Robocut ritningar??

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Macce
Inlägg: 4301
Blev medlem: 29 maj 2003, 16:40:58

Inlägg av Macce »

Jag skulle använda en AVR och hbrygga för styrning av motorerna.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27040
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

För min del blir det PIC.
Hur hadde du tänkt dig sätta 'yttre gränser' för klippytan och behandla detta på ett vettigt sätt?
Användarvisningsbild
Macce
Inlägg: 4301
Blev medlem: 29 maj 2003, 16:40:58

Inlägg av Macce »

Har inte funderat på det ännu, radiokontakt mellan gräsklipparen och "basen" är ju så gott som obligatorisk, så borde väl gå att ha IRfyrar på bestämda ställen som är i kabelkontakt med basen vilken sänder en signal till gräsklipparen att nu är den där och där, och utgående från den infon och programmet i µCn räknar gräsklipparen ut hur långt den ännu kan köra.

EDIT: Själv då?
Hur är detta månne löst i kommerciella versioner?
Senast redigerad av Macce 10 juni 2005, 23:15:48, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
simon78
Inlägg: 1091
Blev medlem: 8 juni 2004, 11:05:51
Ort: Vinninga/Lidköping
Kontakt:

Inlägg av simon78 »

Hade tänkt samma som Macce. Om man lyckas få ihop ett BWF (buried wire fence) så vore det ju det bästa. Framför frugans rabbat får man väl komplettera med en mur av betong. :D
Användarvisningsbild
slowfly
Inlägg: 829
Blev medlem: 16 maj 2005, 20:14:15
Ort: Solna

Inlägg av slowfly »

Jag har faktist ingen aning :roll: jag har inga kundskaper alls inom lite mer avancerad elektronik, jag kan i princip bara löda, koppla lite motstånd och kondensatorer...jag är ju hittills bara 16år...och gick ut 9:an idag!!
Jag tänkte överlåta tänkandet på själva robot funktionen till er på forumet ;)

Men vad skulle de olika varianterna kosta?? och vad skulle man behöva??

//Elias
Användarvisningsbild
Macce
Inlägg: 4301
Blev medlem: 29 maj 2003, 16:40:58

Inlägg av Macce »

sl0wfly, åldern är väl inget probmel, gäller bara att sätta igång i en tidig ålder. Gick själv ut grundskolan för en vecka sedan. ;)

Mekaniken i roboten går att lösa på flera olika sätt, men en µC och resten av elektroniken kostar inte så farligt mycket, kanske några hundra beroende på strömmen som Hbryggan skalll tåla.
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer
Inlägg: 1863
Blev medlem: 8 november 2004, 13:46:56

Inlägg av Schnegelwerfer »

Lite OT:
Är det någon som vet hur pass bra sådana här robotar fungerar praktiskt? Det borde ju kunna fungera ganska bra, om formen på gräsmattan är hyfsat snäll.

Något som däremot måste fungera uruselt är dammsugarrobotarna som säljs, ex. Electrolux Trilobite. Jag kan aldrig tänka mig att en sådan robot kan fungera bra, med tanke på alla möbler, mattor vinklar och vrår som finns i ett hem.
Användarvisningsbild
slowfly
Inlägg: 829
Blev medlem: 16 maj 2005, 20:14:15
Ort: Solna

Inlägg av slowfly »

Jag tänkte : jag bygger själva maskinen nu och senare på gymnasiet så bygger jag elektroniken till klipparen som projektarbete ;) rätt schyst va??

Jag tror jag ska göra den radiostyrd så länge så jag har något att leka med...

EDIT : Vad är en µC för något??

//Elias
Användarvisningsbild
strombom
Inlägg: 3305
Blev medlem: 27 maj 2003, 10:50:20
Ort: Västra Götaland
Kontakt:

Inlägg av strombom »

µC = microcontroller

på svenska kan man säga enkretsdator, exempel Basic Stamp, PIC, AVR

/Johan
Användarvisningsbild
slowfly
Inlägg: 829
Blev medlem: 16 maj 2005, 20:14:15
Ort: Solna

Inlägg av slowfly »

Okey tack för informationen!
Vad kostar de olika varianterna?? skulle vara ganska roligt att testa programera en sån...
Användarvisningsbild
simon78
Inlägg: 1091
Blev medlem: 8 juni 2004, 11:05:51
Ort: Vinninga/Lidköping
Kontakt:

Inlägg av simon78 »

Det är inte så förskräckligt svårt att programmera (I båda betydelserna av ordet) en AVR. Mjukvarumässigt behöver du en bra editor, en kompilator och ett program som tankar över programmet till processorn, dessa finns gratis. Du behöver också bygga/köpa en programmerare, en mojäng som du kopplar mellan datorn och microprocessorn. Du bygger den själv för några tior, eller köper en komplett för nån hundring. Du kan fråga efter gratisprover på avr-processorer på atmel.com. Missbruka inte möjligheten att få gratisprover, men jag tycker att det är OK i detta fallet. ATMega16 är väl lämplig till detta projektet.

Jag har börjat med AVR (nästan elektronik överhuvudtaget) nu i vår på allvar. Jag beställde en "grundstats" (dvs massa motstånd kondensatorer transistorer och LEDs) från futurlec.com, det kostade kanske en tusing, men då blev det mycket godis. Jag har inte haft några större problem att få igång avr-en. Jag tror att jag lyckades flasha med LEDs alá knight-rider redan första kvällen. Jag jobbar iofs med programmering lite, så jag hade lite koll på den delen. Ska du lära dig programmera också kanske det tar två kvällar :wink:
Användarvisningsbild
Macce
Inlägg: 4301
Blev medlem: 29 maj 2003, 16:40:58

Inlägg av Macce »

Ett tips om du köper färdigt är att köpa ett kort med leds, tryckknappar och lite annat småkul på.
Det är mycket lättare (nåja, snarare enklare) att komma igång när man inte behöver flytta kretsen över från programmeraren till testplattan utan att programmet startas när man programmerat så ser man genast eventuella fel och kan programmera om tillbaka.
Användarvisningsbild
slowfly
Inlägg: 829
Blev medlem: 16 maj 2005, 20:14:15
Ort: Solna

Inlägg av slowfly »

Men vad är det man behöver till en robot gräsklippare??
Först måste det ju vara microcontroller sen något som driver motorerna och känner av föremål och något som känner sladden i marken...

Komponenter har jag inget problem att få tag på...bor nära bhiab.se och han har en jäkla massa prylar :P hemma annars så får man väl göra en liten utflykt till sthlm till elfa.

//Elias
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Inlägg: 4669
Blev medlem: 18 juni 2004, 09:16:07
Ort: Aneby
Kontakt:

Inlägg av MicaelKarlsson »

Beror väl helt på hur avancerad du vill ha din robotgräsklippare. Det finns ju alternativ allt från helt slumpmässigt klippande innom ett visst område till en som beräknar effektivaste klippmönster utifrån klippområde.
Gimbal
Inlägg: 7932
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Inlägg av Gimbal »

För mer funderingar kring gräsklipparrobotar se: http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... php?t=5143

Gräsklipparrobotar är helt klart ett kul ämne. De går att göra hur komplicerade och hightech som helst om man vill. Och de har ett reellt uppdrag, det är lite marsrobot över det hela.
Skriv svar