Köprecension av 40 W Laser från Kina

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Sternis
Inlägg: 6
Blev medlem: 16 april 2011, 20:52:26
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Köprecension av 40 W Laser från Kina

Inlägg av Sternis »

Såhär har halva min vecka varit:
Onsdag:
Nu har det ankommit ett stycke laserskärare (i en jättelåda) till CRF. Efter lite diverse initiala problem som att ändlägesbrytaren var felmonterade så att den slog i ändläget och att lasern allmänt inte fungerade så hoppade den igång. Därefter följde lite lek och försöka aligna speglarna. Efter det dog den igen. Stora delar av natten gick åt till att försöka felsöka.
Torsdag:
Stå hela dagen och presentera föreningen för nya chalmersnollan som kom på besök. Därefter handla nya FETar för att försöka ersätta de misstänkt dåliga fetarna på drivkortet till lasern, tyvärr utan framgång.
Fredag:
Ramlade in på CRF på eftermiddagen och skulle bara testa om lasern fungerade lite. Och till min stora förvåning gjorde den det!! Detta var runt klockan 22. Sedan dess har halva lokalen blivit laserskuren med varierande framgångar. Den verkar ha lite dåligt power output. Hur pass mycket bör mA-mätaren gå upp till vid full effekt? Vår går upp till runt 16mA, och då skär den igenom 3mm plexiglas i 2-3 pass med hastigheten 1cm/s. Kan bero på dåligt alignade/rengjorda speglar, men jag tror att A-metern borde visa mer än 16mA (eftersom den går upp till 30mA som max). Nåja, kom fram till att polykarbonat är VÄLDIGT dåligt att köra. Började brinna asmycket och hela maskinen blev svart inuti.

Visst ja @ luftutsug så kanske man borde kolla på den här:
http://www.imajeenyus.com/workshop/2009 ... sist.shtml
Sån kommer vi att tillverka imorrn.
Återkommer med mer info och kanske bilder. Initiala helhetsintrycket av lasern har varit överlag positivt, men mycket Kina och riktigt kass mjukvara (ska leta efter vettigare mjukvaror imorrn).
Nu, hem och sova.
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Köprecension av 40 W Laser från Kina

Inlägg av blueint »

Vad är det för problem förutom felmonterad ändlägesbrytare, inställning av speglarna. I synnerhet vad var det som behövdes för att få lasern att fungera?
(antar att det inte finns små grå hustomtar i Chalmers källare .. :D)

16 mA, fast vid vilken spänning?

Om den skär igenom 3 mm plexiglas i 2-3 pass med hastigheten 1 cm/s är t.om sämre en än DVD laser på betydligt mindre effekt (kan ha fel). Så det låter galet.

(lasern var på 40W?)
bildgravyr
Inlägg: 150
Blev medlem: 8 augusti 2010, 15:53:13
Ort: Umeå

Re: Köprecension av 40 W Laser från Kina

Inlägg av bildgravyr »

netrunner skrev:Hur har du löst ventilations grejen? Jag funderar på att öppna ett litet fönster och spänna fast en plywoodskiva som slangen mynnar ut i. Fodrar man med frigolit och tätar med en list, så kanske inte all värme försvinner i vinter?
Om jag minns rätt så bör du ha ett flöde på ca 200 m3/h, så du lär ändå kyla ut bostaden rejält om du bara har utblåset rakt ut. Kommer du att använda lasern mycket så kan det nog löna sig att kolla på fläkt med kolfilter där du skickar tillbaks luften till rummet igen.
Du borde kunna hitta en färdig variant för runt 20', annars kan du bygga en själv betydligt billigare. Du kan hitta ett antal beskrivningar (och mycket annan nyttig info) i sawmillcreek's "engravers forum", tex. http://www.sawmillcreek.org/showthread. ... for-lt-200
bildgravyr
Inlägg: 150
Blev medlem: 8 augusti 2010, 15:53:13
Ort: Umeå

Re: Köprecension av 40 W Laser från Kina

Inlägg av bildgravyr »

