Hur reducerar jag elkostnaderna på min verkstad?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30024
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Hur reducerar jag elkostnaderna på min verkstad?

Inlägg av MadModder »

Nerre
Inlägg: 26725
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Hur reducerar jag elkostnaderna på min verkstad?

Inlägg av Nerre »

Koppla alla skärmar till ett och samma grenuttag med strömbrytare? Finns ju ingen anledning att ha dem på när de inte används.

Är det gamla DOS-maskiner så drar de antagligen också väldigt mycket ström i förhållande till sin prestanda... En gammal 386:a drog väl i princip mer än en modern Atom-burk?
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33841
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Hur reducerar jag elkostnaderna på min verkstad?

Inlägg av Glenn »

danei skrev: Tjock skärmar drar en del. Särskilt om det är ljus bild. Varför inte stänga av dem som du inte använder?
Äldre plattskärmar är inte mycket bättre iofs, är inte ens dubbla förbrukningen på min 21" trinitron jämfört med min 21" viewsonic plattskärm hemma.

Men strömsparläge eller annan lösning (typ bryta strömmen) är ju absolut viktigt.
Användarvisningsbild
Gizmo
Inlägg: 1613
Blev medlem: 8 september 2009, 00:37:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Hur reducerar jag elkostnaderna på min verkstad?

Inlägg av Gizmo »

Nerre skrev:Är det gamla DOS-maskiner så drar de antagligen också väldigt mycket ström i förhållande till sin prestanda... En gammal 386:a drog väl i princip mer än en modern Atom-burk?
Nje. De drog nog mindre, de hade ju inte ens fläkt på processorn. Men en sak som gör stor skillnad de senaste åren på den fronten är ju konstruktionen av nätaggregaten. Äldre nätagg drar massor av ström, kollar man efter de som är märkta med 80plus standarden så värmer man inte för kråkorna. Definitionen är att minst 80% ska gå ut som el till datorn (istället för att bli till värme).

Intressant och högaktuell tråd för övrigt! Precis som många tidigare påpekat tror jag att man ska kolla efter vad det är som står på precis dygnet runt hela året. Fritt ur minnet så halverade jag elräkningen i min lägenhet när jag bytte ut mitt kylskåp från 1969 till ett energisnålt, efter tre års användning så hade kylskåpet sparat in sig självt i form av minskad elkonstad. Kan nog vara så att även på många arbetsplatser så står det kvar asgamla kyl/frys och drar hejdlösa mängder ström.
Användarvisningsbild
Gizmo
Inlägg: 1613
Blev medlem: 8 september 2009, 00:37:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Hur reducerar jag elkostnaderna på min verkstad?

Inlägg av Gizmo »

GFEF skrev:Tyvär är behovet en "sann RMS strömtång" inte billigt......
Borde väl vara bättre att hyra in en energikonsult? Någon som har de dyra verktygen, plus vet exakt var man ska leta efter energitjuvar. De flesta har väl även IR-kamera så att man kan se även värmeläckor i lokalen/maskiner.
Nerre
Inlägg: 26725
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Hur reducerar jag elkostnaderna på min verkstad?

Inlägg av Nerre »

Gizmo skrev:
Nerre skrev:Är det gamla DOS-maskiner så drar de antagligen också väldigt mycket ström i förhållande till sin prestanda... En gammal 386:a drog väl i princip mer än en modern Atom-burk?
Nje. De drog nog mindre, de hade ju inte ens fläkt på processorn.
Jag syftade på komplett dator, det var kanske lite otydligt.

En Atom drar ju som värst 13 W, de behöver väl inte heller fläkt?
http://en.wikipedia.org/wiki/Intel_Atom

Lyckas inte hitta några siffror på 80386...
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27040
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Hur reducerar jag elkostnaderna på min verkstad?

Inlägg av tecno »

Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32569
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Hur reducerar jag elkostnaderna på min verkstad?

Inlägg av säter »

Jag ska göra ytterligare mätningar, få se vad datorerna drar.
Man får väl börja stänga av dem helt enkelt. Allt utom servern.
Jag ska även kolla tomgångsförbrukningen på Niigata-transformatorn.

Jag funderar på att ta en riktig "snålmånad".
Det skulle vara kul att se skillnaden.
danielr112
Inlägg: 8051
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Hur reducerar jag elkostnaderna på min verkstad?

Inlägg av danielr112 »

Stänger du verkligen av allt när du går så kommer du se en otrolig skillnad skulle jag tro.
MiaM
Inlägg: 9990
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Hur reducerar jag elkostnaderna på min verkstad?

Inlägg av MiaM »

Tjockskärmar drar en del ström. Det är också klar skillnad på svartvita och färgskärmar. Om jag inte minns fel så har du frågat om säljes/skänkes-skärmar funkar med Herculesupplösning, d.v.s. svartvitt, då drar de inte alls så mycket som färgskärmar.

