Förstärka signal från VR-sensor

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Hauge
Inlägg: 22
Blev medlem: 8 februari 2011, 21:52:13

Förstärka signal från VR-sensor

Inlägg av Hauge »

Hej

Jag håller fortfarande på med mitt projekt.. En Arduino som skall kontrollera tändningen på min hobbybil. So far so good.. har testat programmet med en insignal från en NE555, med en frekvens motsvarande nästan dubbla max rpm, och det ser ut att funka (räknar pulser rätt o hoppar in i interrupt när det skall osv).
Jag har sedan en tid trott att jag har varit tvungen att lägga ner möjligheten att få bilens hastighet på displayen pga den höga frekvensen från hastghetsgivaren (en VR abs-sensor som sitter i bakaxeln).. den kan gå upp i ända 2,5 kHz.
Att införa ett externt interrupt till hade varit okej kanske med inte med den frekvensen.... känns INTE bra.
Men så kom jag på för en vecka sedan att Timer2 är ledig i processorn och man kan ha en extern klocka till den..VR-sensorn!! 8)

VR sensorn ger ut en växelström med frekvens motsvarande hastigheten på bilen. Problemet är att amplituden OCKSÅ beror på hastigheten...från tiondelar av volt upp till en massa volt. Här har vi mitt dilemma. Jag är väl okej på elektronik för att vara mekanist/energiare, fast det säger inte så mycket och nu är jag verkligen i gränslandet för mina kunskaper.
(Det finns faktiskt en krets färdig för sånt.. kanske är bäst.. men lite bökigt att köpa den tycker jag)

Jag leker med tanken på en ful-lösning: Signalen från sensorn till en OP Amp med runt 1000 ggr förstärkning. En zener mot jord på ingången för att den inte skall få för stor insignal. Opampen får "bottna" på utgången motsvarande sin drivspänning.
Ett motstånd i serie på utgången för att begränsa utströmmen och en zener igen för att dra ner spänningen till en nivå som min arduino gillar. För att göra livet ännu enklare så får opampen vara single supply så behöver man inte bry sig om den negativa delen på insignalen


Det borde väl funka va ??? :wink:
Johanb
Inlägg: 3406
Blev medlem: 26 mars 2006, 22:26:12
Ort: Smedjebacken

Re: Förstärka signal från VR-sensor

Inlägg av Johanb »

Har du kollat hur de löser det i megasquirt?
http://www.megamanual.com/ms2/v3pcb_3.gif
Användarvisningsbild
l2t
Inlägg: 2139
Blev medlem: 14 september 2010, 22:14:53
Ort: Skåne/Lund

Re: Förstärka signal från VR-sensor

Inlägg av l2t »

Hauge
Inlägg: 22
Blev medlem: 8 februari 2011, 21:52:13

Re: Förstärka signal från VR-sensor

Inlägg av Hauge »

en tackar för ideeerna.. Min sensor ger en F på näsan 10 ggr mot den i specen på länk 2.. gillar den bäst än så länge (sjysst sätt att klippa signalen :D brutallösning, men enkelt är bra)... måste läsa på lite mer om optokopplare först. Mitt dilemma är att jag inte vet spänningen ut från vr sensorn vid låga hastigheter... vid 7 km/h har jag ca 88 pulser/s, så den borde ju inte vara superlåg i alla fall.

Håller fortfarande på på o försöka fatta hur hur det på msII funkar (ingångsdelen, inte opampsdelen).. börjar greppa.. men det är lurigt eftersom det är ac in, så man får hålla tungan rätt i mun.
Hauge
Inlägg: 22
Blev medlem: 8 februari 2011, 21:52:13

Re: Förstärka signal från VR-sensor

Inlägg av Hauge »

Kände att förslagen, även fast de var bra, inte riktigt träffade rätt för mig så jag designade en egen förstärkare (tack gode gud för simuleringsprogram, skulle inte fixa det annars).. bifogar bild.
Hade först en komparator efter förstärkaren, men jag tyckte att jag fick så pass anständig signal ut från förstärkaren att det borde funka ändå. Förstärkaren låter jag bli mättad och därigenom ge en väldigt fyrkantig våg i mina ögon i alla fall.

