Kan ngn hjälpa mig med (central)dammsugaren?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11344
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Kan ngn hjälpa mig med (central)dammsugaren?

Inlägg av Klas-Kenny »

Vanlig multimeter kommer men oftast långt med.
jag antar att det går ut två kablar från dammsugaren iväg i huset, som används för att starta dammsugaren? Testa starta den normalt och resistansmät mellan dessa kablar så kan du se om det är där problemet ligger? Sen kan du testa koppla ur motorn från styrkortet och mäta efter varje komponent osv. och se hur långt strömmen kommer.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30020
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Kan ngn hjälpa mig med (central)dammsugaren?

Inlägg av MadModder »

Styrslingan som går iväg till varje uttagslock, och/eller vidare ut i slangen och handtaget, kortsluts normalt när man vill ha dammsugaren igång. Koppla loss den kabeln från dammsugaren, piptesta (kontaktprovning) kabeln med multimeter, knäpp på borta vid slangen, och piptesta kabeln igen. Om det piper ena gången men inte andra så är styrkabeln och brytarna hela.

Nästa steg är att prova nätdelen till styrelektroniken om det är rätt spänning, om den är ren likspänning eller har rippel. Det ska vara 0V när du mäter AC över kondensatorn.
Är det rätt så långt kan transistorerna vara paj. Annars är reläet rökt. :)
Det är enklast att kolla upp det sista genom att löda loss grejerna och mäta dem lösa.

Det är inte direkt atomklyvning eller något. Funktionen är: kortslut styrtrådarna -> reläet drar -> motorn startar.

Personligen hade jag nog monterat ett eget kort med nollgenomgångsdetektor och ett redigt halvledarrelä. Lite dyrt kanske, men men... :D
Mr.Frost
Inlägg: 21
Blev medlem: 12 augusti 2010, 21:36:16

Re: Kan ngn hjälpa mig med (central)dammsugaren?

Inlägg av Mr.Frost »

Nu funkar dammsugaren igen... :) Det var reläet som var paj. Om jag hade varit lite noggrann så hade jag sett det tidigare. Plasten på ena sidan har smält ut en liten bubbla det syns t.o.m. på bilden med det stora kortet. Hur som helst tack för all hjälp utan den hade jag nog inte försökt felsöka utan köpt nytt kort för 1300;- Mvh John

PS. Durra fick du snurr på din?
Mr.Frost
Inlägg: 21
Blev medlem: 12 augusti 2010, 21:36:16

Re: Kan ngn hjälpa mig med (central)dammsugaren?

Inlägg av Mr.Frost »

JAHA då var den sönder igen..... :doh: samma fel reläet igen. Om det nu är någon som orkar läsa igenom tråden. Vad kan det vara som gör att reläet bränner? Mvh john
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26424
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Kan ngn hjälpa mig med (central)dammsugaren?

Inlägg av danei »

Bytte du kondensatorn?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30020
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Kan ngn hjälpa mig med (central)dammsugaren?

Inlägg av MadModder »

Mät spänningen till reläet med multimeter! Det ska vara ren likspänning. Ingen växelspänning.
Mr.Frost
Inlägg: 21
Blev medlem: 12 augusti 2010, 21:36:16

Re: Kan ngn hjälpa mig med (central)dammsugaren?

Inlägg av Mr.Frost »

:oops: Jag bytte INTE kondensatorn ngt sa mig att jag kanske skulle gjort det också men killen på ELFA tyckte den såg hel ut. Han sa åt mig att leta efter en termistor eller titta på reläet. Det var kontakten i reläet som bränt sönder, är kondensatorn till för att ta ner gnistan på dom ? Så som på gamla bilars brytarspetsar?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30020
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Kan ngn hjälpa mig med (central)dammsugaren?

Inlägg av MadModder »

Har för mig man brukar använda bipolära kondensatorer till det. Den gula ser inte ut som en sådan. Vad som går att tyda från den bilden då.
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2964
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Kan ngn hjälpa mig med (central)dammsugaren?

