Hur reducerar jag elkostnaderna på min verkstad?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Kjelle
Inlägg: 972
Blev medlem: 25 december 2004, 23:01:46
Ort: Västsverige

Re: Hur reducerar jag elkostnaderna på min verkstad?

Inlägg av Kjelle »

Jag skulle då kontakta nätägaren, be och få kolla på mätaren med alla förbrukare avslagna, skulle
kännas bättre.
Bara för och vara säker på att inget tjuvdrar.

Kjelle
GFEF
Inlägg: 2371
Blev medlem: 4 december 2004, 18:44:04

Re: Hur reducerar jag elkostnaderna på min verkstad?

Inlägg av GFEF »

Börja med kontakta:

Kundservice

http://www.dalaenergi.se/dala-elnat-sat ... rvice__599

Fråga om hur detaljered avläsnings lista de kan ge....

säter

>Har du tips på någon billig och bra strömtång?

Tyvär är behovet en "sann RMS strömtång" inte billigt......
danielr112
Inlägg: 8051
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Hur reducerar jag elkostnaderna på min verkstad?

Inlägg av danielr112 »

Koppla in en 1wire räknare på S0 utgången eller mot leden och dra en kabel så du kommer åt mätarens info.

Om inte annars kanske du ligger i området där dina siffror visas på nätet? Dock inte i realtid men du har möjlighet att kolla under helger om inte annat.


Annars har de andra redan sagt vad som funkar som tångmätning.
Användarvisningsbild
Jonyverse
Inlägg: 1058
Blev medlem: 2 augusti 2005, 22:17:51
Ort: Hässelby, Stockholm

Re: Hur reducerar jag elkostnaderna på min verkstad?

Inlägg av Jonyverse »

Det finns några olika typer av mätaravläsare som registrerar blinkhastighet på elmätaren.
Om elskåpet nu går att öppna med fyrkantnyckel skulle man ju kunna se inne i verkstaden vad som händer vid olika olika körningar och avstängningar samt få lite olika statistik.

Jag känner igen frustrationen:
När vi som egnahems-oskulder flyttade in i vårat radhus höll vi på att smälla av på elräkningarna tills vi kom på att förra ägaren hade kvar en onödigt hög avsäkring och dumt avtal sedan huset eluppvärmdes (nu fjärrvärme). Från att vi satt i mörker och betalade minst ett par tusen blev det normal förbrukning och 5-600 kr/mån. Jag mätte och stängde av varenda elgrej, och frugan blev rasande när jag försökte förklara att badrumsfläktens 2 Watt inte kostade fullt lika mycket som ett mögligt badrum, och dessutom måste det ju vara alla mina "apparater" som drar allt... (vi är sams nu och fortfarande gifta)
:P
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26424
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Hur reducerar jag elkostnaderna på min verkstad?

Inlägg av danei »

När man byter ägare på en fastighet upphör normalt sett avtalet och man får ett hutlöst dyrt tillsvidare pris. En onödigt hög huvudsäkring påverkar ju inte elförbrukningen, så jag fatter inte hur ni fick normal förbrukning genom att byta avtal...

Mätaren till verkstaden är ju tillgänglig även om det är lite bökigt. Men antingen installerar du en fjärravläsare som går på dioden, eller också knatar du några vändor över vägen för att få lite mer koll på vad du har i tomgångsförbrukning. Ska man göra något åt situationen är det första man gör att ta reda på hur det är nu. Annars kan man inte sätta in vettiga åtgärder.

labmaster: Om du nu tycker att det är dumt att fråga på ett forum. Kan du inte ta och försvinna från forumet. Det är alldeles för många inlägg av den typen från dig.
Användarvisningsbild
Biker
Inlägg: 6121
Blev medlem: 23 november 2005, 04:51:36

Re: Hur reducerar jag elkostnaderna på min verkstad?

Inlägg av Biker »

Hade en nominell förbrukning på 6000kw per år i en etta på 40kvm......det rulla på nått år.

En dag(natt) gick kylskåpet....litet sånt där pentrykylskåp me isfack...ammoniaken läckte ut o man var ganska dålig när man vakna , men det var det fan värt :mrgreen:

Elnotan sjönk till mer normala lite +2000 per år - lilla sketskåpet sög mer än en hel lägenhet per år :shock:
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26424
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Hur reducerar jag elkostnaderna på min verkstad?

