har nämligen en likadan micro med samma problem, så jag tänkte göra ett försök att fixa den.

/Hälsningar
Jakob
kattmange
Inlägg: 3
Blev medlem: 9 mars 2016, 22:15:53

Re: Hjälp med felsökning/reparation av Elektrolux mikrovågsu

Inlägg av kattmange »

Hej!

Jag drar upp denna tråden igen, med hopp om att några fler haft samma problem, och/eller kan tillföra mer information.

Har nämligen haft liknande fel som trådskaparen, säkringen på F(P01) hade löst ut, och dessutom hade det relä som drar igång kretsen för magnetronen låst sig i stängt läge.

Så jag bytade till ett nytt relä (exakt samma modell) och satte i en ny glassäkring och säkringshållare.

Allting verkade först fungera igen utan problem, och har gjort så i några veckor, men nu löser säkringen på P01 ut hela tiden, och den löser inte bara ut, den pulveriseras precis som att där går långt mer än de 5A som den är specad till.

Så nu kan jag bara misstänka att det är något fel i högspänningstransformatorn till magnetronen, typ kortslutning i primärlindningen, vilket gör att den drar alldeles för mycket ström.

Är det vanligt att dessa transformatorer får kortslutning i primärlindningen? Eller kan något annat fel i t.ex. magnetron göra att det drar >> 5A ?
Effektkort.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar