Projektarbete. Teslaspole

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
PaNiC
Inlägg: 2565
Blev medlem: 15 augusti 2003, 22:16:15
Ort: Skånelandet

Projektarbete. Teslaspole

Inlägg av PaNiC »

Tjenixen. Här hade jag tänkt att posta saker längs mitt (och en kompis) projektarbetes gång samt ställa frågor relevanta till det samma. Projektet i fråga är att bygga en teslatransformator även kallat tesla coil.

Min första fråga är kondensatorerna. Det behövs ganska feta kondingar och det blir svindyrt att köpa. Jag fick ett tips om att använda ciderflaskor. Dessa skulle man fylla med mättad saltlösning och klä med alufolie samt doppa ner en elektrod inuti. En bit kopparrör kanske?. Glas eller plastflaska?
Senast redigerad av PaNiC 17 februari 2004, 20:10:00, redigerad totalt 1 gång.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

man kan ju rulla ihop 2rullar plast folie och 2 rullar aluminiumfolie på en rulle. Men jag vet inte vilken spännling den skulle tåla.
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor
Inlägg: 1645
Blev medlem: 28 maj 2003, 22:52:04
Ort: Skåne - Lund

Inlägg av RDX* »

Har också läst om Saltvatten kondensatorer. Men jag tror att prestandan blir där efter, typ liknande som citron batterier :)

Om man vill ha feta kondingar så kan man leta hos fotografer. Jag har fått tag på en hel låda (1*0,5*0,5m) med 10 st feta kubiska kondingar.
matseng
Inlägg: 2360
Blev medlem: 16 september 2003, 17:18:13
Ort: Dubai, United Arab Emirates
Kontakt:

Inlägg av matseng »

PaNiC: Använd glas (kanske). Glas har nästan 3 ggr högre "dielectric constant" än vanlig LD eller HD PolyEthylen (som petflaskor består av). Med ett isolationsmaterial med högt DC i en konding får man högre kapacitans. Fast å andra sidan så har glas *mycket* högre förlustfaktor än LDPE vilket gör att det trots det kan vara bättre att använda plasten och istället ta 3 ggr så många flaskor.

RDX: Undrans om photoflash-kondingar fungar så bra i en teslaanäggning? Risken är att dom kommer att brinna rätt fort pga att dom inte är gjorda för att arbeta i 50-300kHz-området.
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor
Inlägg: 3754
Blev medlem: 9 september 2003, 14:10:46
Ort: Jämtland

Inlägg av LaRdA »

Jag tror att kondingar från foto blixtar klarar av den spänning som krävs för en tesla coil, har för mig att de bara arbetar med spänningar runt 350-400volt.
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Inlägg: 1288
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:15:48
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

ja men fortfarande inte för frekvensområdet.

Vi har en burk i skolan där det är ett plexirör. Men jag vet inte hur bra det funkar. Räcker iaf till våra ändamål.
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor
Inlägg: 3754
Blev medlem: 9 september 2003, 14:10:46
Ort: Jämtland

Inlägg av LaRdA »

nej jag menar att foto blixtarna har en spänning på 350-400volt och att tesla coilen andvänder spänningar på många fler tusen volt, så det skulle nog lukta lite illa om man andvänder en sån.
Användarvisningsbild
Luff
Inlägg: 46
Blev medlem: 20 oktober 2003, 12:32:58

Inlägg av Luff »

Lägg upp bilder om ni överlever! :D
Användarvisningsbild
PaNiC
Inlägg: 2565
Blev medlem: 15 augusti 2003, 22:16:15
Ort: Skånelandet

Inlägg av PaNiC »

Luff: Självklart ;).

Med denna varningsskylten kan inget gå fel:
Bild
Tack till Mike på www.electricstuff.co.uk för lånet av bilden. Fast jag frågade inte
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Jag kom över ett par transformatorer i somras på jobbet. från 230V till ca 4kV. De var ganzZZzzZzka trevliga. Kanske kan man använda dezZzzZza till något liknande? :eh:


(ingen större skada skedd)

:roll:
Senast redigerad av $tiff 15 november 2003, 22:20:50, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
PaNiC
Inlägg: 2565
Blev medlem: 15 augusti 2003, 22:16:15
Ort: Skånelandet

Inlägg av PaNiC »

$tiff: Har de mittuttag?
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

>> PaNiC

Hm... va? :humm:

De är lite underliga. Primärsidan består av ingångar i form av jord, nolla och fas. Sekundärsidan, däremot, har bara en utgång. Skumt. Sen verkar den vilja köra denna genom belastning mot jord. Inte så bra om man har jordfelsbrytare :doh:

Hursomhelst sä är det tunga rackare på ca 200W.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Mät var du har kontakt. Jordfels brutaren ska inte reagera på det. Det är väl inte så sällan man koppla logikjord till skyddsjord, det blir samma sak.
rikkitikkitavi
Inlägg: 14827
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Inlägg av rikkitikkitavi »

antagligen är ena lindningen på högspänningen ansluten till själva transformatorkärnan, precis som på mikrovågsugnstransformatorer.

hur menar du med belastning mot jord? Jordledaren får INTE belastas . Den är endast designad för att ta en kortvarig strömpuls vid överslag så att säkringen går.

kolla mellan vilka "tåtar" du har elektrisk kontakt...


/rickard
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Vad jag kan se är det ingen som har pratat om belastning mot jord.
Det är belasting mellan fas och jord som inte är så bra... Jag är ganska säker på att sekundärlindningen inte går till fas. Utan via någon typ av belastning tillbaka till jord. Jag vet hur nätet är dimmensionerat.
Skriv svar