ok, funderingar på åskskydd

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16780
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

ok, funderingar på åskskydd

Inlägg av grym »

bara kollar vad ni har för åskskydd till era saker
säsongen har ju redan börjat

för min del så på 230 sidan mot datorer och annat känsligt så
råkade jag hitta en lämplig burk som jag kompleterade

på ingående så sitter det tre vdr + tre comgaps, dom sitter som en triangel mellan fas,nolla,jord
(vet ju inte vilket som är fas eller nolla på en 230kabel)
sedan följer kraftiga induktanser och efter det kondingar på några yf

till teleledningen så är det comgapsskydd anslutna till antennjorden,
25kvadratskabel ansluten till 5 jordspett
Användarvisningsbild
Hedis
Inlägg: 2488
Blev medlem: 8 december 2003, 15:10:44
Ort: Vänersborg
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Jag är också i farten och letar åskskydd.

Är så trött på att stänga ner och dra ur datorer, sladdlös telefon, fax, adsl-modem, sattelitmottagare mm varje gång det mullrar. (bor i hus på landet)

Jag är först och främst inne på att försöka isolera nätverkskabeln ifrån modemet. Här brukar åskan ta den vägen och knäcka nätverkskort, portar i switchen och allt annat som kommer i dess väg.
Lite tråkigt då köpte ny Wlan-router förra hösten. Skall försöka hålla den vid liv.

Skulle det fungera med optokopplare på en 10mbits nätverkskabel?

Hur bör man förresten skydda teleledningen? (grym skrev ju att han kör med gascaps emot jord)

Finns ju åskskydd att köpa som monteras i elcentralen, men dessa är ganska dyra, och frågan är ju hur säkert det blir....
Självklar får man ju väga den kostnaden mot vad det kostar när sakerna går sönder, men jobbigt när man köpt den dyrt o skiten ändå slår igenom.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26424
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Se till att du jar ett gemensamt skydd för el och tele. Ofta kommer skadorna av att det blir en spänning mellan el och teleledningar. Det är därför daroret med modem är väldigt känsliga. Även telefoner med elmatning brukar gå sönder av oska.
Användarvisningsbild
Hedis
Inlägg: 2488
Blev medlem: 8 december 2003, 15:10:44
Ort: Vänersborg
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Okej, slängde på ett sånt skydd igår. (modell väggplugg med telesladd ut)

Frågan är hur pålitliga dom är, vet att det sitter gascaps i den, tror att det var någon vdr också. (dock inte 3st av varje)
Användarvisningsbild
Fagge
Inlägg: 3930
Blev medlem: 27 maj 2003, 13:59:51
Ort: Blekinge

Inlägg av Fagge »

Jag har också funderat över att försöka bygga ett åskskydd som är idiotsäkert, men när jag ställt mig frågan vad som händer när det blir ett direktnedslag så la jag ner projektet illa kvikt :?. Ett meningstlöst projekt, för än så länge finns det inga komponenter som kan hantera dessa enorma krafter :x
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Nej, inget tål direkt nerslag, men 95% av alla skador kommer sig av stegspänningar och är sekundära effekter som går att skydda sig emot om man anstränger sig.
Användarvisningsbild
Hedis
Inlägg: 2488
Blev medlem: 8 december 2003, 15:10:44
Ort: Vänersborg
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Bengt, Har du lust att ge lite exempel?
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Allt beror på vad man vill skydda, teleutrustning, radioutrustning, "bara" nätansluten utrustning samt i vilken miljö. utrustning där problemen kommer in enbart ifrån nätsidan är enklast att lösa, och som någon skrev comgaps eller varistorer pånätmaningen, mellan jord och båda strömledarna är en bra start, små kondensatorer är också bra att sätta där, men det finns restriktioner på hur stora detta får vara och en för stor kondensator mellan fas och jord kommer också ofelbart att lösa ut en eventuell jordfelsbrytare på matningssidan - en annan nackdel med dessa kondensatorer är att om det är jordad apparat med ledande höje och du ansluter den till ett ojordat uttag så blir höljet ledande, inte så smart kanske... Nåväl, efter comgaps kommer en trafo för det mesta, samma sak på utgången på trafon, dit med varistor så nära trafon som möjligt och gärna en liten (INTE e-lyt) kondensator mellan sekundärsidans lindningar. Nu kommer avvägandet om man skall låta appratjord vara samma sak som sekundärjord - personligen rekomenderar jag det inte. Sätt också i matningen till likriktarbryggan en liten serieinduktor och är du ambitiös ännu en varistor efter denna.

