flugfälla?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16780
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

flugfälla?

Inlägg av grym »

ok , spåning av hur man skulle kunna bygga sig en väl fungerande flugfälla
alla teoretiska möjligheter accepteras

är det någon här som inte irriteras över flugor som slinker in på sommaren och man måste försöka ha ihäl för att få någon slags ro?
jag är en av dom som irriterar mig
så nu ska något provas, men vad?

steg 1 blir till att locka flugan till ett lämpligt ställe
borde inte vara så svårt då dom ibland tycks vara överallt samtidigt

sen gäller det att välja hur man ska bli av med dom och då detektera när man ska skrida till verket

några har en motor med nylontråd som snurrar osynligt i hög hastighet, kanske inte så lämpligt innomhus

funderade på någon slags vacumtank med ventil, när flugan sätter sig på åtlen och passerar en ljusstråle så öppnar ventilen, slurpar i sig flugan
sen får man bygga upp nytt undertryck som både dödar föregående fluga och gillrar fällan igen

eller varför inte en riktig högspänningsgenerator som zappar flugan på åtlen

eller kanske ett sönderplocckad microvågsung, placera megnetotronen så att man riktar microvågorna på åtlen
och under så har man något (vatten kasnke ) som absorverar överbliven energi

eller mekanisk uppspänd flugpiska med elektronisk triggning

kanske en minimetalstorm med tillhörandes innomhusradar, han ha sina nackdelar

eller en högeffektlaser (hur mycket effekt behöver man för att ha ihjäl en fluga?)
skulle vara lagom att bara ha i underkanten på fönstret eller spegla runt strax under taket

det där med ljus vore kanske något, om man tar en kraftig fotoblixt, och focuserar på triggerpunkten vid åtlen, skulle det kanske räcka för att värma flugan till döds

det var några spånor, kan något av det funka?
jag vill ha så många infall som möjligt i tråden, allt accepteras, bara det överhuvudtaget är möjligt att bygga och har ihjäl flugor innomhus


ps, beng-re, inget personligt mot din avatar ;-)
Användarvisningsbild
Jonaz
Inlägg: 2326
Blev medlem: 4 november 2003, 22:06:33
Ort: Huddinge

Inlägg av Jonaz »

Vet inte om detta funkar men. Det var nån bonde som hängde upp plastpåsar med vatten ute i ladan för att bli av med flugorna. Skulle tydligen fungera enligt källor.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26153
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

Den högteknogiska lösningen är ju roligast såklart! :D

Detta med fotoblixten blir svårt, den måste fokuseras, flugan måste sitta ett visst ställe osv.

Testa först om det går att få lockat dom in i en flaska t.ex., jag tror att målmedveten lockandet är det svåra, kan man väl få dom på en begränsat plats är resten enkelt.

En lösning kan vara en "dammsuger", alltså en (tyst) fläkt som suger in flygfän i en låda, motsuget i inloppsröret ska bara vara så stort att de inte kan flyga/krypa ut igen, sen ett filter framför fläkten, då är de begränsat till en viss plats och sen kan t-röd fixa resten.
Användarvisningsbild
Hedis
Inlägg: 2488
Blev medlem: 8 december 2003, 15:10:44
Ort: Vänersborg
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Sånna påsar som man hänger upp fungerar kanon.
Det är något medel i dom som man blandar med vatten och sedan hänger upp.

Jag har däremot för mig att dessa luktade as.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Elvarianten..

Inlägg av bengt-re »

är rätt vanlig annars. Locka flugorna till ett visst ställe och ha trådar med 3-5 mm mellanrum och lägg på ett par hundra volt så zappas det..
Användarvisningsbild
gustavn
Inlägg: 297
Blev medlem: 30 november 2004, 12:27:05
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av gustavn »

man kan lite oblandad saft i botten på en flaska!
funkar skitbra för getingar iaf :D

fast det där med trådar och några hundravolt låter klart häftigt!
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Jag köpte förra sommaren en sådan här:
http://www.teknikmagasinet.se/nydb/db.p ... tnr=340627

Kanske inte världens mest effektiva eftersom man fortfarande jagar manuellt, men effektivt när man är på jakt efter en eländig bug..
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer
Inlägg: 1863
Blev medlem: 8 november 2004, 13:46:56

Inlägg av Schnegelwerfer »

Hur ont gjorde det att ta i det elektrifierade tennisracket då?
För jag antar att du provade, det skulle jag ha gjort! :)
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Jodå, det gör ont på riktigt... Fuktig hud - mycket smärtsamt. Torr hud - klart otrevligt..
Användarvisningsbild
Logan
Inlägg: 630
Blev medlem: 5 januari 2005, 21:31:53
Ort: Jönköping
Kontakt:

Inlägg av Logan »

Jag tror det bästa är att slakta ett sådant rack och sätta några dioder bakom, ljusa och blåa skulle nog funka bra... För då flyger flugorna dit och gör jobbet själva..
Annars kan man väll bygga en äldkastare som steker flugerna på något sätt, skulle vara bra till att tända grillen med när man väl sitter där.. :D
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23629
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

Man skall inhandla ett antal högeffekts IR lasrar på ett antal kilowatt eller kanske på några 100w (beroende på ekonomin) och sen sätta en eller två i varje rum där man kommer att vara. Tillverka sen ett optiskt system med en sökare i vardera rum som avsöker hela rummet många gånger i sekunden som är kopplat till ett flugigenkänningssystem. Koppla sen det till lasrarnas ultrasnabba servon och avancerade fokuserings system så kommer en fluga inte att veta vad som hände innan den är förångad. :D
Användarvisningsbild
gustavn
Inlägg: 297
Blev medlem: 30 november 2004, 12:27:05
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av gustavn »

eller så kan man använda såna här tejpar som man sätter i taket, det funkar till det mesta, en jag känner fick en fladdermus i sin, ganska häftigt!, och effektivt!
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer
Inlägg: 1863
Blev medlem: 8 november 2004, 13:46:56

Inlägg av Schnegelwerfer »

Typiskt!
När teknikporren började komma igång på allvar kommer Gustavn och förstör allt med att rekommendera gammalt tråkigt flugpapper! :wink:
Användarvisningsbild
gustavn
Inlägg: 297
Blev medlem: 30 november 2004, 12:27:05
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av gustavn »

sorry, tyckte bara det var coolt med en fladdermus... :cry:
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer
Inlägg: 1863
Blev medlem: 8 november 2004, 13:46:56

Inlägg av Schnegelwerfer »

Jo, det var coolt med en fladdermus, det måste jag erkänna! De där flugpapperen måste vara rejält klibbiga!
Skriv svar