Spänningsregulatorer. Vad behöver jag?
Spänningsregulatorer. Vad behöver jag?
Jag kan inte så mycket om elektonik och nu behöver jag spänningsregulatorer. Min spännings källa är på 12 volt och därifrån behöver jag ha en källa med 5v 2A och en annan på 3,3 volt och ca 300 mA. Tänkte köpa delarna från elfa men vet inte riktigt vad jag behöver?. Skulle gärna vilja få lite hjälp med det.
- Schnegelwerfer
Mja..
Det finns ju linjära spänningsregulatorer som klarar av 5V@2A (ex. 78S05CV), men du måste då ha en REJÄL kylfläns för att kyla bort de 14W förlusteffekt som utvecklas i regulatorn.
Bättre är då att använda en switchad regulator för att få fram +5V (ex. LM2576T-5,0) samt en +3,3V LDO-regulator kopplad till +5V (ex. LD1117V33).
Om du väljer att använda LM2576T-5,0 måste du ha en del kringkomponenter som t.ex. en drossel. Detta finns bra beskrivet i databladet.
Det finns ju linjära spänningsregulatorer som klarar av 5V@2A (ex. 78S05CV), men du måste då ha en REJÄL kylfläns för att kyla bort de 14W förlusteffekt som utvecklas i regulatorn.
Bättre är då att använda en switchad regulator för att få fram +5V (ex. LM2576T-5,0) samt en +3,3V LDO-regulator kopplad till +5V (ex. LD1117V33).
Om du väljer att använda LM2576T-5,0 måste du ha en del kringkomponenter som t.ex. en drossel. Detta finns bra beskrivet i databladet.
Gå in på:
• Linjära kretsar
•• Linjära kretsar
Och så har du där:
Spänningsregulatorer justerbara
Spänningsregulatorer fasta
Sedan är det bara att botanisera och välja en lämplig krets. 78-serien används ofta
:efb, lyssna på Schengel.
• Linjära kretsar
•• Linjära kretsar
Och så har du där:
Spänningsregulatorer justerbara
Spänningsregulatorer fasta
Sedan är det bara att botanisera och välja en lämplig krets. 78-serien används ofta
:efb, lyssna på Schengel.
Senast redigerad av Krawk 21 juli 2005, 14:18:59, redigerad totalt 2 gånger.
-
Spänningsregulator
5v 2A L78s05CV 72-095-60 Från elfa fungerar fint du behöver helst två st kondingar också 0,33uf och 0.1uf Sen har du lf33ABV 73.055-68 från ELFA den klarar dock bara 0,5 A kan kompletteras med en transistor.
- Illuwatar
- Kontakt:
Jag skulle gå på switchvarianten (LM2576T) för 5V-delen även fast den är något mer komplicerad jämfört med en linjärregulator. Orsaken är effektiviteten hos en switchad regulator vs. en linjärregulator. Eftersom du skall gå från 12V till 5V innebär det att 7V vid upp till 2A (14W) skall eldas upp som värme. En linjärregulator behöver kylas rätt så bra för att tåla detta, vilket tar lite plats och orsakar förstås onödig värme i chassit/lådan. Med en switchad regulator får man inte samma problem pga dess funktion (kräver lite plats att förklara men kort så pulsar man ut full spänning med variabel pulsvidd och integrerar resultatet med ett LC-nät) - effektiviteten är mycket högre och därmed blir värmeutvecklingen lägre = mindre kylfläns, mindre platskrävande och värmer inte upp omgivningen lika mycket.
- Schnegelwerfer
Om du använder batterier, kan du inte "tappa av" en lägre spänning mitt i batteripacken ?
Men, ett litet extra batteri för de låga spänningarna borde inte tillföra mer
vikt en den extra vikt som det stora batteriet behöver ha för att leverera samma totala effekt. Ungefär...
14W är lite mycket att bara kyla bort. Antingen flera batterikällor eller switchat.
Och slutligen, detta verkar ju vara ett större "bygge" med router och allt, så kanske du skulle kolla på de färdiga små switch moduler som finns ?
Då behöver du inte heller veta vad en konding är...
Men, ett litet extra batteri för de låga spänningarna borde inte tillföra mer
vikt en den extra vikt som det stora batteriet behöver ha för att leverera samma totala effekt. Ungefär...
14W är lite mycket att bara kyla bort. Antingen flera batterikällor eller switchat.
Och slutligen, detta verkar ju vara ett större "bygge" med router och allt, så kanske du skulle kolla på de färdiga små switch moduler som finns ?
Då behöver du inte heller veta vad en konding är...

- Schnegelwerfer
Det blir som sagt betydligt billigare att bygga sin egen switchade strömförsörjning än att köpa en färdig modul i den effekt som krävs.
Det som oroar mig en aning är din specade maxström på 2A, särskilt som du ska driva en motor. Hur har du kommit fram till gränsen 2A? Motorer kan momentat dra ganska mycket ström!
Det som oroar mig en aning är din specade maxström på 2A, särskilt som du ska driva en motor. Hur har du kommit fram till gränsen 2A? Motorer kan momentat dra ganska mycket ström!