u-Machine - eller vem krympte datorn? (mycket bilder!)

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Illuwatar
Inlägg: 2256
Blev medlem: 10 november 2003, 14:44:27
Skype: illuwatar70
Ort: Haninge
Kontakt:

u-Machine - eller vem krympte datorn? (mycket bilder!)

Inlägg av Illuwatar »

Som vanligt räcker det inte med att ha ett projekt i gång - här är det tredje jag håller på med för tillfället. Detta datorbygge skall visa hur pass litet man kan bygga den dag nano-itx blir tillgängligt. Eftersom det kommer dröja till slutet av året innan nano-itx blir möjlig att köpa så har jag använt ett moderkort som liknar detta, dock med lite annorlunda form (146 x 101.6 mm) jämfört med nano-itx (120 x 120 mm). Processorn är en VIA C3 på 1 Hz, vilket motsvarar vad som skall sitta på nano-korten. Chipset är dock enklare (ingen SATA, bara USB 1.1 osv). Jag var dock så pass byggsugen så jag orkade inte vänta till årsslutet, så det fick bli det näst bästa. Moderkortet är ett GENE-6310 från Aaeon:

Bild

På undersidan sitter minne (SODIMM, 512 MB installerat) samt en CF-plats. Där kommer ett 1 GB CF sitta permanent monterat när systemet är klart. Tyvärr är kontakten felvänd, annars hade den varit nåbar från samma sida som kontakterna.

Bild

Chassit till denna dator kommer bli en utmaning - det skall nämligen inte vara större än nödvändigt. Grunden baseras på två kylprofiler som kommer från ett 48V-nätagg som används till mindre telefonväxlar.

Bild

Efter lite kapning av sidorna samt en bottenplåt fick jag grunden till chassit:

Bild

Nu räcker inte det med ett litet moderkort - det behövs lite mer för att det skall bli en komplett dator: hårddisk och DVD-läsare/brännare. Närmare bestämt en 60 GB/7200 rpm 2.5" Hitachi Travelstar och en NEC ND-6500. För att få in detta i chassit behövdes en ställning där hårddisk och DVD kunde husera i samma utrymme.

Bild
Bild
Bild

Bygget skall dessutom förses med en grafisk VFD som syns på ovansidan, närmare bestämt en GU128x32-311 inköpt på Fractronics för ynka 215 riksdaler. Dess mystiska form på kretskortet gör bygget än med utmanande - displayen tar lite väl mycket plats för sin storlek. Detta löste sig så att den tunna delen av kortet sitter ovanför DVD-läsaren. Den använder samma ram som HD och DVD, vilket gör det hela enklare att ta isär under byggets gång.

Bild
Bild

I denna fas av konstruktionsarbetet var det lämpligt att fundera på hur strömförsörjingen skulle se ut. Av utrymmesskäl kommer en extern nätadapter av laptop-typ användas, vilken ger ifrån sig 12 V. Det jag behöver tillverka är 5 V som alla delar drivs av (även moderkortet klarar sig med enbart 5 V). Även här styr utrymmet vad som går att göra. Som tur är handlar det om strömsnåla saker, så några jättekretsar är knappast nödvändigt. Två stycken LM2576T-5 ger 2 x 3 A av de behövliga 5 V. Den ena får driva moderkortet, den andra övriga enheter (HD, DVD & VFD). Kylningen av regulatorerna är inga problem (chassisidorna är stora kylflänsar) men placeringen är kritisk. Framförallt 100 uH-drosseln tar sin plats. Resten är komponenter för ytmontering, så dessa är inga problem. Regulatorkretsarnas placering i den första bilden är exakt utmätt - på så sätt får drosslarna plats utan att ta i några kontakter eller andra utskjutande delar. Det handlade om millimetrar för att få det att stämma!

Bild
Bild
Bild

Som ni säkert har noterat så finns det fyra hål i kylflänsarna. Dessa var de hål som användes i originalnätagget för att fästa transistorerna till kylflänsarna. Så något var jag tvungen att göra med dessa så de inte såg malplacerade ut. I traditionell Illuwatar-anda åkte de blå lysdioderna fram - man måste ju pimpa till det hela lite. Innan lysdioderna monterades polerade jag upp flänsarna med trasa och Autosol så den matta finishen byttes till en blank. Efter att ha sett "World Biker buildoff" på Discovery såg jag vad lite polering kunde göra med aluminium... Tyvärr syns detta inte så bra på bilderna.

