Senaste reparationen

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11365
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Klas-Kenny »

ajje skrev: 20 september 2023, 00:53:34 CAN ska vara kortslutningssäker åt alla håll. Förmodligen är det helt enkelt ett sådant fel som kan uppstå ibland.
Har sett många döda CAN-transceivers i jobbet.
Inte alls ovanligt att det kommer in produkter på service där man tagit kol på en CAN-transceiver, oklart exakt hur dock.

Har själv knäckt några under ESD-tester också. Inte på testobjektet men på en USB-till-CAN-adapter som varit inkopplad för övervakning :roll:



Snyggt jobbat i alla fall!
Användarvisningsbild
mkk
Inlägg: 17
Blev medlem: 15 juli 2010, 11:23:10
Ort: Kil

Re: Senaste reparationen

Inlägg av mkk »

@ajje Hatten av, snyggt jobbat! :tumupp:
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5148
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Klickmans »

ajje skrev: 20 september 2023, 00:18:10 Min bror kom över en Volvo V70 2,4D 2009 väldigt billigt i våras.

Bilen kom in på verkstaden som "elfel, startar inte", den hade stått i en lada på landet någon månad.

Det gick inte att kommunicera med bilen genom ODB2-uttaget. En djupare felsökning visade att det gått råttor i elsystemet. Det hittades massor av råttskit och lite gnagmärken på kabelstammar.
Misstanken blev avbrott/kortis på ett eller flera ställen i kabelmattan.
En felsökning/reparation som kan ta hur många timmar som helst innan bilen blir körbar. Kunden ville inte lägga så mycket pengar på den.

Brorsan blev erbjuden att köpa bilen jättebilligt. Han tänkte ha den som hobbyprojekt att lägga någon timme på då och då om kvällarna.

Under sommaren har han gått igenom kabelmattorna och mätt upp alla signaler, och inte lyckats hitta någon tydligt skadad kabel.

Nu hade han nått vägs ände och frågade om jag kunde göra ett försök att hitta felet innan det bara var demontering och försäljning av delar som återstod.

Jag blev lite nyfiken på hur signalerna såg ut rent elektrisk på bussen så jag packade ner oscilloskopet och åkte dit.

Efter att ha petat runt ett tag konstaterade jag att High speed CAN bus från CEMen såg väldigt suspekt ut.

CEMscope.jpg

Bara ett gäng spikar, ingen form av data i överföringen.

Felet låg i CEM, en ny kostar väl över 10.000:- från Volvo, och måste kodas specifikt för bilen, officiellt går det inte att använda en begagnad, då verkstäderna bara kan koda in en "tom" CEM.
(Det finns de som tömmer begagnade, men de tar bra betalt för det jobbet också)

Min förhoppning var att det satt ett separat tranceiverchip för CANbussen och att bussen inte gick direkt in i CPUn.
En offerCEM hämtades från skroten och dissekerades.
Här vände jag mig också till Bigmac/Grufman för ett kostnadsförslag men bror var skeptisk och ville inte satsa mer pengar på projektet.

Lite bilder från dissekeringen.

CEM.jpg
CEMoppnad.jpg
CEMkort.jpg

Kortet var täckt av ett lager med vad som verkade vara någon form av epoxy, jag provade med de kemikalier jag hade hemma (isopropanol, thinner, bensin och aceton) ingenting bet.
Det gick dock att mäta sig fram med vassa mätspetsar på multimetern.
Hittade rätt så snabbt att signalen gick till en misstänkt 8-bening.

Epoxyn gick att skrapa bort från chipet så man kunde läsa märkningen. TJA1040, Bingo, EN High SPeed CAN Tranceiver.
CEMdonatorchip.jpg

Bort med gamla chipet från originalCEM, och loss med chipet från donatorCEM.

CEMchipborta.jpg

Dit med det donerade chipet och håll tummarna.

CEMchipbytt.jpg

Upp på hojen och dra iväg till brorsans garage för inmontering och provstart.
Pang, bilen startade på en gång.

Nu ligger jag rejält på plus hos brorsan och behöver inte ha så dåligt samvete över att han får skruva med min skurna dieselpump. :D
Respekt! (andra ord är överflödiga) :tumupp:
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32596
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Senaste reparationen

Inlägg av säter »

ajje skrev: 20 september 2023, 00:18:10 Felet låg i CEM, en ny kostar väl över 10.000:- från Volvo, och måste kodas specifikt för bilen
Det var ingen dålig reparation. :tumupp:
Lyckades du lista ut vilken krets som innehåller bilens identitet?
Användarvisningsbild
ajje
Inlägg: 2371
Blev medlem: 12 mars 2010, 16:35:31
Ort: Smedjebacken

Re: Senaste reparationen

Inlägg av ajje »

Tack!