Sternis skrev:Den verkar ha lite dåligt power output. Hur pass mycket bör mA-mätaren gå upp till vid full effekt? Vår går upp till runt 16mA, och då skär den igenom 3mm plexiglas i 2-3 pass med hastigheten 1cm/s. Kan bero på dåligt alignade/rengjorda speglar, men jag tror att A-metern borde visa mer än 16mA (eftersom den går upp till 30mA som max). Nåja, kom fram till att polykarbonat är VÄLDIGT dåligt att köra. Började brinna asmycket och hela maskinen blev svart inuti.
Att mätaren går till 30mA säger nog ingenting, chansen är stor att de köper in de mätare som är billigast. Däremot kan det påverka effekten rejält om speglarna är dåligt alignade eller rengjorda. Har du kollat att du har ställt in fokus rätt?
Användarvisningsbild
dar303
Inlägg: 5979
Blev medlem: 17 december 2003, 19:54:56
Ort: Sthlm

Re: Köprecension av 40 W Laser från Kina

Inlägg av dar303 »

Här är min ghetto-variant på air assist:
http://elektronikforumet.com/forum/view ... d&start=19
Det funkar fint det med!
Användarvisningsbild
netrunner
Inlägg: 5510
Blev medlem: 4 februari 2005, 12:26:05
Ort: 127.0.0.1

Re: Köprecension av 40 W Laser från Kina

Inlägg av netrunner »

Kan man inte bara sätta den i låda och mata den med ute-luft och blåsa ut röken igen?

Fixa ändlägets brytare och trimma speglarna. Hittade du vad som var fel på lasern?

Så ska man väl skära ganska snabbt, många gånger för att det inte ska brinna?
victor_passe
Inlägg: 2436
Blev medlem: 28 januari 2007, 18:45:40
Ort: Kungsbacka

Re: Köprecension av 40 W Laser från Kina

Inlägg av victor_passe »

ändlägesgivar kortet var monterat för lågt så en metall profil slog i botten på en läsgaffel.
Troligtvis så glömde kineserna av en distans eller 2.
Så vi kilade dit ett par M3 brickor.

Men som sagt, vet ni vilken max ström är? är det 16mA eller 30mA?
Sternis
Inlägg: 6
Blev medlem: 16 april 2011, 20:52:26
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Köprecension av 40 W Laser från Kina

Inlägg av Sternis »

Ring Aftonbladet! Jesus har uppenbarat sig på vårt "rostade" bröd! Eller är det Bob Marley? Men, helt seriöst, tänk om man faktiskt hade ringt AB och hävdat att den kom ut så ur brödrosten. Undrar vad som hänt då.

En annan sak som vi gjorde, mogna som vi är. :P Men god var den. :D
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
lond
Inlägg: 3509
Blev medlem: 23 september 2009, 11:52:45
Ort: Hyssna

Re: Köprecension av 40 W Laser från Kina

Inlägg av lond »

Lite uppdatering efter att varit på semester http://www.coasterforce.com/forums/view ... 31&t=32350 28 nöjesfält på 17 dagar :shock:

Testade att skära ut en stencil för tryck av lodpasta ur OH-plast, resultatet blev plasten smälte ihop till droppar ( inte bra ).
Hittade denna instruktion http://www.ladyada.net/wiki//laserinfo/pcb_stencils där man använder Kapton-film till stencil. Letade men hittade inte någon som sålde Kapton-film i Sverige, men tänkte att Mylar-film borde gå lika bra.En beställning gick iväg till CarbiX på en bit 0.10 mm tjock film. Kom på posten idag, så det var bara att sätta igång att testa.
Efter lite trixande med inställningarna i programmet (hastigheten) och styrkan på lasern så fick jag nästan perfekt resultat, sedan kunde jag inte låta bli att testa OH-plasten igen och det enda jag behövde ändra var att sänka effekten på lasern för att få nästan bättre resultat än Mylar-filmen :vissla: . Så nu blir det till att bygga en ugn för att löda i :D .