Om det är VGA-skärmar så stäng av dem när du inte behöver dem. Det är ingen idé att vara rädd om livslängden eftersom de kan ersättas med en plattskärm när som helst. (Med en vettig 1280x1024 så kan man nog dessutom få varje VGA-pixel att bli exakt 2*2 plattskärm-pixlar, d.v.s. inga suddiga kanter som när man blåser upp 640x480 på en 1024x768-skärm eller liknande).

Provkör alltså vilka datorers utgångar som kan kopplas till en plattskärm, och stäng alltid av skärmarna till just de datorerna.

De datorer som inte kan kopplas direkt till en plattskärm kan du istället överväga att byta grafikkort (VGA-kort på ISA borde fortfarande gå att få tag på begagnat billigt, och funkar i alla fall fint för alla textlägestillämpningar, typ t.ex. din Novell-server).

Om du har CGA-grafik på någon burk så kan man dels bygga en nivåomvandlare som omvandlar digital RGBI till analog RGB och köra in på SCART-ingången på en TV för lika bra bild som orginalskärmarna (eller kanske till och med bättre - dessutom slipper du se alldeles solbränd ut av den klart onyttiga strålningen från vissa gamla CGA-skärmar. Jag har provat att bli alldeles röd i ansiktet av IBM's orginal-CGA-skärm, det får en överkorsad ljusstyrke-ratt i betyg).

Många (men inte alla) CGA-kort har dessutom en kompositvideoutgång som oftast ger NTSC-signal. Om du inte har en orginal IBM PC/XT så kan det hända att färgbärvågen inte håller sig helt exakt i frekvens, så du får prova om det funkar mot en NTSC-kabapel TV. Upplösningen blir givetvis inte sådär jättebra, men med lite god vilja kan man skönja 80-teckentexten såpass att man utan problem kan t.ex. redigera lite konfigurationsfiler eller köra andra dos-program, men jag skulle absolut inte ordbehandla eller liknande på det sättet.

Med EGA och Hercules så är det värre, skärmen måste klara dessa upplösningar/frekvenser (18,x respektive 21,x kHz h-synk). Mig veterligen klarar inte videocapturekort för datorer en sådan frekvens.

Å andra sidan går det alltid att laga gamla skärmar om de går sönder, så om du åtminstone har någon reservskärm så kan du chansa på att stänga av skärmar i alla fall.


Vad gäller datorer som kör DOS så ifall de bara visar DOS-prompten så kan man spara en hel del ström på att köra något av de där programmen som kör "halt"-instruktionen när prompten visas. Enda nackdelen är att det ger mer rippel på matningsspänningarna, jag har omvänt råkat ut för en Cyrix 6x86-burk (vars cpu drog 25W vid max last och 0,1W eller liknande utan cpu-last) ihop med ett nätagg från en 386:a fick såpass mycket rippel att för att få dräglig ljudkvalitet från ett budgetljudkort så blev jag tvungen att köra något program som drar max cpu konstant :wink:

Om dina applikationer går att köra i ett dosfönster i en relativt modern windows, och om du bara behöver ha dos-programmen igång ibland, så bör du helt klart överväga framförallt att uppgradera till NT4 (klen dator, säg kanske en bit under en pentium-II) eller XP. (Glöm Windows 2000, det tog ett tag för mig att bli övertygad men XP med "nytt utseende"-funktionerna avstängd (döda "themes"-servicen) drar mindre datorresurser än W2000). Det du också kan överväga är att slå ihop flera datorers jobb till samma burk, exempelvis om du har två NC-maskiner som du aldrig kör samtidigt (eller om det faktiskt går att köra båda maskiernas program på samma burk samtidigt).

Provkör vad som går att göra!

Så länge dina DOS-program i sig inte har specialgrejer anpassat för nätverk, utan bara använder nätverk för att komma åt filer på servern som om det vore en lokal hårddisk, så borde nätverk o.s.v. inte spela någon roll.

Sen kan det vara rätt stor skillnad mellan olika "gamla DOS-datorer". En tumregel är väl ungefär att ett större moderkort med hålmonterat jox i mängder drar mer ström än ett mindre kort med ytmonterat jox. Det har funnits allt från 8088:or till 486:or som har "små kort med ytmonterade kretsar" som är relativt strömsnåla, och det har funnits 8088:or till 386:or med drivor av hålmonterat strömslukande och från och med de snabbare 486:orna började processorer å sånt dra relativt mycket i sig.

Så om du inte kan byta ut gammeldatorn mot en nyare, byt i så fall åtminstone ut orignal-ibm-pc'n mot en schneider euro-pc (exempelvis) eller liknande. Jag tror för övrigt det finns program som emulerar en långsammare dator på en snabbare, så att man ändå kan köra vissa program som normalt inte klarar timingen på modernare datorer.

100000kWh på ett år ger en snitteffekt på drygt 11kW. Elvärme i badrum och för varmvattenberedare, eller för den delen ett uselt kylskåp, kan bara vara en rätt liten delförklaring. För att komma upp i 11kW krävs en snittström på drygt 49A enfas eller snittström på drygt 16A trefas. Så mycket ström går knappt att dra ur matningarna till en kyl, ett element och en varmvattenberedare.

