Kan någon bygga en Segway?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.

Bygga eller köpa motorer?

Omröstningen slutade 14 november 2011, 18:52:19

Bygga motorer
10
15%
Köpa motorer
56
82%
Annat
0
Inga röster
Vet ej
2
3%
 
Antal röster: 68
Användarvisningsbild
Thorped
Inlägg: 1065
Blev medlem: 24 maj 2010, 19:08:47
Ort: Göteborg

Kan någon bygga en Segway?

Inlägg av Thorped »

Hejhopp! :waving:

Här diskuteras ett eventuellt gemensamt bygge av en Segway.

En planering finns att finna på wiki:n http://www.elektronikforumet.com/wiki/i ... /EF-Segway

Förslag på ett eget namn går antingen att lägga in i wiki:n eller i den här tråden.

NyTeknik:s artikel om Petter som har byggt sid en egen Segway: http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_m ... 338086.ece

En klar majoritet tycker att Open engineering är det bästa alternativet efter omröstning.
Senast redigerad av Thorped 7 november 2011, 19:01:24, redigerad totalt 15 gånger.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Kan någon bygga en Segway?

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Väl värt att studera materiallistan. Riktigt kul projekt.Jag skulle gärna vara med på ett slikt projekt.
Hur många skulle det inte kunna bli?
Vilka kan vad och hur mycket då?
Användarvisningsbild
Cano
Inlägg: 1536
Blev medlem: 30 november 2006, 23:18:16
Ort: Katrineholm
Kontakt:

Re: Kan någon bygga en Segway?

Inlägg av Cano »

Finns en artikel i Allt om Elektronik eller Elektor eller vad nu tidningen heter, där dom bygger en Segway.
Jag kommer inte ihåg vilket nummer det var, kan kolla ikväll.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor
Inlägg: 7155
Blev medlem: 26 juni 2003, 19:23:36
Ort: Landvetter

Re: Kan någon bygga en Segway?

Inlägg av psynoise »

Finns fler på Chalmers som har hållit på med Segway, bland annat en medlem här på forumet. Dock har jag för mig att deras konstruktion blev väldigt svår körd jämfört med de kommersiella Segway, samma sak kan säkert gälla Seqway:n visad på Nytekniks sida.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8477
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Kan någon bygga en Segway?

Inlägg av AndersG »

Elektor... Du kan tom beställa kit. Sök efter "Elektor Wheelie". Finns även en sneakvbariant:
https://www.elektor.com/projects/elekto ... =marketing
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Kan någon bygga en Segway?

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Jo men då är det en helt annan prislapp!
Knappast prisvärt, om inte funktion är lika bra, som originalet säger Lasp.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator
Inlägg: 7660
Blev medlem: 14 december 2004, 10:32:18
Ort: Stockholm

Re: Kan någon bygga en Segway?

Inlägg av Walle »

Jag har drömt om en Segway sen jag såg dom första gången, jag skulle gärna vara med på ett sånt projekt!

Skulle det vara möjligt att köra ett sådant gemensamt projekt med målet att alla deltagande till slut får (bygga till självkostnadspris) en varsin så vore det ju enormt kul!

Jag kan bistå med treaxlig fräsning (i industriella maskiner), 3D-CAD, samt även till viss mån svarvning (har tillgång till en stor industriell CNC-svarv som jag dock ej programmerar själv).
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Kan någon bygga en Segway?

Inlägg av Meduza »

Även jag har väl drömt om att ha en segway, så klart det finns ett intresse av ett sånt projekt tillsammans så man inte behöver hitta på allt själv!
Användarvisningsbild
LHelge
Inlägg: 1772
Blev medlem: 2 september 2007, 18:25:31
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Kan någon bygga en Segway?

Inlägg av LHelge »

Vet inte om Petter hänger här på forumet, men det finns nog ett par st här iaf som känner honom personligen, mig inkluderat. Grymt kul att hans projekt fått så mycket publicitet!

Hårdvara borde inte vara några problem att sätta ihop tilsammans, mjukvara skulle man väl kunna titta på något av multirotor-projekten som finns här på forumet. Det är väl i princip samma reglerproblem som en Segway men i två axlar istället för en.
Användarvisningsbild
Thorped
Inlägg: 1065
Blev medlem: 24 maj 2010, 19:08:47
Ort: Göteborg

Re: Kan någon bygga en Segway?

