T: Söker någon som billigt kan tillverka 2vägs radiorelästyr

Marie
Inlägg: 31
Blev medlem: 16 juni 2010, 22:27:34

T: Söker någon som billigt kan tillverka 2vägs radiorelästyr

Inlägg av Marie »


Hejsan :)

Jag undrar ifall det finns någon här inne som kan tillverka en billig lösning på en 2vägs radiostyrning?

Basenheten ska drivas på 12V men ska klara av att arbeta inom ramen av 15-10V då den ska sitta i en bil.
Till basenheten ska en rörelsedetektor/radar anslutas som känner av rörelser inom 360grader upp till 4meter och ska reagera både på människor och föremål. (kundvagnar, bilar, cyklar osv dock ej på små djur så som fåglar medmera).
Vid aktivering så ska den dels aktivera ett primärtsyrrelä som ska klara av 3A 12V, samt den ska sända ut en kodad signal för att aktivera en personsökare.(kodad signal för att minimera falsklarm då samhället kan orsaka många olika frikvensfenomen)
Den ska automatiskt gå tillbaka till standby läge efter 2minuter.

Personsökaren ska ha ett pipljud som går att vakna utav, gärma med en hög/låg volymomkopplare.(i stil med en PC som har det klassiska felmeddelandepipet som man kan bli nervvrak på :lol: )
Från personsökaren ska det vara möjligt att sända tillbaka till basenheten för att aktivera och diaktivera ett sekundärt relä som klarar 3A 12V. Vid aktivering av sekundärrelät ska den hålla Primärrelät tillslaget och vid diaktivering av sekundärrelät via personsökaren ska basenheten gå tillbaka till stanbyläge
Räckvidden på basenheten bör klara 500-1000 meter i bebygt område. Räckvidden på personsökarens sändare ska klara minst 100meter.

Detta var en beskrivning i grova drag då jag inte är så insatt i elektronik :roll:

Är detta möjligt, samt vad skulle detta kosta att tillverka?

MVH Marie
alvestjo
Inlägg: 118
Blev medlem: 18 februari 2010, 09:28:14
Ort: Stockholm

Re: T: Söker någon som billigt kan tillverka 2vägs radiorelä

Inlägg av alvestjo »

Vad sägs om att använda GSM nätet? Bara ansluta en vanlig rörelsedetektor till denna:
http://www.kjell.com/content/templates/ ... ,331500000

Då får du SMS när larmet går och kan skicka ett svars SMS till enheten om du vill aktivera relät. Då funkar det när du är på semster också. :-) Går att köra på 9-16v står det.

//Jonas
Pejlaren
Inlägg: 1992
Blev medlem: 22 mars 2008, 15:11:01
Ort: Uppland

Re: T: Söker någon som billigt kan tillverka 2vägs radiorelä

Inlägg av Pejlaren »

Går att lösa!

Dock enklare, och betydligt billigare, med en mobiltelefon och sms istället för en "personsökare" med tvåvägsfunktion i eget system.

Vart ska basenheten och rörelsedeckarna sitta? Mobila eller? I så fall blir det genast knepigare med identiferng av vilka föremål som ska larma och vilka som ska ignoreras.

Vad är "billigt"?
Marie
Inlägg: 31
Blev medlem: 16 juni 2010, 22:27:34

Re: T: Söker någon som billigt kan tillverka 2vägs radiorelä

Inlägg av Marie »


GSM låter ju intressant.. dock en stor nackdel att ett sms vaknar jag inte alltid utav :roll:

Basenheten tänkte jag antingen gömma i bagaget eller under instrumentbrädan i bilen.. Detektorn kanske man kan sätta i taket vid lampan kanske (volvo 940)

Att jag vill ha tvåvägs kommunikation är ifall jag vill aktivera larmet för att skrämma bort ungar som har en förmåga att luta sig mot andras bilar. Att bara ha detektorn direktansluten till billarmet skulle resultera i förmånga yttre falsklarm så att grannarna lessnar på mig. (jag har en larmsyren på 130db pulserande 2ton, och kompressorhorn på 120db som ersatt orginaltutan som var trasig)

Hur billigt.. det bör ju vara billigare än att jag köper ett begagnat defa larm till cab-bilar och ansluter en sändare till :)
Jag pluggar och är deltids sjukskriven, så ekonomin är lite begränsad, där av att jag tänkte göra en tillsatts till nuvarande larmet.. Jag funderade på att köpa ett cargard T70c larm som då bara är att ansluta en cab-detektor till.. dock kostar det larmet 5500 komplett :(

danei
EF Sponsor
Inlägg: 26424
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: T: Söker någon som billigt kan tillverka 2vägs radiorelä

Inlägg av danei »

Du kan ju fixa en SMS motagare som låter mer.
Hur gör man för att få plugga och vara sjukskriven samtidigt? Gå det?
Skulle du kunna använda normal svart text?
Marie
Inlägg: 31
Blev medlem: 16 juni 2010, 22:27:34

Re: T: Söker någon som billigt kan tillverka 2vägs radiorelä

Inlägg av Marie »

Klart jag kan använda svart tråkig text*ler* :) dock älskar jag lila.. där av att jag använder lila text.. och på dessa forumen så syns det bra oxå mot bakgrunden :)

Jo visst går det att ha en separat telefon som enbart är till larmet med extrem sms sigal.. Men hur kopplar man så jag kan styra basenheten i bilen med telefonen då? Blir inte det dyrare?
Pejlaren
Inlägg: 1992
Blev medlem: 22 mars 2008, 15:11:01
Ort: Uppland

Re: T: Söker någon som billigt kan tillverka 2vägs radiorelä

Inlägg av Pejlaren »

Jag tror nog att detta med billigt kommer sätta käppar i hjulet för dig...

