GPS - Billarm

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
AsmN
Inlägg: 76
Blev medlem: 10 juni 2003, 17:39:16
Ort: Pedersöre, Finland
Kontakt:

Inlägg av AsmN »

Ok, jag trodde att de funkkade så att man måste skicka en förfrågan först, men som du sa, i normalfall får man knappast inte 2 meddelanden inom en sekund
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor
Inlägg: 3755
Blev medlem: 9 september 2003, 14:10:46
Ort: Jämtland

Inlägg av LaRdA »

matseng skrev:Jag har testat i sollefteå, och här får man samma positionsangivelse oavsett om man är på ena eller andra sidan av stan.

Det fungerar säkert bättre om man är i mer "bebodda trakter"...
För mig fungerade det hyfsat i sollefteå och det man såg på kartan var inom 500m från där man befann sig.
Användarvisningsbild
NSR_Martin
Inlägg: 358
Blev medlem: 30 november 2003, 13:37:31
Ort: Jönköping
Kontakt:

Inlägg av NSR_Martin »

Intressant tråd, har nämligen själv funderat lite över möjligheterna att ha en GPS-mottagare i hojjens larm...

Är det någon som har gjort en lösning som funkar ännu? Var ju ett tag sedan det sas något här senast...
Användarvisningsbild
mickeliten
Inlägg: 311
Blev medlem: 12 november 2003, 14:41:48

Inlägg av mickeliten »

Martin, när skulle du ha användning av denna GPS till en mc? :D
Användarvisningsbild
NSR_Martin
Inlägg: 358
Blev medlem: 30 november 2003, 13:37:31
Ort: Jönköping
Kontakt:

Inlägg av NSR_Martin »

Om någon jäkel snor hojen?

Säg att nån snor hojen o åker iväg med den, då skulle man kunna se var dom ställer den, sen så går man till polisen och talar om var den finns, det skulle ju underlätta VÄLDIGT mycket för o få tillbax den... ISF kan man ju i princip bara åka o hämta tillbax den med polisen, annars kanske man aldrig hade fått tillbax den...

Och varför skulle man ha mer nytta av GPS-larm i en bil än i en motorcykel? Visst, vissa bilar är mer värdefulla, men många inte... Och jag tror nog nästan att stöldrisken på motorcyklar är större?

Frågan är om det å o få det riktigt strömsnålt, litet och väl fungerande ett snthär larm...?
Användarvisningsbild
saukkonen
Inlägg: 11
Blev medlem: 23 april 2005, 18:06:52
Ort: Stockholm

TRACKBOX

Inlägg av saukkonen »

Här är det kanske något :?:

http://www.kh-gps.de/trackbox.htm

TRACKBOX
for sending GPS Navigation Data via SMS

Bild

Bild

NEW: TINY-TRACKBOX

Bild


Har någon provat :?: :o


http://www.kh-gps.de/trackbox.htm
Senast redigerad av saukkonen 19 juni 2005, 19:42:12, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26169
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

Tar man ett GSM-modem (t.ex. ETM9200) kan man senda och ta emot SMS obehindrat med ett kontantkort i.

Sen finns det ingen anledning att strula till det med PIC som saknar en UART, hitta något med 2 st!

Med rätt programmering kan man då ta emot SMS och reagera på dom (t.ex. stänga av bilen/höjen, sätta den till att tuta i pulser osv) samt begära en positionsangivelse.

I övrigt sparas SMS i GSM-modemet till man frågar om att få det.
Användarvisningsbild
Macce
Inlägg: 4301
Blev medlem: 29 maj 2003, 16:40:58

Inlägg av Macce »

Vad kostar ett GSM-modem?
Ett (billigare) alternativ vore att kopa en gammal GSMtelefon och modifiera datakabeln lite for att skicka ATkommandon till den. Ar man handig av sig fungerar det bra och ar billigare, nar man kan fa en fungerande GSM for 5-10 euro.

Ber om ursakt for att mina skandinaviska tecken inte fungerar, installerade just Gentoo Linux och har inte hunnit fixa charsetten.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26169
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

Ca: 1900:- + moms
Användarvisningsbild
netrunner
Inlägg: 5510
Blev medlem: 4 februari 2005, 12:26:05
Ort: 127.0.0.1

Inlägg av netrunner »

Jag har oxå funderat på detta. 8)
Bässt är kanske att ha två microdatorer? En för dataloggning och en för beslut/kommunikation/komprimering.

Det finns uppenbarligen ett par problem.

1. Om bilen/mc är parkerad under tak?
2. Om tjuven hittar gps antennen?
3. Om tjuven bara vill ha delarna?
4. Tjuvens rutt kan vara bra att ha, kanske kan polisen ta han för fortkörning? :twisted:
5. Har han parkerat vid en för polisen känd hälare i en timma och stereon saknas?

Min slutsatts:
Larm:
Om strömmen går i bilen, ge larm.
Om bilen "åker" utan att du sitter i, ge larm.
Om bilen går från 90 knyck till 0 i ett steg ... ring mamma, mfl :cry:

Vid larm:
Skicka SMS "din bil/mc är stulen".
Logga hur bilen kör.
Står bilen stilla i mer än två minuter skicka SMS, bifoga logg.
Om GPS "går off line" skicka ett SMS med senaste kända position.

Man ska inte glömma att man har tvåvägs kommunikation.
Uppenbara funktioner som tårgas/pepparsprej, el-chocker i förarsätet eller selfdestrukt (bilbrand "extra crisp") kan skada andra än biltjuven. :?

Ett mer modest "Jag är en blå volvo och jag är stulen" på full volym i bilstereon är troligen bättre. Ljudet av tysk bögporr eller ett av Hittlers tal kan även fungera fint...
Skriv svar