Hörlursförstärkare med 2-kanals mixer

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Illuwatar
Inlägg: 2256
Blev medlem: 10 november 2003, 14:44:27
Skype: illuwatar70
Ort: Haninge
Kontakt:

Hörlursförstärkare med 2-kanals mixer

Inlägg av Illuwatar »

Detta är ett litet projekt uppkommet pga ett behov som har dykt upp: två datorer skall använda ett par hörlurar. En PC är för spel och en annan för TV/video. Maskinerna står på varandra men bara den ena har hörlursuttag på fronten. Så en separat förstärkare med en 2-kanals mixer löser detta problem.

Konstruktionen bygger på SDS Labs konstruktion (http://www.web-ee.com/Schematics/Headph ... ad_amp.htm) med ett enkelt mixersteg på ingången. Allt är byggt med högkvalitativa komponenter och placeras i ett chassi som man inte behöver gömma undan.

Förstärkaren är halvklar - alla hål är borrade i panelerna och strömförsörjningen är testad och klar (bara en säkringshållare skall till på 230-sidan). Förstärkarkortet skall förses med MOSFET'arna samt all V+ och V- skall kopplas ihop. Sedan är det bara att hoppas att det fungerar...

Bild
Bild
Bild
Bild
cyr
Inlägg: 2712
Blev medlem: 27 maj 2003, 16:02:39
Ort: linköping
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Snyggt och fruktansvärt overkill, så ska det se ut! :D
evert2
Inlägg: 2182
Blev medlem: 18 april 2004, 22:47:56
Ort: Jönköping

Inlägg av evert2 »

Precis.....är det potentiometrar från ALPS?....brukar ju va fina grejer...dom där svarta kondingarna ser ut att vara av fin kvalitet också...
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Oh, vilka fina alu-rattar! (Har likadana själv)

Snyggt bygge, vill se fortsättningen!
Användarvisningsbild
Fagge
Inlägg: 3930
Blev medlem: 27 maj 2003, 13:59:51
Ort: Blekinge

Inlägg av Fagge »

Hmm Allt detta jobb för att driva ett par hörlurar... Det är rätt!. :)
Användarvisningsbild
Illuwatar
Inlägg: 2256
Blev medlem: 10 november 2003, 14:44:27
Skype: illuwatar70
Ort: Haninge
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Har nu fixat säkringen för 230-sidan (det lönar sig att spara skrot på jobbet) samt lött färdigt förstärkarkortet. Kortet har mätts upp med kontinutetstest för att undvika kortisar och tankegrodor. So far, so good...

Under helgen skall detta bygge förhoppningsvis avslutas - återstår slutlig sammansättning och testkörning.


Visst kan detta verka vara overkill - detta problem kunde ha lösts enkelt med en billig dubbel-OP och en TDA 7050. Det hela skulle kanske ha kostat 150 - 200 kr och haft samma mått som ett ciggpaket. Men jag brukar inte välja den enklaste vägen. Kretsen som sådan är inte så komplicerad, men valet av komponenter slutar nästan alltid på Highend-sidan. Jag vill ha en enhet som vara länge och som går att använda till mer än bara det den var tänkt till från början.
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor
Inlägg: 7265
Blev medlem: 31 december 2004, 16:26:37
Ort: Trelleborg

Inlägg av 13th.Marine »

Vart hittade du Alu-rattarna?
cyr
Inlägg: 2712
Blev medlem: 27 maj 2003, 16:02:39
Ort: linköping
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Om jag inte ser fel är det:

http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?v ... 006783.htm

Har ett par såna själv, fast svarta.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Aldrig fel..

Inlägg av bengt-re »

att göra fina genomarbetade lösningar. Som du säger, det lär ju hålla och säkerligen inte strula heller. Jag köpte något billigt högtalarpaket ifrån biltema till En DVD - de började glappa innom en månad och går knappt att ta isär heller, så visst kan kvallité löna sig, om inte ekonomiskt så iaf i utebliven irritation
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor
Inlägg: 7265
Blev medlem: 31 december 2004, 16:26:37
Ort: Trelleborg

Inlägg av 13th.Marine »

ugh, där sprang plånboken å gömde sig :wink:
Användarvisningsbild
chille
Inlägg: 2469
Blev medlem: 25 juni 2003, 20:54:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av chille »

Är det någon kräm i hörlursförstärkaren? Jag har också vart lite sugen på att skaffa något.
Användarvisningsbild
Illuwatar
Inlägg: 2256
Blev medlem: 10 november 2003, 14:44:27
Skype: illuwatar70
Ort: Haninge
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Det blev ett litet oplanerat stopp i projektet. Under helgen fick jag till det mesta i sammansättningen så den är i stort sett klar. Några få kablar kvar att koppla ihop. Dock måste den provköras innan. Problemet som uppstod vid första provkörning efter att chassit hade jordats korrekt var att den negativa regulatorn gav upp. Orsak: isolerbrickan till skruven som höll regulatorn mot lådans vägg var dålig. Resultatet blev att utgången (som på en LM337 är samma som fästblecket) kortslöt direkt mot chassit. Eftersom inspänningen efter likriktaren inte överstiger 23V (och understiger -23V) var det aldrig någon fara för själva förstärkaren. Nu gäller det bara att Labb Elektronik får in nya LM337 - de var slut när jag var där idag :cry: samt fixa ett bättre fäste så att samma sak inte upprepar sig.

chille - enligt skaparen av originalet som jag utgick ifrån skall det gå att driva mindre högtalare med denna förstärkare. Dock får man ta bort lysdioderna som agerar utstyrningsbegränsare så att förstärkaren styrs ut mer vid starka signaler. Sedan kan man säkert modifiera kretsen så att större effekter går att ta ut.
Skriv svar