Inlägg av Danny »

Mr.Frost skrev::oops: Jag bytte INTE kondensatorn ngt sa mig att jag kanske skulle gjort det också men killen på ELFA tyckte den såg hel ut. Han sa åt mig att leta efter en termistor eller titta på reläet. Det var kontakten i reläet som bränt sönder, är kondensatorn till för att ta ner gnistan på dom ? Så som på gamla bilars brytarspetsar?
så trött jag blir...
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26424
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Kan ngn hjälpa mig med (central)dammsugaren?

Inlägg av danei »

Om du läser råden du får så går det nog bättre. Danny visade ju upp ett kort där det var just det här felet. Det om något borde ju få dig att tro på honom.
Jag fick fat på min diskmaskin med hjälp av hans råd. Så gör om och gör som han tipsar så behöver du nog inte fler synpunkter.

Jag antar att en trasig kondensator får relät att "vibrera" då bränns kontakten fort. Det behövs inget fel på sekundärsidan.
Mr.Frost
Inlägg: 21
Blev medlem: 12 augusti 2010, 21:36:16

Re: Kan ngn hjälpa mig med (central)dammsugaren?

Inlägg av Mr.Frost »

Ja Ja skäms på mig... :-) När man har nollkoll så är man lättledd ,( Åt fel håll) Elfa tyckte jag skulle byta reläet eller en termistor (som inte finns). Det värsta var att jag hade i bakhuvet vad Danny tipsade om när jag bytte reläet. Nu tänker jag byta reläet och kondensator som Danny tipsat. Tack Danny. Orkar ni läsa vidare så är jag tacksam, rapport kommer Mvh John
Mr.Frost
Inlägg: 21
Blev medlem: 12 augusti 2010, 21:36:16

Re: Kan ngn hjälpa mig med (central)dammsugaren?

Inlägg av Mr.Frost »

Ja då har jag tagit itu med dammsugaren igen efter en veckas influensa. Jag har bytt kondensatorn (som Danny föreslog)och mätt spänning till reläet (som Madmodder föreslog) Madmodder sa att det skulle vara 0 Volt AC över reläet och såklart 24V DC. Tyvärr är det inte så. Det är 50 V. DC och 110 V. AC men 0 volt AC om jag vänder polerna på multimetern när jag mäter AC ???? Då är ju ngt mer förmodligen paj... Är det någon som möjligen har en logisk förklaring om vad? Så vore jag mer än tacksam. Mvh John
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14868
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Kan ngn hjälpa mig med (central)dammsugaren?

Inlägg av mrfrenzy »

Du mäter fel, batteriet i multimetern är slut eller multimetern är trasig.

Oavsett hur du vänder polerna ska den ge samma resultat på AC.
Vid DC ska det endast läggas till ett minustecken till värdet om du vänder polerna.

Läs manualen och övningsmät på några batterier och nätadaptrar som lämnar AC resp DC.
Mr.Frost
Inlägg: 21
Blev medlem: 12 augusti 2010, 21:36:16

Re: Kan ngn hjälpa mig med (central)dammsugaren?

Inlägg av Mr.Frost »

Nu Har jag bytt batteriet på multimetern det gamla låg på drygt 8 Volt. Jag får fortfarande 110 volt på AC åt ett håll 0volt när jag skiftar svart /röd . 50 volt när jag mäter DC Multimetrn har ju varit pålitlig länge. Mäter jag nätspänning AC så får jag 236 volt högst rimligt. När jag funderar så att jag har 50 volt DC är nog rätt eftersom kondensatorn är på 50 volt och reläet inte belastar den mätpunkten (ännu) då det inte är ditlödat ännu. Någon som vet varför olika värden vid AC mätning??? mvh john
sveind
Inlägg: 11
Blev medlem: 25 januari 2009, 17:34:24

Re: Kan ngn hjälpa mig med (central)dammsugaren?

Inlägg av sveind »

Hade "typ" samma fel på min E-lux 782, men min blåste 230V reläet (blå eller svartkapslat). Köpte ny konding och nytt relä (fanns bara på Conrad). Klart!
Skriv svar