Inlägg av danei »

absorptionsskåp är kända för att vara ineffektiva.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26153
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Hur reducerar jag elkostnaderna på min verkstad?

Inlägg av Icecap »

Stora problemet är oftast inte stora förbrukare som kör i kort tid, det är istället medelförbrukare som kör 24/7, de kostar verkligen!
xxargs
Inlägg: 10185
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Hur reducerar jag elkostnaderna på min verkstad?

Inlägg av xxargs »

Har man verkstad med mycket motorer gående så vill man veta både kWh och kVAh eller kVArh och det får man inte ut genom den stackars diodens blink.

Om man vet både kWh och kVAh eller kVArh så kan man räkna ut vilken cos(fi) man har i genomsnitt och är den 0.7 och lägre så börja det vara lönsamt att titta på faskompensering av motorerna mm. och den vägen i slutändan så kanske grundströmförbrukningen sjunker så mycket att man kan gå ned en säkringsstorlek.

Har man dessutom en kVArh-tariff förutom sin kWh-tariff så kan det finnas så mycket pengar i det att det betalar faskompenseringsåtgärdena ganska fort.

---

Något att tänka på i ivern att byta till tex. elektroniska ballaster i nya lysrörsamrmaturer är att detta verkligen har 'PF' nära 1 - alla elektroniska ballaster har nära cos(fi)=1, vilket de gärna skriver ut med stora bokstäver, men det värdet är helt ointressant - det är 'PF' man skall kräva uppgifter på (och brukar ofta utelämnas eller obegripligt skriven) då denna ta både förskjutningsström ala cos(fi) men också övertonshalten på dragen ström och dom flesta billigare ballaster har ofta 'PF' under 0.5, vilket säkringsdimensioneringsmässigt säger att du kan ta ut max ca 1300 Watt på en 10-ampere säkring. För enstaka armaturer spelar det ingen roll men skall ha 20-30 armaturer i en större verkstadslokals tak så är det ett problem man måste ta på allvar.

Till skillnad från drosslade lysrör som lätt kan faskompenseras och också gör det med en konding redan från början som standard i armaturen, så är övertonerna från ballasten pga. enkel likriktaringång som bara drar ström vid spänningstopparna så är det skitsvårt att göra något åt detta med filtrering - EMC-filter etc. gör ingenting åt detta.

Hur strömmen kan se ut med exempel tagen från en 1.7W 230 Volt ansluten vit LED-lampa kopplad till en standard EN61000-3-3: (0.4+j0.25) Ohm, 50 Hz och 230 Volt vägguttagsimpedans ser man i http://www.algonet.se/~toek/bad_PF_white_LED_1_7W_1.PNG (röd skala motsvarar i antal mA). Saken är att en >200 Watt switchare måste ha PFC-kretsar som gör strömmen sinus-likt medans många små energisparlampor och lysrörarmaturer med elektronisk ballast inte har samma krav på sig trots att när de kopplas ihop parallellt på samma kabel/säkringsgrupp lätt tillsammans kommer över 200 Watt.

Kopplar man ihop 100 av dessa 1.7 Watts lampor enligt diagrammet på samma kabel så är peakströmmen uppe i 17 ampere (och RMS-strömmen är 2.44 ampere) trots att effektuttaget bara är 170 Watt. effektfaktorn enligt cos(fi)=~1 medans effektfaktorn enligt 'PF' är ca 0.3.

Elektroniska ballaster straffar också hårt olika radiomottagare med oönskad RF-strålning även om det klarar CE-gränserna (där man tillåter alldeles för mycket effekt i störningarna i radiosammanhang och man kringgår reglerna dessutom med viss maxnivå vid 120 kHz bandbredd genom att spread-spektrum sprida ut sina störningar många MHz brett istället för att filtrera och på så sätt döda hela band istället för enskilda frekvenser inom bandet ), det är inte säkert att FM-radion, DECT-telefonen eller trådlösa musen fungerar efter en tak-armaturbyte till energisnålare lysrör även om det fungerade bra innan.
limpan4all
Inlägg: 8214
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Hur reducerar jag elkostnaderna på min verkstad?

