flugfälla?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26153
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

Man kan ju faktisk ta en laser med skapligt effekt, nok till att ge ett flygfä seriösa problem, sätta under taket och med speglar göra ett "nät" så när de stiger över en viss flyghöjd dimpar dom ner igen med olika delar av kroppen sönderbrända eller på andra sätt förstörda.
Johan.o
EF Sponsor
Inlägg: 2386
Blev medlem: 18 juni 2003, 01:08:50
Ort: Jönköping

Inlägg av Johan.o »

Ja, någont flugluftvärnsystem vore coolt :wink:
Jag är helt inne på Henry's ide.
Flugvärnsradar i varje rum som kan identifiera vad för typ av
fluga det är, storlek, och sedan prioteras de mål som är mest irriterande först.
Eller utgör största hotet, spyflugor? Sedan kan man ha en städrobot som tar hand om vrakdelerna som hamnar på golvet.

Hör med SAAB bofors dynamics och ericsson microwave.
Dom lär ju nappa direkt nu när det är ont om försvarsprojekt.
:lol:
JJ
Inlägg: 366
Blev medlem: 16 maj 2005, 21:33:02

Inlägg av JJ »

Fungerar bäst i helg runda rum: I taket hänger du en lina som går till ett linstyrt flypplan som sveper runt runt i rummet och patrullerar luftrummet. Planets elmotor strömförsörsörjs genom linan så det kan hålla på hela dagen. Själva tillintetgörandet av flygfäet sker medelst mekanisk närkontakt. Lägg till sensorer och logik, klart! Just det, ingen bör heller vistas i rummet.
Användarvisningsbild
dar303
Inlägg: 5979
Blev medlem: 17 december 2003, 19:54:56
Ort: Sthlm

Inlägg av dar303 »

Jag har faktiskt funderat på det där med laser, jag tror det räcker med nån watt faktiskt. Sen har man radar/ultraljud och trackar med servon och snabb återkoppling...
Det finns ju halvledarlasrar på en W nu för tiden och små servon går ju att fixa...

Jag har en polare som jobbar på Saab bofors...deras prular brukar dock ofta vara lite större...sätta utomhus och rensa hela trakten? Akta småfåglar och fladdermöss bara...borde funka med IR-kamera, stor värmesignatur = laser av... :)

/d
Användarvisningsbild
grapetonix
Inlägg: 293
Blev medlem: 14 juli 2004, 17:20:50
Skype: grapetonix
Ort: Hägersten, Stockholm

Inlägg av grapetonix »

Och du skulle vilja vistas i samma rum som den där amatörkonstruerade målsökande enwattslasern? :roll:

Dessutom, om det är en gardin bakom flugan kommer den att ta eld...
Johan.o
EF Sponsor
Inlägg: 2386
Blev medlem: 18 juni 2003, 01:08:50
Ort: Jönköping

Inlägg av Johan.o »

Hehe.. Jag som trodde det skäntades i den här tråden ?
Du kan ju säga till när du kommit på varför luftvärn brukar
kosta skjortan :wink:
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Annars kan du låta ett luftgevär styras av en ultraljudsradar som mäter vinken, höjd och fart samt räknar ut lämplig framförpunkt och skjuter flugan med en 4mm kula... ;)
Användarvisningsbild
dar303
Inlägg: 5979
Blev medlem: 17 december 2003, 19:54:56
Ort: Sthlm

Inlägg av dar303 »

...eller ett softairgun, det skulle vara roligare att kolla på och inte lika farligt! Det skulle se ut som kamikaze-lygsförsvar på nåt hangarfartyg! :)
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Hur funkar softairgun, man kan skjuta utan att ladda om eller blandar jag ihop det? Vore ju inte så livsfarligt heller.... Men ett hvete att träffa blir det.. varken servon eller ultjaljudsmoduler är direkt supersnabba...
Frasse
Inlägg: 136
Blev medlem: 29 januari 2005, 10:30:42

Inlägg av Frasse »

Vanliga "plastleksakssoftairguns" funkar så att man spänner en fjäder mellan varje skott, men det finns ju gasdrivna som laddar om av sig själva. Dessa har nog både lite mer kräm i sig och bättre precision.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16780
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Inlägg av grym »

inget jävla softandes här
möjligtvis att jag tar hagegeväret och en videokamera , men det har antagligen någon sort nackdelar, måste fundera på det lite
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23631
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

Har inte själv blivit träffad av ett soft airgun men jag vet en som blev skjuten på låret vid en match, och han hade shorts på sig. Om enligt honom så känns dom ordentligt om man blir träffad på bar hud inom några få meter. Detta var kolsyredrivna varianter.
Användarvisningsbild
dar303
Inlägg: 5979
Blev medlem: 17 december 2003, 19:54:56
Ort: Sthlm

Inlägg av dar303 »

Helautomat softair så klart!

/d
Användarvisningsbild
Eson
Inlägg: 397
Blev medlem: 30 september 2004, 08:31:51
Ort: Huddinge - STHLM
Kontakt:

Inlägg av Eson »

Myggor då? Det måste vara jordens största jävulskap när man ska sova och det är en mygga i rummet som låter som ett reaplan. Kommer ihåg att jag läste att myggorna söker sig till koldioxiden man andas ut. Så säg att man har en koldioxid-patron som släpper ut lite då och då och sen när myggan kommer nära så slår "musfällan" ihop.

ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ PANG*tystnad*... :twisted:
Senast redigerad av Eson 20 maj 2005, 14:37:46, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16780
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Inlägg av grym »

så istället för metalstorm får man plasticstorm :D
undras om man kan bygga en softairgun som klara några tusen skott i sekunden?

stackar flugor :wink:
tar tillbaka det där om soft, man kan alltid göra något kul av vad som helst
Skriv svar