Om det skulle vara något fel på värmeelementet eller varmvattenberedaren så skulle det bli tokvarmt där elementet sitter och/eller vattnet i beredaren skulle koka bort. En ny kyl kan spara en del pengar men bara en droppe jämfört med de 11kW snitteffekt du ligger på.

Det krävs dock mer än ett par datorer för att komma upp i 11kW snitteffekt.

Å andra sidan vet vi inte hur mycket dina maskiner drar när de faktiskt jobbar. De kanske drar rätt mycket och du kanske kör dem en del, varpå grundströmförbrukningen kanske bara är just några datorer, kylskåp och varmvattenberedare/element.

Om beredaren "bara" används för att tvätta händer så kan du snåla genom att ställa den tillräckligt långt under 40 grader för att inte riskera att odla legionellabakterier (som ger legionärsjuka). För handtvätt kan det kanske vara okej. För dusch är det nog inte okej, och då måste du ha över 55 grader för att slippa nyss nämnda bakterierisk.

En varmvattenberedare blir garanterat varm på några timmar, om du använder den mest för att duscha och tvätta händer efter ett arbetspass om flera timmar så kan du låta en kontaktor slå av den när belysningen i verkstaden stängs av. Då kommer det visserligen vara kallt vatten om man vill tvätta händerna i början av arbetspasset, men vattnet är varmt å gött när det är dags att tvätta av sig efter jobbande, och ändå slipper du förlusteffekten av en beredare som håller rejäl värme över nätter, lediga dagar o.s.v....
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32569
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Hur reducerar jag elkostnaderna på min verkstad?

Inlägg av säter »

#Om det är VGA-skärmar så stäng av dem när du inte behöver dem.#

Enklast är väl att stäng av hela datorn.
Man får helt enkelt ta det tråkiga med att boota upp.
Byte till plattskärmar är inte aktuellt.

#Om dina applikationer går att köra i ett dosfönster i en relativt modern windows, och om du bara behöver ha dos-programmen igång ibland, så bör du helt klart överväga framförallt att uppgradera till NT4#

I nuläget går inte det.

#Elvärme i badrum och för varmvattenberedare, eller för den delen ett uselt kylskåp, kan bara vara en rätt liten delförklaring.#

Ingen värme är påslagen.
Varmvatten har jag inget.
Kylskåpet är ett äldre Westinghouse.

#Det krävs dock mer än ett par datorer för att komma upp i 11kW snitteffekt.#

2.6kW ligger förbrukningen på med datorerna påslagna.
Även trafon till Niigatan ligger i tomgång då.

11kW, var med två fräsmaskiner i tomgång samt ett CNC-system igång.
Även belysning i halva verkstaden.
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Hur reducerar jag elkostnaderna på min verkstad?

Inlägg av blueint »

Vad är det för funktioner som DOS programmen använder som låser dem till maskiner med MS-DOS?

Varmvattnet kanske kan lösas med en momentanvärmare? (värmer direkt, ingen behållare att snacka om)
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32569
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Hur reducerar jag elkostnaderna på min verkstad?

Inlägg av säter »

Det är en tidskritisk funktion i progammet, som är skrivet för DOS.
Det kanske är möjligt att jag finner en annan lösning på detta framöver.
Det enklaste måste dock vara att stänga av datorerna.

Varmvatten är avstängt, så det är inget problem.
Nerre
Inlägg: 26725
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Hur reducerar jag elkostnaderna på min verkstad?

Inlägg av Nerre »

säter skrev: Byte till plattskärmar är inte aktuellt.
Han menade väl att byta till plattskärm "om de går sönder av att stängas och sättas på för ofta"?
Walo
Inlägg: 14
Blev medlem: 20 juli 2005, 22:53:52
Ort: Bollnäs

Re: Hur reducerar jag elkostnaderna på min verkstad?

Inlägg av Walo »

I.o.m att du är en sådan stor kund, över 63A säkring så finns det säkert timavläsning.
Du kan säkert av din elnätsleverantör få ut listor på förbrukningen i Excelformat timma för timma per månad.
Då är det bara att göra kurvor på din förbrukning :-)
Där kan du se vad din förbrukning är nattetid ganska lätt.
Dom kan nog även tala om för dig vad du max förbrukar (för att byta huvudsäkring då).
Dom tjänar stora pengar på att du betalar för 100A och egentligen inte behöver mer än kanske 63A
Men det talar dom inte om förrän du frågar...
Här mer om din fjärravläsning, men det står inget om timavläsning.
Det måste du nog ringa och fråga om...
http://www.dalaenergi.se/elnat/fjarravlasning__615

Hota med att byta elleverantör om dom inte fixar timavläsning om inte annat! ;-)
Det kan vara så att dom kan erbjuda dig en energianalys oxå.
Det kanske kan vara dags att ta dit en konsult, kanske har ditt energibolag en som kan hjälpa dig.
Du kanske tjänar in den kostnaden ganska snart med tanke på din förbrukning?
Skriv svar