ajje skrev: ↑20 september 2023, 00:18:10
Min bror kom över en Volvo V70 2,4D 2009 väldigt billigt i våras.
Bilen kom in på verkstaden som "elfel, startar inte", den hade stått i en lada på landet någon månad.
Det gick inte att kommunicera med bilen genom ODB2-uttaget. En djupare felsökning visade att det gått råttor i elsystemet. Det hittades massor av råttskit och lite gnagmärken på kabelstammar.
Misstanken blev avbrott/kortis på ett eller flera ställen i kabelmattan.
En felsökning/reparation som kan ta hur många timmar som helst innan bilen blir körbar. Kunden ville inte lägga så mycket pengar på den.
Brorsan blev erbjuden att köpa bilen jättebilligt. Han tänkte ha den som hobbyprojekt att lägga någon timme på då och då om kvällarna.
Under sommaren har han gått igenom kabelmattorna och mätt upp alla signaler, och inte lyckats hitta någon tydligt skadad kabel.
Nu hade han nått vägs ände och frågade om jag kunde göra ett försök att hitta felet innan det bara var demontering och försäljning av delar som återstod.
Jag blev lite nyfiken på hur signalerna såg ut rent elektrisk på bussen så jag packade ner oscilloskopet och åkte dit.
Efter att ha petat runt ett tag konstaterade jag att High speed CAN bus från CEMen såg väldigt suspekt ut.
CEMscope.jpg
Bara ett gäng spikar, ingen form av data i överföringen.
Felet låg i CEM, en ny kostar väl över 10.000:- från Volvo, och måste kodas specifikt för bilen, officiellt går det inte att använda en begagnad, då verkstäderna bara kan koda in en "tom" CEM.
(Det finns de som tömmer begagnade, men de tar bra betalt för det jobbet också)
Min förhoppning var att det satt ett separat tranceiverchip för CANbussen och att bussen inte gick direkt in i CPUn.
En offerCEM hämtades från skroten och dissekerades.
Här vände jag mig också till Bigmac/Grufman för ett kostnadsförslag men bror var skeptisk och ville inte satsa mer pengar på projektet.
Lite bilder från dissekeringen.
CEM.jpg
CEMoppnad.jpg
CEMkort.jpg
Kortet var täckt av ett lager med vad som verkade vara någon form av epoxy, jag provade med de kemikalier jag hade hemma (isopropanol, thinner, bensin och aceton) ingenting bet.
Det gick dock att mäta sig fram med vassa mätspetsar på multimetern.
Hittade rätt så snabbt att signalen gick till en misstänkt 8-bening.
Epoxyn gick att skrapa bort från chipet så man kunde läsa märkningen. TJA1040, Bingo, EN High SPeed CAN Tranceiver.
CEMdonatorchip.jpg
Bort med gamla chipet från originalCEM, och loss med chipet från donatorCEM.
CEMchipborta.jpg
Dit med det donerade chipet och håll tummarna.
CEMchipbytt.jpg
Upp på hojen och dra iväg till brorsans garage för inmontering och provstart.
Pang, bilen startade på en gång.
Nu ligger jag rejält på plus hos brorsan och behöver inte ha så dåligt samvete över att han får skruva med min skurna dieselpump.