Resultat Mylar
022.jpg
Resultat OH-plast
023.jpg
Efter att ha uppgraderat inställningsskruvarna till speglarna med fjäderspänning, kom jag fram till att det enklaste sättet att ställa in speglarna var genom att ta loss linsen i huvudet och ersätta den med en rödpunktslaser, då kan man lätt se vad som händer när man justerar speglarna. Slutresultatet är att man skall få en perfekt reflektion hela vägen tillbaka till huvudet, för mynningen på laser-röret ger en total reflektion.

Modifierade inställningsskruvar till speglarna
024.jpg
Lasermodul för inställning av speglarna
025.jpg
/// Marcus

edit: flyttade frågan + bild på laserpekaren
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av lond 31 augusti 2011, 10:26:18, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
lond
Inlägg: 3509
Blev medlem: 23 september 2009, 11:52:45
Ort: Hyssna

Re: Köprecension av 40 W Laser från Kina

Inlägg av lond »

Var kan man få tag på en ratt med precisionsskala som har 4mm axelfäste till regleringen av effekten på lasern? Eller skall man helt enkelt byta potten till en med 6,35mm?

/// Marcus
Användarvisningsbild
Hesabon
Inlägg: 244
Blev medlem: 6 oktober 2010, 21:30:26
Ort: Finland

Re: Köprecension av 40 W Laser från Kina

Inlägg av Hesabon »

Jag har gjort holkar av 1mm ALU-plåt genom att bocka runt en ca 3.7-3.8 mm stålaxel (bruten borr, el. dyl). Bockningen brukar inte bli perfekt rund, så den brukar i stället passa perfekt. (Bockas som ett C - lämna en knapp mm öppning mellan ändorna.)
Jag har också provat på alu-rör, 6x1 mm, som man sågar en öppning i men där vill det bli litet glapp.

...sen är det ju klart att det kan vara enklare att byta potten, men hinder är väl till för att övervinnas, inte undanröjas... :wink:
victor_passe
Inlägg: 2436
Blev medlem: 28 januari 2007, 18:45:40
Ort: Kungsbacka

Re: Köprecension av 40 W Laser från Kina

Inlägg av victor_passe »

Vi funderar på att byta potten till en vridströmställare med runt 10-12 lägen.
Man behöver ju knappast fler lägen om man lägger lägena lite logaritmiskt.
Användarvisningsbild
lond
Inlägg: 3509
Blev medlem: 23 september 2009, 11:52:45
Ort: Hyssna

Re: Köprecension av 40 W Laser från Kina

Inlägg av lond »

Jag skulle behålla potten, för när man skall skära ut saker i tex OH-film så är effektfönstret ganska litet från "det inte händer något" till "bra resultat" till "smälte för mycket", ca 120° av dom 3600° man har på potten.

/// Marcus
Användarvisningsbild
lond
Inlägg: 3509
Blev medlem: 23 september 2009, 11:52:45
Ort: Hyssna

Re: Köprecension av 40 W Laser från Kina

Inlägg av lond »

Dagen arbete: air assist munstycke
Lyftpump införskaffad sedan tidigare.
Byggde den av 3 bitar 8mm, 1 bit 6mm och 1 bit 2mm plexi som jag hade liggandes, som tilluftsanslutning använde jag en vinklad SMC anslutningsnippel.
29.jpg
Gjorde ett för litet hål, så lasern gjorde det större :)
30.jpg
Linshållaren passar perfekt i hålet
31.jpg
Monterad och klar
32.jpg
Om den skulle få för sig att lossna (den är bara pressad på plats) så är det bara att borra och gänga hål för ett par stoppskruvar.

Resultat:
En 4mm plywood fick bli testobjekt. Skar även ut en rundel i 6mm plywood med bra resultat.
26.jpg
27.jpg
28.jpg
/// Marcus
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
dar303
Inlägg: 5979
Blev medlem: 17 december 2003, 19:54:56
Ort: Sthlm

Re: Köprecension av 40 W Laser från Kina

Inlägg av dar303 »

Snyggt! Och snyggt komponerat foto i sista bilden också!
Skriv svar