Hundar hör hjärtslag på avstånd

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
f76
Inlägg: 40
Blev medlem: 14 april 2005, 23:16:56

Inlägg av f76 »

babbage skrev:Jag har en mp3-fil med det bästa resultat jag kunde åstadkomma (lite hemligt hur 8) ), om någon är intresserad kan jag maila den. Först orginalljud med mic mot bröstbenet (en t-shirt mellan) i 13 sekunder, sedan flyttar jag den ca 10 cm framför bröskorgen. Sinuston. Sedan följer samma ljud filtrerat. Sedan sinuston igen och till slut det tysta partiet (10 cm bort) förstärkt och lågpassfiltrerat. Jag skulle nog inte kunna identifiera det sista som hjärtljud. Nu skruvade jag inte upp förstärkningen vid inspelningen när jag flyttade bort micen, det skulle kanske ge ett bättre resultat.

Även om man kan göra det bättre är det nog svårt att få till det så att det fungerar bra under olika betingelser.

Vad har du tänkt att använda det till?
Det första ljudet var det filtrerat? det lät som två separata och olika toner med mellanrum. Hjärtljud är två toner nästan direkt efter varandra och därefter längre mellanrum. Det här lät mer som något metallljud. Klaffopererad? Inspelad armbandsur?
babbage
Inlägg: 637
Blev medlem: 10 november 2004, 11:33:17
Ort: Sthlm

Inlägg av babbage »

Klaffopererad - det hoppas jag verkligen inte, för det har jag inget minne av.

Först kommer orginalljudet, efter första sinustonen är det orginalljudet signalbehandlat. Det är ju inte ett stetoskop jag använder utan en alldeles vanlig mic, typ en sån man sjunger i. Köksklockan hörs väldigt tydligt innan signalbehandlingen.

Hmm, borde jag uppsöka en läkare?
f76
Inlägg: 40
Blev medlem: 14 april 2005, 23:16:56

Inlägg av f76 »

Efter signalbehandling kanske man hör hjärtoner någon gång men också en hel del annat kanske. Hjärttoner har oftast en rytm man känner igen. Det vore av värde om du kunde räkna din puls samtidigt som du spelar in. Glöm det där med klaffopererad. Det var köksklockan. Tack för testet!! jag ska kolla i nero
Hmm, borde jag uppsöka en läkare?
Om du vill att han ska kolla om köksklockan mår bra :)

Edit: Nu har jag lekt lite med första snutten och ökat på frekvenser mellan 10 och 150 hz med resultat att man hör hjärtljuden klart bättre. Vart kan manladda upp ljudsnuttar?
Användarvisningsbild
zeus
Inlägg: 7058
Blev medlem: 17 juni 2003, 22:13:44
Ort: Sthlm.

Inlägg av zeus »

Ingen som fick hem den och kan lägga upp den? Får jag den bara till min mail kan jag lägga upp den typ för evigt.

axelsvensson@ gmail.com eller hotmail.com

Låter(Hoho) tufft det här.

Tänkte att man kunde spela in hur ett rum låter utan någon i det, ta bort det ljudet från när man är där. Fast det var kanske det ni har sagt...
babbage
Inlägg: 637
Blev medlem: 10 november 2004, 11:33:17
Ort: Sthlm

Inlägg av babbage »

Jag kan maila den till dig om du vill hosta den. Den första var lite av ett hastverk (halvtimmes jobb), eventuellt gör jag en ny. Du får ett mail under dagen.
babbage
Inlägg: 637
Blev medlem: 10 november 2004, 11:33:17
Ort: Sthlm

Inlägg av babbage »

Nu har jag mailat den till gmail adressen. zeus borde ha filen.

Jag gjorde ett nytt försök men det misslyckades totalt :oops:

Man hör i följande ordning:

1 Mic mot bröstkorg, orginalljud
2 Mic mot bröstkorg, filtrerad
3 440 Hz
4 Mic 10 cm från bröstkorg orginalljud
5 Mic 10 cm från bröstkorg, filtrerad för att ta bort rumsljudet
6 440 Hz
7 Mic 10 cm från bröstkorg, förstärkt och filtrerad för att lyfta fram hjärtljud.

Om man överhuvudtaget skulle höra hjärtljud utan kontakt med kroppen förväntade jag mig att det skulle ske i (7). Men det är bara brus.

Brusnivån är alldeles för hög. Det krävs oerhört bra micar, förstärkare och mer avancerad signalbehandling än frekvensfiltrering för att det ska lyckas. Det går inte att lösa enkelt, men jag vill inte dra slutsatsen att det är omöjligt för det, kanske bara dyrt och tidskrävande.

Om någon får ut ett tydligt hjärtljud ur (4) blir jag oerhört imponerad.
Gimbal
Inlägg: 7932
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Inlägg av Gimbal »

Kör en frekvensanalys på ett tyst rum först, sedan använd den kurvan att dämpa det inspelade ljudet med. Det är troligen det bästa du kan göra.

Ofta kan man hitta lite "tystnad" i en inspelning och köra en frekvensanlys på den lilla biten.
Användarvisningsbild
chille
Inlägg: 2469
Blev medlem: 25 juni 2003, 20:54:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av chille »

Det där med att hitta tystnad i en befintlig inspelning var smart. Det har jag inte tänkt på förut.

Borde ju kunna dra upp kvaliten ganska mycket om man gör så.
babbage
Inlägg: 637
Blev medlem: 10 november 2004, 11:33:17
Ort: Sthlm

Inlägg av babbage »

Eftersom diskusionen fortsätter så har jag stuvat om lite filer och igen temporärt lagt upp ljudet jag spelade in idag. Om/när zeus lägger upp det tar jag bort det igen.

http://hem.bredband.net/babbage/hart_el ... kforum.mp3

Är det någon annan som har fin utrustning och försökt spela in? Vilket resultat fick ni i sådana fall?

Edit: Länken fungerar inte längre, använd zeus istället
Senast redigerad av babbage 29 juni 2005, 19:37:52, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
zeus
Inlägg: 7058
Blev medlem: 17 juni 2003, 22:13:44
Ort: Sthlm.

Inlägg av zeus »

Här kommer filerna

http://www.barbapappa.net/zeus/test1del1.wav
http://www.barbapappa.net/zeus/hart_elektronikforum.mp3

Hoppas de kommer till nytta. De kommer ligga bra ett bra tag, har ingen brist på lina eller utrymme.
babbage
Inlägg: 637
Blev medlem: 10 november 2004, 11:33:17
Ort: Sthlm

Inlägg av babbage »

Tackar för det.

Nu är det snart dags att packa resväskan och att gå och lägga sig, ska upp halv fyra imorgon för att hinna med ett plan.
Skriv svar