första projekt:Fm sändare.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.

Kommer den fuka?

Ja!
32
54%
Nej!
27
46%
 
Antal röster: 59
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23629
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

Ja den var rolig att hålla på med när det begav sig. Tänke när jag höll på med den att ändra 9 volts batteriet till några små litium batterier istället, då blir den liten. Beroende på uteffekt så drar den från ett 9 volts batteri omkring 5 - 7 mA.

Här kommer ett schema som man kunde hitta lite här och var på nätet för ganska så många år sedan. Detta är ett standard schema kan man säga så det är alltså inte exakt detta jag använt mig av utan jag har modifierat det när jag byggt dessa sändare.

Detta kommer direkt från mitt minne och det var några år sedan jag byggde dessa sändare så jag är inte helt säker på resistor värdena men jag tror att det var dom, inga av värdena är dock kritiska. Sen så har jag för mig att den högra 10uF kondensatorn skall vara vänd tvärtom eller så var det tvärt om på den andra... Hur som helst blir det väldigt dåligt ljud så vänd på den eller den andra.

Bild
Användarvisningsbild
Henrik Kjellberg
Inlägg: 539
Blev medlem: 26 december 2004, 00:59:27
Ort: Lund

Inlägg av Henrik Kjellberg »

Mycket snyggt får jag lov att säga!
När vi ändå är inne på ämnet, är det någon som har ett schema över en lämplig fm-sändare för "privat" bruk, dvs mp3-spelaren till bilstereon.
Jag är ute efter en stereo-fm sändare som har en räckvidd på några enstaka meter...
De finns ju att köpa (utomlands, olagliga i sverige såklart) men det är ju roligare att bygga själv!
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26424
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det är samma sändare till stereo. Det är signalen till sändaren som är annorlunda.
Användarvisningsbild
Henrik Kjellberg
Inlägg: 539
Blev medlem: 26 december 2004, 00:59:27
Ort: Lund

Inlägg av Henrik Kjellberg »

Hur gör man då för att få sin stereosignal (tre sladdar) in på den här mono-sändarens två sladdar?
henketobbe
Inlägg: 201
Blev medlem: 26 februari 2005, 19:59:27
Ort: Östersund

Inlägg av henketobbe »

Henry skrev:Ja den var rolig att hålla på med när det begav sig. Tänke när jag höll på med den att ändra 9 volts batteriet till några små litium batterier istället, då blir den liten. Beroende på uteffekt så drar den från ett 9 volts batteri omkring 5 - 7 mA.

Här kommer ett schema som man kunde hitta lite här och var på nätet för ganska så många år sedan. Detta är ett standard schema kan man säga så det är alltså inte exakt detta jag använt mig av utan jag har modifierat det när jag byggt dessa sändare.

Detta kommer direkt från mitt minne och det var några år sedan jag byggde dessa sändare så jag är inte helt säker på resistor värdena men jag tror att det var dom, inga av värdena är dock kritiska. Sen så har jag för mig att den högra 10uF kondensatorn skall vara vänd tvärtom eller så var det tvärt om på den andra... Hur som helst blir det väldigt dåligt ljud så vänd på den eller den andra.

Bild
vart kopplar man in batteriet? plus till det "översta strecket" och minus till det understa?
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23629
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

Japp.

Edit: har ändrat så att detta visas klart och tydligt.
RadioDJ
Inlägg: 407
Blev medlem: 7 november 2005, 16:18:15
Ort: Helsingborg

Inlägg av RadioDJ »

Vill du bygga en sändare som verkligen fungerar och dessutom går minst 5km med bra antenn och dessutom är lätt att bygg så titta på http://broadcast.se/public/radiofm/rfmtx.html.
Jag har själv byggt ett 10-tal samt själv använt denna flitigt under slutet på 70 och början på 80-talet.

Som piratradio användes denna mycket flitigt i bla Helsingborg och stockholm.

Kretskortet kan man antingen etsa mycket enkelt eller fräs ut.
Måste vara dubbelsidigt kretskort.

Läs instruktionen noga så kan det inte bli fel.

Vill du offra mer pengar bygg även slutstegen på 25 watt. Nu går den minst 2 mil med bra antenn på bra plats.
Till slutsteget användes BLY87 och 89. Andra transistorer har provats med mer eller mindre bra resultat.

Den enda nackdelen idag är att den kasar lite i frekvens under uppvärmningen. Detta är ett problem då stationerna ligger tätt idag.

Jag har till och med hittat min gamla piratradiosändare inkl. klocka och bandspelare.

Lycka till.
Eelector
EF Sponsor
Inlägg: 656
Blev medlem: 3 juni 2003, 23:58:52
Ort: Trollhättan
Kontakt:

Inlägg av Eelector »

Undrar om en sådat mikrobygge kunde passat i ett skal till en laserpekare a-la nyckelring? Diskret och fin. De brukar väl iofs bara ha plats för tre 1.5V knappceller, inte 9V.
Tekko
Inlägg: 9009
Blev medlem: 28 november 2004, 20:19:15

Inlägg av Tekko »

Fär att bygga en stereosämndare behövber man en sk MPX encoder. Alla som setat och kollat datablad på kretsarna i en modern tuner känner till den sk MPX kretsen som avkodar MPX signalen.

Tex en sån här: http://www.pira.cz/stkeng.htm
Användarvisningsbild
netrunner
Inlägg: 5510
Blev medlem: 4 februari 2005, 12:26:05
Ort: 127.0.0.1

Inlägg av netrunner »

Ett projekt är kanske roligare om man har bättre praktisk användning av resultatet. Så en FM-radio med 2-5m räckvidd till MP3-spelaren skulle det vara kul om någon kunde lägga upp.

Man skulle kunna göra det i två delar. En för sändaren (mono) och därefter stereo delen...
Tekko
Inlägg: 9009
Blev medlem: 28 november 2004, 20:19:15

Inlägg av Tekko »

MPX delen måste sitta före sändaren.

Sändaren i sej kan vara vilket sändarschema som helst.
henketobbe
Inlägg: 201
Blev medlem: 26 februari 2005, 19:59:27
Ort: Östersund

Inlägg av henketobbe »

nu har jag byggt den här fm-sändaren http://web.telia.com/~u24017825/fmsndare.htm
den funkar sådär, men jag kan inte ta bort skruvmejseln när jag trimmat in den för då slutar den sända på inställd frekvens.
läst i något tidigare inlägg att man skull använda en icke ledande skruvmejsel, men när jag gör det går den inte att trimma in.
vad kan det vara för fel?
Användarvisningsbild
Macce
Inlägg: 4301
Blev medlem: 29 maj 2003, 16:40:58

Inlägg av Macce »

Fel induktans i spolen.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23629
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

En av nackdelarna med dessa enkla sändare är att dom kan vara väldigt känsliga för induktanser runt omkring. Är dom inte något sånär stabila så kan det räcka med att du har handen i närheten av dom för att den skall ändra frekvens. Frekvensen ändras kanske säg 1Mhz så den brukar alltid finnas i närheten av det förväntade inställda värdet. Själv använder jag en fast kondensator och lindar sedan spolen till den frekvens som jag vill ha.
Du kan även testa att pröva 4.7pF på C2 för trissorna kan ibland vara petiga med detta värde. Och du kan även använda vanliga BC547 trissor istället för dom 2N2222 som är i schemat.
Skriv svar