Robocut ritningar??

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
slowfly
Inlägg: 829
Blev medlem: 16 maj 2005, 20:14:15
Ort: Solna

Robocut ritningar??

Inlägg av slowfly »

Hej
Jag fick syn på www.robocut.se och blev lite inspirerad av att göra en liknande robot, fast med betydligt enklare elkretsar...
Nu undrar jag om det finns några ritningar på själva masiken??

//Elias
Användarvisningsbild
Fagge
Inlägg: 3930
Blev medlem: 27 maj 2003, 13:59:51
Ort: Blekinge

Inlägg av Fagge »

Nej några ritningar har jag inte häller sätt!.
Men skulle du få för dig att ta dig an projektet så måste du låva att posta bygget här på forumet!.
& behöver du hjälp med tillvärkning av plastdetaljer så finns det lite folk som säkerligen hjälper till med detta!. :D
Användarvisningsbild
slowfly
Inlägg: 829
Blev medlem: 16 maj 2005, 20:14:15
Ort: Solna

Inlägg av slowfly »

Jag har faktist redan börjat ;)
Men tyvärr så blir nog inget i plast...jag har nämligen en stor bit plywood och träarbetningsmaskiner i källaren så allt blir i plywood...
Hittills har jag bara gjort hjulen, men de blev riktigt bra ska bara måla färdigt dem.
Mitt största problem är nog att få tag på en till batteridriven borrmaskin och att få den att bli en robot (elektroniken allstå)
Bild på hjulen som hänger och torkar!

Bild

Ska snart börja bygga själva chassit, bilder kommer snart....

//Elias
Användarvisningsbild
slowfly
Inlägg: 829
Blev medlem: 16 maj 2005, 20:14:15
Ort: Solna

Inlägg av slowfly »

Fast det skulle ju vara snyggt med någon sak i plast iallafall :D
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Inlägg: 4669
Blev medlem: 18 juni 2004, 09:16:07
Ort: Aneby
Kontakt:

Inlägg av MicaelKarlsson »

Skruvdragare finns på både Rusta och Harald Nyborg om du har det i närheten där du bor.

Edit: Har för mig att det finns på Coop Forum också i vettigt pris, under 200:- tycker jag är vettigt till robotbygge.
Användarvisningsbild
simon78
Inlägg: 1091
Blev medlem: 8 juni 2004, 11:05:51
Ort: Vinninga/Lidköping
Kontakt:

Inlägg av simon78 »

Jula har för runt 150:-

Edit:

En autonom gräsklippare blir mitt nästa projekt. Posta gärna all (o)intressant information här på forumet!
Användarvisningsbild
Macce
Inlägg: 4301
Blev medlem: 29 maj 2003, 16:40:58

Inlägg av Macce »

Detdär med gräsklippare vore ju rätt intressant att bygga.
2st drivande framhjul (gamla cykelhjul modell mindre borde väl fungera) fastsatta i varsin borrmaskin + ett hjul längst bak i stil med de hjulen som finns på kundvagnar i butiker. Då skulle svängradien bli liten och konstruktionen skulle inte vara alltför dyr.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27040
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Borde det inte räcka med ett drivhjul och låt den vara styrande också. En kraftigt utväxlad batteriborrmaskin har ju ohygglig kraft (via vinkelväxel) för drivningen. Kanske man skulle satsa på ett bygge här också.
Användarvisningsbild
Macce
Inlägg: 4301
Blev medlem: 29 maj 2003, 16:40:58

Inlägg av Macce »

Har man ett drivande hjul börjar det väl att slira lätt om gräset är högt. Dessutom blir det mekaniskt svårare att ha ett svängande hjul, har man två drivande hjul kan man ju svänga genom att låta ena hjulet köra snabbare än det andra.


...eller tänker jag helt fel nu?
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27040
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Varför krångla till det hela? Här sliras det inte alls, allt hänger ju på konstruktionen av drivhjulet. En hysfat stor batteriborrmaskin, ett bra modellservo för styrningen och en anpassad motor till klippaggregatet är väl det som behövs. Hur den ska se ut är ju ett projekt i sig.
Användarvisningsbild
Macce
Inlägg: 4301
Blev medlem: 29 maj 2003, 16:40:58

Inlägg av Macce »

Vad skulle man kunna använda för motor för klippbladet? Rotationshastigheten bör väl vara rätt hög för att gräset skall klippas och inte plattas till.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27040
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Tja..
Varför inte en borrmaskin igen med remdrift lämpligt utväxlad. Om detta skall vara ett billigt DIY projekt så ska man väl utgå ifrån nåt som man kan hitta i billiga boden. Menar att 18V maskiner kastar dom ju snart efter en så fort man visar sig i dörröppningen :)

Från det ena till det andra, du sa nåt om högt gräs. Tror inte att detta är en maskin som skall ersätta en lie utan den är mera tänkt för finsnickeri dvs släppas lös en gång i veckan för att ta hand om '18-hålsbanan' på baksidan om huset 8)
Användarvisningsbild
simon78
Inlägg: 1091
Blev medlem: 8 juni 2004, 11:05:51
Ort: Vinninga/Lidköping
Kontakt:

Inlägg av simon78 »

Rotationshastigheten beror ju på vad man har för klippteknik. Jag provade med rakblad på en cd, då funkade det finfint med en hyfsat lågvarvig motor från en båtvindrutetorkare. Den klarade inte av att klippa av allt med nylonlina på samma varvtal. Jag lutar väl åt att höja varvtalet och batteriåtgången till fördel för höjd säkerhet för barn och husdjur. :roll:
ristomemo
Inlägg: 1028
Blev medlem: 29 mars 2004, 14:12:18

Inlägg av ristomemo »

Om man tar bort nedväxlingen på en 150kronors borrmaskin tror jag du kommer upp i hyffsad hög hastighet.
Användarvisningsbild
slowfly
Inlägg: 829
Blev medlem: 16 maj 2005, 20:14:15
Ort: Solna

Inlägg av slowfly »

HEHE min borrmaskin kostade 69kr ;) det priset tyckte jag va lagom :D
Till klipparen tänkte jag använda den största elmotorn för likström som clas ohlson har, har redan två tre sånna hemma ;)

Hur hade ni tänkt lösa det där med elektroniken? jag kan inget med bacisstamp och sånt...det borde väl gå att lösa på något enklare/billigare sätt?


//Elias
Skriv svar