Försök få tag i ett begganat 27 MHz personsökarlarm på blocket eller något. Borde gå billigt.
Bara envägs visserligen. En IR-deckare innaför rutan... :doh: Njet, brukar inte fungera något vidare om man utrycker sig snällt. :|

Jag är för övrigt skeptisk till hela tanken, du har med i beräkning att ditt lilla larm kommer triggas av förbipasserande också? Sådär lagom kul att bli väckt tre ggr per natt när tidningsbudet knatar förbi..... :?
Marie
Inlägg: 31
Blev medlem: 16 juni 2010, 22:27:34

Re: T: Söker någon som billigt kan tillverka 2vägs radiorelä

Inlägg av Marie »

27mhz personsökningslarm finns väl inte att köpa längre.. det är väl antikvärde på nu.. samt just nu råder solfläcksmaximum så 27bandet är helt obrukbart :?

Njae det är inte nattetid det ska fungera igentligen då jag har garage.. men bra att ha de gånger jag inte är hemma att det går att vakna utav det.
Det var mer att grannarna dagtid/kvällstid när jag har bilen ute inte uppskattar falsklarm*leer* :P

Men någon smidig lösning borde väl fungera.. det finns ju kodade fjärrkontroller till bilarnas larm.. kan man inte ta det grundkonseptet och förstärka upp på något vis?

eller så är det jag som helt enkelt har för kompliserade ideer för dagens teknologi *leer* :D
Joe
Inlägg: 1652
Blev medlem: 3 mars 2006, 17:00:50
Ort: Södermanland

Re: T: Söker någon som billigt kan tillverka 2vägs radiorelä

Inlägg av Joe »

Det finns färdiga tvåvägs larm att köpa, hurivida de har "tyst" larmning kan jag inte svara på. (Dock så brukar fjärrkontrollen pipa vid larm)
Några exempel:
E-Bay1
E-Bay2

Du får kolla på dessa och liknande vilka funktioner de har.
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43178
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: T: Söker någon som billigt kan tillverka 2vägs radiorelä

Inlägg av sodjan »

> ...samt just nu råder solfläcksmaximum...

Hm, så det kan kanske vara läge för lite norrsken utöver maximum
för Perseiderna tors-lörd ? Hm, bara det klarnar upp också... :-)
(http://sv.wikipedia.org/wiki/Perseiderna)
Marie
Inlägg: 31
Blev medlem: 16 juni 2010, 22:27:34

Re: T: Söker någon som billigt kan tillverka 2vägs radiorelä

Inlägg av Marie »

Joe:
sedär.. det ska jag nog forska lite i.. :)

sodjan:
nja norrskenet i sig stör inte så mycket på 27delen.. så det är ingen fara så sett.. Men det är fint med norrsken :D
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: T: Söker någon som billigt kan tillverka 2vägs radiorelä

Inlägg av PeterH »

Marie skrev:... eller så är det jag som helt enkelt har för kompliserade ideer för dagens teknologi *leer* :D
Det är inte idéerna som är för komplicerade (lösningarna finns ju redan kommersiellt), det är din plånbok som är för tunn :mrgreen:
Marie
Inlägg: 31
Blev medlem: 16 juni 2010, 22:27:34

Re: T: Söker någon som billigt kan tillverka 2vägs radiorelä

Inlägg av Marie »

nja den var nog inte för tunn tydligen, då lösningen kostar ca.70us$ +frakt*ler* :)
Runt tusenlappen hade jag räknat med.. bara att 5500 som det skulle kosta med cargard var för dyrt*ler*
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Inlägg: 4695
Blev medlem: 6 november 2006, 21:43:35
Ort: Munkedal, Sverige (Sweden)
Kontakt:

Re: T: Söker någon som billigt kan tillverka 2vägs radiorelä

Inlägg av Swech »

Att "27MHz bandet är helt obrukbart" är väl en liten överdrift.. ?

Swech
Marie
Inlägg: 31
Blev medlem: 16 juni 2010, 22:27:34

Re: T: Söker någon som billigt kan tillverka 2vägs radiorelä

Inlägg av Marie »

nee det är inte så överdrivet just nu då skippen ligger på S9+ 70-80% av dygnet, då dämpas markvågens räckvidd avsevärt för svaga sändare. ska man komma undan skippens effekt så måste man upp över 31.500Mhz och då är man inne på licensbelagda amatörband vilket inte jag har behörighet för :roll:
Skriv svar