Bild
Bild

Det som gäller nu är att fixa alla interna kablar som måste specialtillverkas. När detta är på sin plats skall det hela provköras. Efter en (förhoppningsvis) lyckad provkörning kommer det eminenta jobbet att cadda topp- och sidoplåtarna. Dessa skall nämligen Fagge få äran att fräsa ut i svarteloxerad aluminium. På grund av detta har detta projekt högsta prioritet så att jag får fram ritningarna. Sedan kommer det ta ett tag innan Fagge kan få fram plåtarna - under tiden kommer jag fortsätta med C64'an och förstärkaren (som för tillfället inte vill vara med mig).
Senast redigerad av Illuwatar 8 december 2005, 20:59:35, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29995
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Snyyyyggt. :)

Men en VIA C3 på 1Hz? Det var sannerligen inte mycket :lol:
Senast redigerad av MadModder 7 maj 2005, 22:26:55, redigerad totalt 1 gång.
Lallas
Inlägg: 463
Blev medlem: 30 november 2003, 18:46:51
Ort: Malmö

Inlägg av Lallas »

Illu... du e sjuk i huvet!! :mrgreen:
Användarvisningsbild
Snabelost
Inlägg: 1089
Blev medlem: 1 mars 2005, 23:12:57
Ort: Sweden / Örebro / Fjugesta
Kontakt:

Inlägg av Snabelost »

Kan sammanfatta med en kort mening: Grymt snyggt jobbat! =)
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor
Inlägg: 3759
Blev medlem: 19 oktober 2004, 15:55:20
Ort: Hudiksvall

Inlägg av ensten »

Du är ruggigt duktig!
Användarvisningsbild
strombom
Inlägg: 3305
Blev medlem: 27 maj 2003, 10:50:20
Ort: Västra Götaland
Kontakt:

Inlägg av strombom »

Lallas: är det en komplimang? :)

/Johan
cyr
Inlägg: 2712
Blev medlem: 27 maj 2003, 16:02:39
Ort: linköping
Kontakt:

Inlägg av cyr »

MadModder skrev:Snyyyygt. :)
Kan bara hålla med!
Användarvisningsbild
Adis
Inlägg: 1373
Blev medlem: 26 augusti 2003, 19:57:03
Skype: adis1987
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Adis »

Illuwatar, fint ser att du använder en VDF från fractronic... men jag undrar va du använder för prog till den, är det någon av dom som dom skriver på din sida eller?
Lallas
Inlägg: 463
Blev medlem: 30 november 2003, 18:46:51
Ort: Malmö

Inlägg av Lallas »

Jodå :)
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29995
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Man kan fråga sig hur många fungerande datorer Illuwatar har hemma just nu...
Användarvisningsbild
Illuwatar
Inlägg: 2256
Blev medlem: 10 november 2003, 14:44:27
Skype: illuwatar70
Ort: Haninge
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

MadModder: med Astaron, filservern och väskdatorn är antalet uppe i 6 st. Då räknar jag inte två urgamla laptops med kassa batterier samt min gamla Amiga 500... Varje dator har en specifik uppgift, så det handlar inte om att bara samla på sig. Detta bygge har dock för tillfället som uppgift att visa vad som går att göra när man lämnar det vanliga.

Ang. prestandan - jag vet att detta moderkort inte är något att komma med i denna gren. Men för att bygga litet och strömsnålt måste något annat offras. Nano-itx kommer inte ha bättre CPU, däremot bättre chipset som avlastar CPU'n i vissa delar (mpeg2-avkodning till exempel). Prestandan kommer dock räcka till för att spela musik, surfa runt på nätet och liknande uppgifter. Det är inte helt omöjligt att det klarar DVD också - det återstår att se.

More to come... det är en del kabelmeckande att göra innan provstart vilket är en "pain in the a**" - det tråkigaste biten inom elektronik är enligt mig att göra kablar.
evert2
Inlägg: 2182
Blev medlem: 18 april 2004, 22:47:56
Ort: Jönköping

Inlägg av evert2 »

mm snyggt.......förresten 6 datorer för specifika behov...hur mycket behov kan man ha/få? :shock:

Nåja krachar EN dator så har du ju lite å ta av...om det kniper :wink:
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29995
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Hmm... Jag vet att en liten rackare sitter som brandvägg, en är ju som sagt server, en är arbetsstation och en är väskan för fältarbeten. Och denna för lite "show off" :mrgreen: Det blir 5. Är den sjätte den där som du kallar för PowerAMP?
Användarvisningsbild
Illuwatar
Inlägg: 2256
Blev medlem: 10 november 2003, 14:44:27
Skype: illuwatar70
Ort: Haninge
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Du glömde gaming-riggen (har aldrig haft denna på bild eftersom denna maskin är den enda som är "ful-moddad" (bara inköpta saker)) och Shuttlen som jag recenserade för 64bits - den agerar video för det mesta. Med detta nybygge är antalet uppe i 7. PowerAMP är ett projekt som verkligen har legat på is eftersom det mekaniska orsakade stora problem. Men när nu Fagge har sin fräs kanske han får hjälpa till med denna också.
Användarvisningsbild
Fagge
Inlägg: 3930
Blev medlem: 27 maj 2003, 13:59:51
Ort: Blekinge

Inlägg av Fagge »

Hur lyckas du?: Min statistik på startade projekt & slutförda är ca 80/20% medan du värkar ro hem alla!. :tumupp:
Skriv svar