Dricka använd etsvätska

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
SenseiTG

Dricka använd etsvätska

Inlägg av SenseiTG »

Vi har en föreningslokal i ett rum i samma lokal där det även hålls en del fester. Rummet är under festerna avspärrat och i detta rum finns ett låst metallskåp i vilket vi förvarar etspulver och använd men inte förbrukad etsvätska (natriumpersulfat).

Flaskan är märkt med FARA! EJ LÄSK! GIFTIGT! samt har dödsskallar och utförliga varningstexter på sidan - vilka växt fram i takt med ett antal incidenter i samband med fester, specifikt punkfester i lokalen.

Bevisligen har man lyckats ta sig förbi avspärrningarna, öppnat skåpet, plockat fram etsvätskan och sedan (i ett bekräftat fall, men förmodligen vid tre tillfällen) druckit ur flaskan - dock har vi aldrig lyckats få tag på personerna i fråga.

Färgen på använd etsvätska ser ju som bekant ganska behaglig ut, och dödsskallar betyder tydligen kärlek, gott och positivt på punk.

1) Jag tycker att vi gjort vad vi kunnat för att hindra folk från att dricka etsvätskan, vad tycker ni? Vi har inte möjlighet att hålla vakt och vi vill gärna kunna fortsätta tillverka kretskort.
2) Hade det varit så att endast punkfester hölls i lokalen hade vi ritat hjärtan på flaskan istället... känns inte särskilt lämpligt under omständigheterna. Andra förslag?
3) Hur farligt ÄR det EGENTLIGEN att förtära etsvätska? Natriumpersulfat och kopparsulfat är ju knappast nyttigt, men ändå?
Användarvisningsbild
Andy

Re: Dricka använd etsvätska

Inlägg av Andy »

Sätt på en lapp: ” Lägg en tjuga om du tar en klunk!” :D
eqlazer

Inlägg av eqlazer »

Alltid önskvärt om Darwin får göra sitt, men synd om det drabbar föreningen.
Om även skåpet är låst så har ni väl gjort det ni kunnat?

Men om ni nu vill låsa in det bättre, fungerar nycklar mtp antalet personer som behöver tillgång?
Kodlås? Skaffa billigt vapenskåp? Finns massa gamla vapenskåp ute på marknaden för billig peng då de inte längre är godkända (from 2011).
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Om någon tar sig in i ett LÅST skåp och sedan dricker något ur en flaska märkt FARA så skulle jag vara mer förbannad på att någon bryter upp skåpet än att begåvningsreserven tunnas ut lite.
Användarvisningsbild
SenseiTG

Inlägg av SenseiTG »

Det har visserligen (ännu) inte drabbat föreningen mer än att vårt lager av etsvätska minskar stadigt. Det handlar mer om att vi är jävligt oroliga för de "stackars" punkarna. Vad som går mig helt över huvudet är att det inte rör sig om klassiska fjortispunkare a'la roskilde - utan vuxna människor där man tycker att man borde kunna förvänta sig bättre omdöme.

Jag tackar för länkarna, dom var betydligt mer utförliga än vad jag hittade tidigare. Ska ta och räkna på innehållet av de olika komponenterna i g/l för att försöka komma fram till än bättre riskbedömning.

Vapenskåp är ingen dum idé. Ska kolla på blocket. Nycklar är inget vidare - vi är för många. Lås i största allmänhet går lätt snett eftersom folk ofta är slarviga. Men eftersom vi trots allt sysslar med elektronik är ett elektroniskt kodlås på ett vapenskåp förmodligen den bästa lösningen. Då kan vi dessutom förvara andra, riktigt farliga vätskor - vilket vi än så länge tvingats undvika.

Tack för era tankar!
Tekko

Inlägg av Tekko »

Dricka etsvätska ?? VaFan :shock: :doh: Tycker lixom det borde smaka pecka också. :humm:
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Antagligen någon som varit rejält på fyllan som vill styla eller något. Sätt upp en skylt om att skåpet är kameraövervakat och säger att den som blir identifierad får betala pengar, eller något.
Användarvisningsbild
SenseiTG

Inlägg av SenseiTG »

Tekko: Ja, det tror jag också - men jag tänker inte ta reda på det :)

