lådor, specar och intresse?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16780
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

lådor, specar och intresse?

Inlägg av grym »

sitter och skissar på hur man skulle kunna få tillverkat lämpliga lådor,
för dom jag hittar är antingen på tok för dyra och eller olämpliga

det jag skulle ska ha är en låda som alla delplåtar går att montera bort var för sig och invändigt ska man kunna få dit monteringsplåtar som sitter i en stomme så det inte blir massa skruvskallar på utsidan

tror att jag kom på ett rimligt sätt att bygga dom med rimliga metoder
visserligen så kommer jag köpa laserskurna plåtar, men det är rimligt dyrt enligt mig

tror jag skulle hamna på 250kr för en 100*100*200mm låda i 1.5mm rostfritt
(slipper ytbehandling och ser snyggt ut ;-) )

ska kolla priserna efter semestern

frågan är
någon annan som är intresserad?, om det skulle finnas intresse så kansk man kan göra en bunta åt gången, storlekarna skulle gå att variera ordentligt (sida från ~ 50mm > ~ 500mm)
material rostfritt eller vanlig plåt, pris per kg + skärning

tror man skulle kunna få panelen skuren efter dxf fil till en rimlig kostnad med, eller så skippar man frontbiten i rostfritt och gör sin egen i aluminium
(jobbigt att såga i rostfritt)


sedan så funderar jag på vad ni har för synpunker i allmänhet på lådor till elektronikbyggen

material, täthet, montering, pris, utsende, alla synpunker kan hjälpa en om man ska försöka rita en egen serie plåtlådor
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor
Inlägg: 7265
Blev medlem: 31 december 2004, 16:26:37
Ort: Trelleborg

Inlägg av 13th.Marine »

Skulle kunna vara av intresse,
Ska ju ha en 6,7 8 lådor till mitt hembiobygge.

Men förstår inte riktigt hur du menar att lådorna ska se ut (en bild säger rätt mye)

behöver 3st 340x440x70 mm och några 340x440x25 samt några 340x440x10 (om jag hittar en trafo som passar)
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16780
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Inlägg av grym »

lådan är bara 6 plana plåtar med 4 hörnlister som håller ihop det hela
provade att göra sådanna lådor för hand för en 15 år sedan men blev inte så snyggt då
man inte fick raka fina plåtar när man klippte för hand, men nu kan man få det laserskuret med alla småhål färdiga

frontplåten kan man ju få både innanför/utanför sido/ovan plåtarna om man bara tänker på det från början

men det blir minst 4 skruvar på varje plåt, även fronten
Skriv svar