Sida 7 av 7

Re: E-Puch - Elkonvertering av en Puch Maxi [2-takt -> litiu

Postat: 20 augusti 2012, 15:16:23
av LHelge
Jag hade tänkt ta tag i det under semestern men nu har jag inte hälsat på föräldrarna där mopeden finns. Har haft lite problem att få bort de gamla lindningarna som är dränkta i epoxy också.

Lovar att rapportera här så fort det händer något.

Re: E-Puch - Elkonvertering av en Puch Maxi [2-takt -> litiu

Postat: 21 augusti 2012, 09:36:18
av Honk
Låter bra samt här kommer ett litet tips......
Skall du dränka den nya lindningen i epoxy så skaffa värmeledande epoxy annars
riskerar du hotspots som kan få lindningen att brinna en gång till.

Re: E-Puch - Elkonvertering av en Puch Maxi [2-takt -> litiu

Postat: 21 augusti 2012, 12:11:46
av LHelge
Vart hittar man sånt?

Re: E-Puch - Elkonvertering av en Puch Maxi [2-takt -> litiu

Postat: 22 augusti 2012, 15:57:28
av Honk
Bra fråga men det finns gott om det....
http://www.google.se/#hl=sv&gs_nf=1&pq= ... 48&bih=977
Det gäller bara att hitta en leverantör med skapliga priser och hygglig frakt. Kanske på eBay???

Edit:
Hittade denna på eBay.....dyr frakt dock....
http://www.ebay.com/itm/MG-832TC-Epoxy- ... 1c1ed14325

Re: E-Puch - Elkonvertering av en Puch Maxi [2-takt -> litiu

Postat: 22 augusti 2012, 16:26:13
av bearing
Men hur värmeledande är egentligen sånt där lim?

Om man limmar fast kylflänsen på någon komponent har man ju ett <0,1mm tjockt lager lim, och då kan jag förstå att värmen tar sig igenom limmet. Men hur effektivt är limmet på att flytta värmen från lindningen ut i luften/järnkärnan när avståndet är >1mm?

Min gissning är att koppartråden själv fördelar värmen från en "hot spot" mycket bättre än ett värmeledande lim.

Re: E-Puch - Elkonvertering av en Puch Maxi [2-takt -> litiu

Postat: 22 augusti 2012, 16:36:07
av Honk
Det stämmer.....om det inte finns luft mellan lindningarna....men det gör det alltid.
Luft isolerar bra och det vill man undvika. Värmeledande lim har olika tillsatser för
att öka överföringsförmågan, t:ex aluminiumoxid och annat gott.
Samt att ett limm håller håller lindningen på plats vid höga centrifugalkrafter.

Re: E-Puch - Elkonvertering av en Puch Maxi [2-takt -> litiu

Postat: 22 augusti 2012, 16:54:11
av bearing
Limmet leder värme ca 50 ggr sämre än koppar. Men tja, kanske leds värmen ändå bättre genom limmet än genom kopparspiralen (lindingen).

Tidigare i tråden funderade LHelge på att använda en fläkt som suger luft genom statorn. I det fallet är jag inte säker på att limmet hjälper, utan tvärtom, då är det säkert bättre med så lite som möjligt mellan kopparen och luften, så att luften kan leda bort värmen direkt.

Re: E-Puch - Elkonvertering av en Puch Maxi [2-takt -> litiu

Postat: 22 augusti 2012, 18:26:56
av LHelge
Centrifugalkrafter är ingen fara i detta fallet, lindningarna sitter i statorn men det kan nog bli en del vibrationer.

Re: E-Puch - Elkonvertering av en Puch Maxi [2-takt -> litiu

Postat: 4 juli 2018, 20:28:48
av Honk
Long time no update...

Fick du lindat om motorn frågar den nyfikne leverantören av koppartråden?