UV-låda

Berätta om dina pågående projekt.
matseng
Kontakt:

UV-låda

Inlägg av matseng »

Tänkte att jag skulle bygga mig en UV-låda så jag beställde rör, glimtändare, reaktorer och hållare från Kjell. När prylarna kom till posten några dagar senare så började jag fundera på vad jag skulle ha för låda till dom. Efter att ha letat runt hemma ett tag och inte hittat nåt vettigt så åkte jag över till ett loppis och köpte en överdel till en bokhylla med skjutglasdörrar för 50 kr billigt.

Bild

Efter lite funderande och mätande på rören så sågade jag hastigt och lustigt upp hyllan till mindre bitar.

Bild

Limning och spikning gick som en dans.

Bild

Målningen vart det lite värre med. Färgen krackelerade där jag hade spacklat, och fick nåt som påminner om svartmögelsfläckar där faneren var. Efter lite slipning och ytterligare två lager färg så såg det inte så pjåkigt ut. Aluminiumfolien på insidan smältlimmade jag fast.

Bild

Monteringen av hållare och kablage gick rätt smidigt, men det var tur att jag hade två glasskivor eftersom den första sprack fel när jag skulle knäcka den. En första provkörning av rören visar att det fungerar som det ska. Jippi och så.

Bild

Pillar man lite på kamerans inställningar så ser lådan ut som Chernobyl och Three Mile Island tillsammans :-)

Bild

Ett lock måste man ju ha för att kunna pressa ner kortet mot filmen. Jag hade inget lämpligt material så det fick bli en tavla som gumman mins morbror målade för 30 år sedan. :-) Med lite skumgummi så blev pressefekten bra. Tyvärr så var tavlan lite vek så den böjer sig lite väl mycket i mitten. Jag ska nog byta den nån gång real-soon-now (tm) mot nåt stabilare.

Bild
Användarvisningsbild
Adis
Kontakt:

Inlägg av Adis »

o jvävlar va det lyser från den!! ska fan lägga folie i min också!
cyr
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Såg väldigt proffsig ut tills tavel-locket kom dit :lol:
Användarvisningsbild
tusse

Inlägg av tusse »

Perfekt låda. Jag lade också folie i min men fick ta bort den på grund av ojämn exponering.

Bert
Aluvi

Inlägg av Aluvi »

Tror inte att folien är så bra det räcker nog med att måla lådan vit innuti eller non silverfärg som reflekterar.
Jag hade planer på att montera spegelglas i min men det blev vit färg tillslut.
matseng
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Aha, det hade jag ingen aning om att det kan bli ojämt exponerat med folie i botten.

Jag provade med att täcka över glaset med papper för att kunna bilda mig en uppfattning om hur långt det vart ljus i sidled (längsmed rören) för att veta vart jag skulle maska av glaset. Det såg ganska så jämnbelyst ut över ytan, men jag ska kolla lite noggrannare på det när jag kommer hem.

I värsta fall får jag väl måla på ett lager med vit färg över folien....
Användarvisningsbild
tusse

Inlägg av tusse »

Titta inte för länge på ljuset i lådan bara.
Du kan skada ögonen, svetsblänk, svider i ögonen som bara.......
Redtroll

Inlägg av Redtroll »

Skulle det fungera med UV-dioder till sådant här?
Användarvisningsbild
Macce

Inlägg av Macce »

Antagligen, men du får ha ganska många för att resultatet blir bra, och antagligen blir det dyrare också.
cyr
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Att bara lägga folie i botten och på sidorna kanske inte är så bra, jag har istället limmat folie på böjda papp-bitar under själva rören så att ljuset reflekteras rakt upp så mycket som möjligt.
Robert Nielsen

Inlägg av Robert Nielsen »

Ser bra ut. Har också börjat på min lådda
Användarvisningsbild
Macce

Inlägg av Macce »

Jag har beställt rören, skall börja på när jag får dem :)
Användarvisningsbild
Adis
Kontakt:

Inlägg av Adis »

cyr skrev:Att bara lägga folie i botten och på sidorna kanske inte är så bra, jag har istället limmat folie på böjda papp-bitar under själva rören så att ljuset reflekteras rakt upp så mycket som möjligt.
Deet va så ja tänkte göra i min...

Värst vad mkt det vart exponeringlåder på den sista tiden :)
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor

Inlägg av ensten »

Jag tror jag vet varför det blir ojämn exponering ...
Om man tar folie så reflekterar det nästan 100% ljus. Det gör att där rören är så blir det skugga från rören medan det på de andra ytorna blir väldigt mycket ljus. Eller jag vet inte ... :shock: :?
matseng
Kontakt:

Inlägg av matseng »

En anledning till att många lådor är på gång kan ju tänkas vara att säkert 35 pers här ska börja pilla med ytmontering för första gången... och då kan det ju vara bra att kunna göra vettiga kretskort eftersom det är svårt med ytmonterat på vanligt randigt veroboard.
Skriv svar