
På undersidan sitter minne (SODIMM, 512 MB installerat) samt en CF-plats. Där kommer ett 1 GB CF sitta permanent monterat när systemet är klart. Tyvärr är kontakten felvänd, annars hade den varit nåbar från samma sida som kontakterna.

Chassit till denna dator kommer bli en utmaning - det skall nämligen inte vara större än nödvändigt. Grunden baseras på två kylprofiler som kommer från ett 48V-nätagg som används till mindre telefonväxlar.

Efter lite kapning av sidorna samt en bottenplåt fick jag grunden till chassit:

Nu räcker inte det med ett litet moderkort - det behövs lite mer för att det skall bli en komplett dator: hårddisk och DVD-läsare/brännare. Närmare bestämt en 60 GB/7200 rpm 2.5" Hitachi Travelstar och en NEC ND-6500. För att få in detta i chassit behövdes en ställning där hårddisk och DVD kunde husera i samma utrymme.



Bygget skall dessutom förses med en grafisk VFD som syns på ovansidan, närmare bestämt en GU128x32-311 inköpt på Fractronics för ynka 215 riksdaler. Dess mystiska form på kretskortet gör bygget än med utmanande - displayen tar lite väl mycket plats för sin storlek. Detta löste sig så att den tunna delen av kortet sitter ovanför DVD-läsaren. Den använder samma ram som HD och DVD, vilket gör det hela enklare att ta isär under byggets gång.


I denna fas av konstruktionsarbetet var det lämpligt att fundera på hur strömförsörjingen skulle se ut. Av utrymmesskäl kommer en extern nätadapter av laptop-typ användas, vilken ger ifrån sig 12 V. Det jag behöver tillverka är 5 V som alla delar drivs av (även moderkortet klarar sig med enbart 5 V). Även här styr utrymmet vad som går att göra. Som tur är handlar det om strömsnåla saker, så några jättekretsar är knappast nödvändigt. Två stycken LM2576T-5 ger 2 x 3 A av de behövliga 5 V. Den ena får driva moderkortet, den andra övriga enheter (HD, DVD & VFD). Kylningen av regulatorerna är inga problem (chassisidorna är stora kylflänsar) men placeringen är kritisk. Framförallt 100 uH-drosseln tar sin plats. Resten är komponenter för ytmontering, så dessa är inga problem. Regulatorkretsarnas placering i den första bilden är exakt utmätt - på så sätt får drosslarna plats utan att ta i några kontakter eller andra utskjutande delar. Det handlade om millimetrar för att få det att stämma!



Som ni säkert har noterat så finns det fyra hål i kylflänsarna. Dessa var de hål som användes i originalnätagget för att fästa transistorerna till kylflänsarna. Så något var jag tvungen att göra med dessa så de inte såg malplacerade ut. I traditionell Illuwatar-anda åkte de blå lysdioderna fram - man måste ju pimpa till det hela lite. Innan lysdioderna monterades polerade jag upp flänsarna med trasa och Autosol så den matta finishen byttes till en blank. Efter att ha sett "World Biker buildoff" på Discovery såg jag vad lite polering kunde göra med aluminium... Tyvärr syns detta inte så bra på bilderna.


Det som gäller nu är att fixa alla interna kablar som måste specialtillverkas. När detta är på sin plats skall det hela provköras. Efter en (förhoppningsvis) lyckad provkörning kommer det eminenta jobbet att cadda topp- och sidoplåtarna. Dessa skall nämligen Fagge få äran att fräsa ut i svarteloxerad aluminium. På grund av detta har detta projekt högsta prioritet så att jag får fram ritningarna. Sedan kommer det ta ett tag innan Fagge kan få fram plåtarna - under tiden kommer jag fortsätta med C64'an och förstärkaren (som för tillfället inte vill vara med mig).