Jag har hängt här av och till ganska länge, men inte varit särskilt aktiv på senare år.
Nu tänkte jag det ska bli ändring på det, första projektet (av förhoppningsvis flera) blir att bygga en MendelMax.
För er som inte redan vet är det en RepRap-variant, dvs en 3d-"skrivare" som är konstruerad att (i viss mån) kunna skriva ut sig själv.
Den bygger på Prusa Mendel, men är konstruerad med aluminiumprofil istället för gängad stång.
Än så länge har jag inte börjat bygga, men det har visat sig vara ett helt projekt i sig bara att hitta alla delar, så jag tänkte tjuvstarta tråden med att dokumentera inköpen.
MendelMax är relativt ny och det finns vad jag vet inga kompletta kit att köpa ännu. Om man får vara efterklok hade det nog varit enklare att vänta på ett färdigt kit, men jag vill ju ha den nu!

En någorlunda komplett BOM finns att tillgå. Det som saknas är egentligen bara detaljinfo för extrudern.
Jag har nu suttit i en vecka och letat delar, och det är inte lätt alla gånger kan jag säga. Det mesta har jag hittat nu, men jag har fortfarande några lösa trådar kvar.
Efterhand tänkte jag sammanställa var jag fått tag på delarna i en egen, komplett, BOM. Här är en sammanfattning så länge.
Stomme:
Plastdelarna och bussningar har jag beställt från http://techpaladin.com/. Valde att lyxa till det med en spolhållare också. Egentligen behövs den inte, man kan ju skriva ut en när man byggt resten av maskinen. Efter jag la min beställning har dom också börjat sälja z-kopplingar och trapetsskruvar. Funderar på att lägga till trapetsskruvar på min order, det verkar inte lätt att hitta med 8mm diameter, lite dyrt dock... Med lite tur kan man fixa delarna från någon som redan har en reprap i närheten.
$114 för ett komplett set (inkl "Greg's" extruder-delar), 12 bussningar och spolhållare. $129.39 inkl.frakt, men eventuellt tillkommer tull och moms, så det kan ju springa iväg...
Aluminiumprofil och "T"-muttrar har jag köpt på http://www.motedis.com. Misumi som rekommenderas i BOMen säljer inte till privatpersoner i Europa. Profilerna har 5,5 mm centrumhål så de behöver gängas till M6 och inte M5 som byggbeskrivningen anger. Någon vettig svensk leverantör har jag inte hittat.
€30,84 för samtliga profiler + 100 "T"-muttrar (egentligen bara M5-gängade 6mm plåtbrickor, €18!). €52,20 inkl moms och frakt (€3 rabatt för nya kunder via voucher-kod)
Aluminiumplåt och M8-stång har jag köpt på Bauhaus. De har bara upp till 1,5 mm tjock plåt som egentligen är för klent. Jag tänker dock använda glasbädd istället för plåt, aluminiumplåten ska bara agera värmespridare, så i mitt fall duger det. Gängstången tror jag egentligen inte jag behöver om jag kör trapetsstång men BOMarna var något diffusa när det gäller M8-biten i extrudern. Den kostade 12,95 så det får väl vara hänt. Körde förzinkad iom att jag inte ska ha den för z-axeln.
Alu-plåt 109 kr (250x500x1,5mm) + gängad stång M8 1000mm 12,95 kr. Vill man ha tjockare plåt finns det på maskindelen.
Skruv/beslag mm:
Det mesta har jag köpt på Hornbach, men några prylar var jag tvungen att åka till Bauhaus för.
Har kört galvat där det funnits i rätt storlek. Bauhaus är antagligen billigare, de har ~99 kr/kg på alla skruv/muttrar/brickor som inte är rostfritt/syrafast. Hornbach fjantar med specifika priser per skruvtyp, så det blir en jävla massa påsar att väga...
Ungefär 340 kr summa summarum, men då har jag 100 st av några av de mindre grejerna som inte såldes i lösvikt. Har även tagit minst ett par extra av varje sort så man kan tappa nån skruv utan att behöva ta en extra vända till järnhandeln. Har köpt med insex-skalle så långt det varit möjligt.
M3 x 35 hittade jag inte så det blev M3 x 40. Inte heller M4 x 60 med hex-skalle fanns, det fick bli med philips-skalle. (Bauhaus)
Har fortfarande inte hittat 6mm självgängande skruvar med platt huvud för blindförbanden på profilerna (omnämns som Misumi HTJ5, men jag behöver 6mm). Tror jag skiter i dom och gängar istället, förstår inte vitsen riktigt... Det kanske klarnar när jag börjat bygga.
Även 8mm M3 stoppskruv har visat sig lögn i helvete att hitta. Kan eventuellt hitta nåt hemma hos farsan... I värsta fall kan nog en kort/kapad vanlig M3-skruv funka.
Mekanik:
Z-kopplingar köpte jag på E-bay för $9,86 inkl. frakt. I dagsläget hade jag nog tagit dom via techpaladin istället.
Remmar och remhjul går att hitta lite varstans, men jag vill hemskt gärna ha GT2/GT3 för bästa precision. Jag väntar med spänning på svar angående pris på dessa från [url=
http://www.oem-motor.se ]OEM Motor[/url]. Remmarna bör inte vara superdyra, men är lite rädd att remhjulen kan bli det (de görs på beställning). I värsta fall får det bli någon billigare historia.
Axlar har jag hittat på Maskindelen. Riktigt billigt, men frakten (och eventuellt postförskott) går på en del:
78 kr för axlarna,frakten svider, 228 kr totalt (betalade i förskott iom att den inte rör sig om någon större summa).
Kullager vetefan, tror jag köper på biltema bara, så slipper jag frakt o stök. Tror inte det kommer bli några större laster. Möjligtvis att jag uppgraderar senare för att minska ev. glapp.
4mm fjädrar fanns på Ironbill.se, köper även ett gäng 5mm fjädrar för att fjädra plattformen (för att undvika skador på "hot-end" om olyckan är framme), och 4 kullager till x/y-axlarna. Ska bli kul att se om SKF är dubbelt så bra som biltemas förmodade skitlager.
25kr för ett 10-pack fjädrar, 39 kr/st för lagren. 313 kr inkl moms, frakt och exp. avgift.
Distanser är jag inte säker på att jag behöver om jag kör fjädrat bord. Går ju att fixa i trä om det kniper.
8mm trapetsgängad stång/mutter verkar vara svårt att hitta, åtminstone i Sverige. Det är väl inget som inte en natts googlande kan lösa iofs... Tips mottages tacksamt, det minsta jag hittat är 10x3.
Elektronik:
Jag valde RAMPS, dels för att den verkar hyfsat billig och kapabel, dels att jag skulle vilja göra ny Raspberry Pi-baserad elektronik vad det lider. Då skulle jag kunna återvinna Arduinon till något annat.
Har köpt från reprapworld.com. Valde ett DIY-kit för att få ner kostnaden något och få lite lödövning

"Hot-end" har jag inte köpt ännu, men det blir en J-head av något slag.
Puuh... tror jag fått med allt. Det som återstår att lösa är väl egentligen rem/remhjul, trapetsskruv och bordvärme + glasskiva (helst borosilikat). Tips mottages tacksamt.
(PS, vet inte om det blev så läsbart, orkar inte snygga till just nu, det här tog musten ur mig...)
/Andreas