Inlägg av limpan4all »

Icecap: Så sant så sant.
Men när säter har en utslagen årsförbrukning så att snittförbrukningen är drygt 11 kW. Det är så pass mycket att endera är det något litet som glöder eller mycket stora saker som är rejält "mysvarma".
Kilowatt i tomgångsenergiförluster i slutna elskåp tror jag inte på, då skulle dom brunnit eller så har dom en fläkt som går kontinuerligt.

TIPS: leta efter fläktar, där finns troligen dina problem.

Så endera är det så att typ servomotorer/stegmotorer står och drar hela tiden eller så finns det rejäla eltjuvar någonstans.
xxargs
Inlägg: 10185
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Hur reducerar jag elkostnaderna på min verkstad?

Inlägg av xxargs »

danei skrev:absorptionsskåp är kända för att vara ineffektiva.
Och dessa är långt effektivare än kylskåp baserade på peltier/termoelement, som verkligen åstadkommer väldigt klen kyla med tanke på elinsatsen - att dessa dessutom säljs billigt och med nästan ingen isolering i sig och tänka för att kopplas mot bilbatteri så är det hela ett skämt egentligen med tanke på hur sparsamt det är med energi i ett bilbatteri. Många av dessa har också 230V-inkoppling och drar lika mycket ström som en absorptionsskåp men kyler lagom för att hålla 6 burka läsk svala (men inte iskalla) och mer än så blir det inte.

ställen utan elström i någon större mängd så är absorptionsskåp värmd av gasol nästan den enda alternativet då det kan klara sig över 2 veckor på en P11-flaska.

Campingkylbox med 12-V kompressor (som ändå är väldigt effektiv i jämförelse med termoelementkylboxarna) har problem konkurrera med detta om man inte vill byta och ladda 80 Ah batteri var fjärde dag eller så, vill man ha kallare än +8 grader så sticker elbehovet snabbt iväg.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32572
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Hur reducerar jag elkostnaderna på min verkstad?

Inlägg av säter »

Jag funderar, datorer inkl. skärm, är dessa strömkrävande?
Jag har 7st påslagna 24/7.

De två styrsystemen som alltid står på, har fläktar.
Det är ju gamla grejer, så de kanske vill ha lite kräm.
Anledningen att de är påslagna, är att jag inbillar mig det minskar risken för fel.

Vid närmare eftertanke kanske det är enklast, lika förbaskat, att läsa av mätaren.
Vad sa ni 1000blink/kWh?
Jag ska leta upp ett stoppur och gå ut direkt.
danielr112
Inlägg: 8051
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Hur reducerar jag elkostnaderna på min verkstad?

Inlägg av danielr112 »

Blink per kwh beror på mätare. Står på mätaren.

En dator drar allt ifrån 20watt till 350 watt skulle jag vilja påstå.

Min router drar runt 20 watt utan skärm. Min filserver drar runt 300watt utan skärm. Min workstation drar runt 350 watt med 2 skärmar igång.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30024
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Hur reducerar jag elkostnaderna på min verkstad?

Inlägg av MadModder »

En vanlig standarddator (moderkort, ljudkort, hårddisk, nätverkskort, nätagg osv i miditower som exempel) utan kringutrustning (monitor, mus, tangentbord mm) som står på dygnet runt i vaket aktivt läge kostar i genomsnitt 100kr per månad.
Fundera på om alla verkligen måste stå på hela tiden. Som minsta åtgärd aktivera energisparfunktionerna stäng av monitorn efter en halvtimme -> stäng av hårddiskarna efter 1 timme -> låt datorn somna efter 2 timmar. Typ.

Men jag misstänker att styrsystemen roffar åt sig en hel del...
elf98
Inlägg: 829
Blev medlem: 28 oktober 2008, 10:07:11
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Hur reducerar jag elkostnaderna på min verkstad?

Inlägg av elf98 »

Dina datorer står för en stor del av din elkostnad!

Om de drar 200W i snitt blir det 1,4kw, eller 33,6kWh/dag. eller lite drygt 12000kWh per år. Med en elkostnad runt en krona är det 12kkr per år för att ha datorerna igång.
Skriv svar