Fast nu för nån timme sen så hittade jag en tändmodul (för en VR-tändningsfördelare) i källaren, när jag kollade efter annat. Trodde jag inte hade nån extra o de kostar runt 500 spänn, så jag hade lagt ner det spåret. Kopplade in den lite provisoriskt o den verkar hel. Primärspåret är nu att ha den som förstärkare o hoppas på att den klarar frekvensen... den kanske lägger av motsvarande 100 km/h, men den ger i alla fall en fyrkantvåg. 8)

Kommentar om min design skulle jag bli glad för. Jag har nog alla komponenter/grejer hemma för att sno ihop en sån. (Modellbeteckningarna på de aktiva komponenterna är inget att bry sig om)

Nu blir det en massa programmerande igen så att det blir lagom uppdatering av hastighet på displayen och hålla antalet interrupt på så låg nivå som möjligt.. Det blir nog en variabel prescaler på timer 2 beroende på hastighet hoppas jag... fast den är ju bara på 8 bitar.. får räkna lite på det.

(ja jag pladdrar mycket)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45587
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Förstärka signal från VR-sensor

Inlägg av TomasL »

På min manualsida, under motor/citroen/XM/Various Doc's hittar du en pdf-fil som heter box56.pdf, den gör exakt det du vill.
eFFeT
Inlägg: 70
Blev medlem: 13 oktober 2009, 20:23:29
Ort: Luleå

Re: Förstärka signal från VR-sensor

Inlägg av eFFeT »

Denna krets är också ganska fin. Den justerar automatiskt hysteresen efter amplituden.
http://www.national.com/ds/LM/LM1815.pdf
Zotty
Inlägg: 2
Blev medlem: 9 oktober 2010, 10:04:08

Re: Förstärka signal från VR-sensor

Inlägg av Zotty »

Jag håller på med ett nästan identiskt projekt. Jag använder en http://www.maxim-ic.com/datasheet/index.mvp/id/5822 för att fixa insignalen. Finns lite mer info om kretsen här: http://www.miataturbo.net/showthread.php?t=47243

Dock har jag inte kommit så långt med resten av projektet.
Hauge
Inlägg: 22
Blev medlem: 8 februari 2011, 21:52:13

Re: Förstärka signal från VR-sensor

Inlägg av Hauge »

jo.. har sett LM1815.. den ligger på en kanske 60 spänn på elfa.. Lite störigt bara med elfa malmö.. de har inte så mycket hemma där.. De tar iof hem från stor-elfa i förväg om man ringer o säger till. Det tar en 35 min att köra dit och att köra till malmö är tråkigt.
Just nu lutar det att kanske använda den i alla fall för att slippa problem och en dekadräknare till den får att få ner antalet interrupt...påverkar kanske inte, men känns bättre så.

Ang maxims har jag mest sett att den finns... den hade en fördel... eller var det nackdel.. var inget viktigt after vad jag kommer ihåg.
Finns en 3:e krets som gör samma jobb enligt wikipedia.

Tråden om miatan har jag läst innan :-) och fann den vara till en del inspiration när jag gjorde mitt research. Kul att det var en svensk...its a small world.

Det sket sig att använda timer 2 :-( . Jodå man kan koppla en extern klocka till den (vr-pulserna i form av fyrkantvåg).. problemet är att den klockan använder en av pinnarna som den externa 16MHz kristallen använde, så då får man använda den interna klockgeneratorn som är betydligt långsammare... "me no like" när det är tidskritiska saker... storleksordningen 25 us som skall tajmas rätt.
Fick dock ett tips om i arduinoforumet att man kan använda ISR (INT_vector_name, NO_BLOCK) som gör att ett interrupt kan bli "interruptat". (NO_BLOCK talar om för kompilatorn att sätta global interrupts till enabled på första raden i interrupptrutinen... alltså t.o.m innan processorn börjar med stackoperationerna för det interruptet ).
Skriv svar