Robocut ritningar??

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
slowfly
Inlägg: 829
Blev medlem: 16 maj 2005, 20:14:15
Ort: Solna

Inlägg av slowfly »

Okey då skiter jag i styrningen i några år...tills jag lärt mig lite mer om det...men jag bygger själva klipparen nu iallafall!! :D

//Elias
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26424
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Nä skit inte i det. Men ta det i mindre steg. Det är lättare och framför allt roligare. Efter som det händer saker fortare.
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer
Inlägg: 1863
Blev medlem: 8 november 2004, 13:46:56

Inlägg av Schnegelwerfer »

Jag tycker inte heller att du ska strunta i det!

Ta det bara steg för steg, och börjat t.ex. med att blinka lite lysdioder och liknande.
Användarvisningsbild
slowfly
Inlägg: 829
Blev medlem: 16 maj 2005, 20:14:15
Ort: Solna

Inlägg av slowfly »

Jo jag tänkte det oxå så jag inte drunknar i frågetecken ;)
Men jag vill mycket gärna lära mig Basic Stamp och sånt ! vet ni någon sida lr bra bok man kan läsa?
//Elias
Användarvisningsbild
Macce
Inlägg: 4301
Blev medlem: 29 maj 2003, 16:40:58

Inlägg av Macce »

Jag skulle rekommendera att du börjar direkt med PIC/AVR istället för basicstampen. Kanske lite dyrare (om du köper färdig programmerare) och svårare att komma igång, men när du väl kommit igång har du betydligt mindre gränser och en pic/avr är betydligt billigare än en basicstamp.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26424
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Instämmer med föregående talare. Det är många här som kan dessa µC så någon av dessa skulle vara ett bra val.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26153
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

Jag kan bara hålla med, jag ser BasicStamp som ett otyg som enbart är för att pumpa folk på pengar, steget till en "riktig" mikroprocessor är ganska litet och man får oerhört mycket mer för pengarna, vara sig i form av lågt pris/funktion, "kraft"/krone osv.

Och har man fattat hur 1 µC fungerar lär man inte bli överraskat över en annan heller, snarare är det: "jaha....oj då, kan den också det...vad bra! Nu kör vi!" och då är det skitkul!
Användarvisningsbild
slowfly
Inlägg: 829
Blev medlem: 16 maj 2005, 20:14:15
Ort: Solna

Inlägg av slowfly »

Hej
Så Basic Stamp är alltså bara en av alla olika µC ?
Men vad kostar den billigaste PIC/AVR som kan användas till en robocuter?
Är det massa andra moduler man behöver till den också??

//Elias
Användarvisningsbild
Macce
Inlägg: 4301
Blev medlem: 29 maj 2003, 16:40:58

Inlägg av Macce »

Basicstamp är en av de dyraste och slöaste och största för sin prisklass.
PIC och AVR är mycket snabbare och dessutom billigare. Beroende på hur många IOpinnar och minne du behöver finns det en massa olika, de billigaste kostar någon euro.
Användarvisningsbild
slowfly
Inlägg: 829
Blev medlem: 16 maj 2005, 20:14:15
Ort: Solna

Inlägg av slowfly »

Okey så lite ?!?
Men jag vill bara veta ungefär hur mycket det rör sig om för att få de funktionerna robocuten har...
Jag hade inte planerat att köpa någon elsak till klipparen förän efter sommarlovet (pga "liten" skuld...) men jag ska iallafall undersöka vad jag behöver...

//Elias
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

6,50 per styck är den billigaste uP jag meckat med PIC10F, oki oki - inte så mycket minne och få pinnar, men så tokbillig att man kan ersätta många saker som man inte drömde om att använda up till tidigare. PWM-softstart är en bra aplikation!

PIC är bra och finns som sagt i ett väldigt brett produktsortint, men kryllar av micorkontrollers och de flesta är bra och som någon skrev - har man lärt sig en så är det inte så svårt att lära sig en annan.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26153
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

Jag har samplat 3 st FreeScale processorer, till dom finns gratis-kompilern CodeWarrier.

PIC kan en del, styrkan med dom är enligt mitt tycke att man kan simulera programexekvering och då hitta många fel och buggar utan ens ha skruvat ihop en enda lödning.

AVR är väl en hygglig serie men oanvänd av mig.

Sen finns det Fujitsu FMCC16LX-serien, kostar runt hundringen + moms men då är det en 16-bitar sak med exekveringscykel på 62,5 ns (för 1 stegs instruktioner) samt gratis C-kompiler, flasher och rubbet. Programmering via serieport via en MAX232, bootloader inbyggd. Finns bara 84-100-pinnars ytmonterat.

Sedan finns det ett antal olika andra med olika styrkor, svagheter, hårdvara, minnesstorlek osv. Sist, dyrast, långsammast & sämst kommer BasicStamp som egentligen bara är ett demokort som har fått fnatt (i mitt tycke).

Ofta kan det löna sig att välja vilket utvecklingsmiljö som passer bäst och sedan välja den processor som "passar till". Med "passar bäst" menar jag som man trivs med, anser värd pengarna (gratis?), använder ett språk som man kan klara av osv.
Användarvisningsbild
slowfly
Inlägg: 829
Blev medlem: 16 maj 2005, 20:14:15
Ort: Solna

Inlägg av slowfly »

Okey!!
Tack för informationen...enda saken är att jag inte fattar ett skit av vad ni säger...måste lära mig mera om microkontroller och sånt ;)
Det passar ju bra att vi har sommarlov nu så jag kan läsa lite :D

//Elias
Skriv svar