Ser man rent krasst på det hela så tycker man kanske att inget borde ta sig igeonom likriktarens glättning, men felet man gör då är att man inte tänker på att kondensatorerna har en ESR som gör att dessa snabba strömpulser ger rejäla spänningspulser även om det ser avkopplat ut i schemat. Comgaps, varistorer, k ondensatorer med låg ESR, klok jordning är lösningen på nästan alla åskrelaterade skador ifrån nätsidan.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16780
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Inlägg av grym »

nå, att klara en dirket träff lär vara svårt

kommer ihåg något om en bult lösning som komplement till comgapsen
var nog ifrån segelbåtar då dom ville ha galvanisk isolation mellan mast och köl

dom gjorde ett luftgap med en en spetsig bult nästan mot kölbultarna, bara några tiondels milimeter imellan

skulle man bygga nytt så skulle man både se till att gräva ner ett riktigt jordnings nät både för åskskydd och möjligtvis radioantenn
om man sedan drog in både el och tele på samma ställe och lät dom passera jordpunkten med med en sådan ställbar skruv en hundradel över jord
borde klara kanska bra inkommande puls

sedan så måste all annan skydd vara på plats innanför

det jag vill ha med vanligt åskskydd är en aningen ro om man hör åskan men inte har dragit ut sladdarna, och inte kan åka hem och göra det
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Ja, vi har löst åskskydd på stora plastbåtar på samma sätt med ett gnistgap av rejäl dimmention för att slippa problem med galvaniska strömmar, och kommer åskan så leder det nog fan även om det är några millimeter luft emellan ;)
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16780
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Inlägg av grym »

undras ungefär vad man skulle kunna klassificera olika åskskydd?
börja med ingenting
bor man ute på landet med långa luftledningar så ryker all elektronik när åskan går två socknar bort

längst bort i andra ändan skulle man kunna sätta kärnvapenemp säkrad elektronik

en sådan där köpe åskskydd , enklaste modellen, klarar om man har tur en träff långt bort där allt annat redan tagit udden ur spänningsspiken

men sedan?
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Det är en hel vetenskap, men har man det i tanken och gösslar med skydd så förbättrar man oddsen väsentligt.. Jag har en tjock bok om ämnet här på kontoret. Det är iofs menat för att uppnå en väldig tålighet i millitära system, men mycket går att tillämpa. en bra idé är just om man har saker som drar lite ström att sätta en liten serieresistans innan skyddet då det förbättrar egenskaperna västentligt efter åskan primärt som sekundäreffekt ger strömpulser.
Användarvisningsbild
Fagge
Inlägg: 3930
Blev medlem: 27 maj 2003, 13:59:51
Ort: Blekinge

Inlägg av Fagge »

Alltså det jag menar med direktnedslag, är om det slår ner direkt i en stolpe eller transformator, & tittar jag ut genom fönstret så ser jag bara milslånga luftledningar!. Alla fall för mig så är det högsesång när det börjar bli dåligt väder här i skogen!.
Det var inte så längesedan det slog ner i en telestålpe 4Km bort & hemma stod det en halvmeters eldkvast ur telejacket & small gjorde det så det slog lock i öroen!. :? .
Här i alla fall så slår det antingen ner i ett träd eller en stålpe, det finns bara dom sakerna att välja på!.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Är det så mycket enerig i pulsen som kommer är det nog inte mycket att göra....
Användarvisningsbild
Hedis
Inlägg: 2488
Blev medlem: 8 december 2003, 15:10:44
Ort: Vänersborg
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Hur skyddar man Nätverks samt tele effektivast då?

Fick en länk till http://www.rhopointcomponents.com som tydligen skulle ha bra kretsar för isolation.
Däremot så verkar deras registreringsserver tagit helg....
Skriv svar