Inlägg av Thorped »

Roligt att så många tycker det är en kul idé! :)

Har en idé om hur drivningen kan se ut(vet ej om de äkta segway:arna ser ut så eller ej).
Man kan ha en kuggad insida på fälgen som är i direktanslutning till ett kugghjul på motorn. Då slipper man tänka på kedja och allt besvär däromkring.

På tal om motor, hade det inte varit kul att sätta ihop det själv också? Finns ju litteratur för sånt: http://www.amazingdiyprojects.com/electric_motor.html. En Pannkaksmotor kanske inte är jätte lämpligt att använda sig av om man ska ha en sådan utväxling som jag pratade om tidigare men hur vore det om man serie/parallellkoplade flera små på en och samma axel? Eller bygger man en "vanlig" BLDC-motor med neodym-magneter. Låter lite krångligt, kanske bättre att köpa sig två motorer istället...

Gjuta egna fälgar i aramid eller kolfiber kanske vore nått...
SeniorLemuren
Inlägg: 7803
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Kan någon bygga en Segway?

Inlägg av SeniorLemuren »

psynoise skrev:Finns fler på Chalmers som har hållit på med Segway, bland annat en medlem här på forumet. Dock har jag för mig att deras konstruktion blev väldigt svår körd jämfört med de kommersiella Segway, samma sak kan säkert gälla Seqway:n visad på Nytekniks sida.
Om du bara "har för dig" att den är väldigt svårkörd så kan du väl gå in på Petter´s hemsida och kolla videon där han demokör sin skapelse. Efter det så behöver du ju inte "ha för dig", då kan du ju se själv.

Enligt vad jag kan bedöma så ser den inte VÄLDIGT svårkörd ut, snarare tvärsom. Att utväxling, motoreffekt och sådana saker ytterligare kan fintrimmas är ju självklart eftersom det är en prototyp.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor
Inlägg: 7155
Blev medlem: 26 juni 2003, 19:23:36
Ort: Landvetter

Re: Kan någon bygga en Segway?

Inlägg av psynoise »

Har bara hört rykten att det var svårt iaf. Sedan kan allt se lätt ut på video, räcker att kolla in lite skateboard och sedan försöka själv. Kommersiella Segway har jag dock sätt flera pensionärer kära runt på utan för min lägenhet. :)

Hittade ett klipp på Youtube när man testkör Sebgus bygge

http://www.youtube.com/watch?v=Tm75E1406hA

Jag hade kontaktat både Sebgus och Petter innan jag satt igång något större projekt. Finns många vänliga därute som skriver lite tyvärr men som gärna hjälper andra tror jag.
SeniorLemuren
Inlägg: 7803
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Kan någon bygga en Segway?

Inlägg av SeniorLemuren »

Självklart så gäller det att skaffa så mycket info som möjligt från dom som testat och har erfarenhet innan man drar igång ett sådant projekt.

Om man alltid skulle gå på det negativa som folk "har hört" så blev det inte mycket gjort. Sedan beror det ju på hur mycket dom som kan, vill dela med sig. En bra utprovad konstruktion kan ju vara värd guld, för någon som avser att sätta igång en kommersiellt tillverkning.

Jag tycker som en del andra här på forumet att det vore intressant att på något sätt samla sig kring ett sånt här projekt. På min resa med båten genom Europa tänkte jag ha ett par EU-moppar med på badbryggan. Men det hade ju varit kanon att hänga på ett par hembyggda segway i stället.:)
victor_passe
Inlägg: 2436
Blev medlem: 28 januari 2007, 18:45:40
Ort: Kungsbacka

Re: Kan någon bygga en Segway?

Inlägg av victor_passe »

Jag har faktiskt provat hans segway, den är inte så svår.
Men jag skulle tro att en "riktig" segway är lättare.

Sedan håller en annan kille på CRF på att bygga något lite liknande, fast med bara ett hjul.
Användarvisningsbild
Thorped
Inlägg: 1065
Blev medlem: 24 maj 2010, 19:08:47
Ort: Göteborg

Apropå gyro...!

Inlägg av Thorped »

För er som inte läser NyTeknik 24/7 så kanske ni har missat denna spännande motorcykeln: http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_m ... 288130.ece

Liten film också: http://www.youtube.com/watch?v=Z0m-cUxMcJw
Skriv svar