Jag har inte kommit dit än, men planen är att fortsätta skrapa fram chip-info för att se om jag kan identifiera något minne som förmodligen innehåller det relevanta.
Då bör man kunna flytta minnet från ett skadat CEM till ett från skroten och på så vis komma billigt undan.

Men det förutsätter att minnet inte är integrerat i huvudprocessorn.
Användarvisningsbild
lgrfbs
Inlägg: 7026
Blev medlem: 28 januari 2005, 15:48:53
Ort: X-län
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av lgrfbs »

:tumupp: :tårta:
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32596
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Senaste reparationen

Inlägg av säter »

ajje skrev: 22 september 2023, 13:25:50 Jag har inte kommit dit än, men planen är att fortsätta skrapa fram chip-info för att se om jag kan identifiera något minne som förmodligen innehåller det relevanta.
Var hämtas informationen om bilens identitet?
Användarvisningsbild
ajje
Inlägg: 2371
Blev medlem: 12 mars 2010, 16:35:31
Ort: Smedjebacken

Re: Senaste reparationen

Inlägg av ajje »

Vid omladdning av en ny CEM?

Vad jag förstår så måste man vara uppkopplad mot Volvos servrar vid laddning. Man knappar förmodligen in VIN manuellt och får rätt fil presenterad för sig.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32596
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Senaste reparationen

Inlägg av säter »

Jag funderade varför det inte fungerar rakt av med en box från skroten.
Boxen måste ju hämta information om bilens identitet någonstans eftersom det inte fungerar.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11365
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Klas-Kenny »

Det är mer än en enhet som måste vara i "synk" vad gäller bilens identitet.
Åtminstone CEM och DIM (instrumentklustret), kan vara fler. Förmodligen även ECU mm.

Men det är klart att plockar man alla relevanta boxar ifrån skrotbilen så borde det ju gå.
Användarvisningsbild
ajje
Inlägg: 2371
Blev medlem: 12 mars 2010, 16:35:31
Ort: Smedjebacken

Re: Senaste reparationen

Inlägg av ajje »

Ja, visst borde det gå om man plockar alla boxar som är ihopgifta från skroten.

Borde kunna bli en intressant diskussion om man sedan lämnar in bilen på en Volvoverkstad. :D
guckrum
Inlägg: 1703
Blev medlem: 19 juni 2012, 09:04:27
Ort: Lund

Re: Senaste reparationen

Inlägg av guckrum »

Bosch mixerstav, kabelbrott inuti. Fin maskin, men man får vara väldigt envis, på gränsen till sär, om man vill reparera den. Hoplimmad och ihopklämd. Inte en skruv någonstans. Men två timmar senare så...
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32596
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Senaste reparationen

Inlägg av säter »

Klas-Kenny skrev: 25 september 2023, 11:55:46 Åtminstone CEM och DIM även ECU mm.
Usch för moderna fordon.
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3892
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Mickecarlsson »

Jag har en Sainlogic väderstation som då och då får ”spatt” och visar allt från -13,7 till -23,5 grader utomhus, det är värre fuktiga och kalla dagar.
Jag beställde en ny väderstation då jag saknar UV och LUX i Sainlogicen. Men…., man måste kolla varför det inte funkar :D
Efter ett antal skruvar kom jag åt temperatursensorn, och det är inte konstigt den bråkar:
IMG_4427.jpeg
Det ser ut att vara en I2C-enhet som sitter där, men det ser grisigt ut. Baksidan:
IMG_4428.jpeg
Efter skrubbning med en glasfiberpenna och byte av kondingen som lossnade så verkar det funka igen.
Som vanligt när jag är inne i en reparation glömmer jag ta bilder. Hela kretskortet utom sensorn är nu täckt med ett lager nagellack, rött och fint :lol:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
sommarlov
Inlägg: 543
Blev medlem: 28 november 2015, 19:03:40
Ort: 08

Re: Senaste reparationen

Inlägg av sommarlov »

Mickecarlsson skrev: 26 oktober 2023, 11:02:16nu täckt med ett lager nagellack, rött och fint :lol:
Jag var med frun på Kicks för ett par år sedan och bad personalen om klarlacksnagellack. De tittade på mig med stora ögon, men de hade och jag köpte. Perfekt!
Men rött nagellack är ju trevligt oxo ;-)
Skriv svar