Mizzarrogh: Come to think of it... det sitter redan en kameraövervakningsskylt vid skåpet, dock inte i avskräckande syfte - bara för skojs skull eftersom kulturen i föreningen är generellt mot kameraövervakning. Tror inte en bitext skulle hjälpa.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Det kanske går att göra på något vis så att folk tror att man blir plåtat direkt när man öppnar skåpet eller något? (kanske peta dit någon gammal kass pryl som får agera mockup och kanske bränner av en blixt när någon öppnar olovandes så det ser trovärdigt ut (typ batteri och en klämma vid dörren så det ser ut som att kameran löser ut och så klart då kablar/sänder iväg bilden omedelbart så det inte hjälper att ha sönder den))
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

SenseiTG:
"Vi har en föreningslokal i ett rum i samma lokal där det även hålls en del fester. Rummet är under festerna avspärrat och i detta rum finns ett låst metallskåp"

Det kanske är kaffet som inte nått upp än, men det var något som triggade min uppmärksamhet:
"rum" och "lokal". "Avspärrat" och "låst"... :)

Ert rum och festlokalen är alltså två separata rum i byggnaden?
Isåfall har de gjort inbrott.

Hur menar du med "avspärrat"? Ert rum är alltså inte låst under festerna?
Isåfall: Varför inte? Speciellt om ni vet att folk har druckit av etsvätskan...
Hur vet ni i såfall *att* någon har druckit och att det har skett under festerna?

Utifrån det du berättat här så finns det ingenting som motsäger att
någon faktiskt kan ha hällt upp etsvätska i ett glas och bjudit någon annan....
Användarvisningsbild
MinusPol

Inlägg av MinusPol »

Det kanske är elektronik intresserade punkare som etsar kretskort på fyllan?
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Sodium persulfate, sc-203401
Swallowed:
■ Accidental ingestion of the material may be harmful; animal experiments indicate that ingestion of less than 150 gram may be fatal or may produce serious damage to the health of the individual.
■ Sulfates are not well absorbed orally, but can cause diarrhea.
Dermal (Rat) LD50: >10 000 mg/kg.

Andra möjliga konsekvenser: Lungödem, kramper, lågt blodtryck, hypovolemia (låg blodplasma)

Extoxnet - Copper sulfate
reports of human suicide resulting from the ingestion of gram quantities of this material
The lowest dose of copper sulfate that has been toxic when ingested by humans is 11 mg/kg.
Discontinued urination leading to yellowing of the skin. Injury to the brain, liver, kidneys, and stomach and intestinal linings may also occur.
Poisoned animals showed signs of acute toxicity in the spleen, liver, and kidneys. The oral LD50 of copper is 472 mg/kg in rats.

Rumslås, Kodlås, Webbkamera, kanske är lämpligt?
Ställ dit enn flaska kräkmedel med en dödskalle..
Användarvisningsbild
SenseiTG

Inlägg av SenseiTG »

JimmyAndersson:

Nja, lokalen i vilken vår avdelning huserar har en politisk och kultuerell inställning som vill främja öppenhet, frihet och möjligheten att dela verktyg och kunskap. Kalla det kommunism om du så vill. Därför är inte själva avdelningen låst, utan bara just avspärrad. Det är inte principiellt fel av någon att vistas i avdelningen, eller nyttja utrustning - ens under fester. Vi spärrar av för att minska eventuell problematik i samband med alkohol. Det är inte min plats att ifrågasätta detta. Dessutom ligger lokalens kontor bakom vår avdelning, och vårt traverseras flitigt av tillhörig personal under festerna. Ibland används också vår konferenshörna som "häng" av folk som är där i yrket, såsom ljud/bild-folk och när rapportage utförs under fester.

Vi vet att någon druckit eftersom flera människor sett det, därav ett bekräftat fall och resten bara misstänkta. Exempelvis kom jag dit nu till helgen, sent under en punkspelning och hittade flaskan, brevid några glas och tomma ölburkar med en mindre mängd spilld etsvätska på golvet en bit därifrån.

Det kan precis som du säger också röra sig om att det bjudits på etsvätska, men också att den inte druckits alls, förrutom det enstaka fallet då.

blueint, Mizzarrogh:

Jag tror nog ändå att inlåsning av våra farligare material är säkraste alternativet. Jag visste inte att det gick att hitta billigare vapenskåp. Vår ekonomi är inte stark.

Edit: förtydligande
Användarvisningsbild
mcrj

Inlägg av mcrj »

Vem uppfann att prova flugsvampen hehe prova du jag har provat förut
Skriv svar