T: Felsökning av en 70'tals receiver.

m0rt4l1ty
Inlägg: 3
Blev medlem: 2 juli 2010, 07:12:07

T: Felsökning av en 70'tals receiver.

Inlägg av m0rt4l1ty »

Tänkte fråga om någon här kunde hjälpa mig att felsöka min Luxman R-1500e alt tipsa om en bra service verkstad för stereoapparater i Örebrotrakten, jag får igång den men vänstra kanalen låter avsevärt mindre än den högra. Vet inte riktigt vad detta kan bero på :(
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 5893
Blev medlem: 26 september 2004, 18:24:52
Ort: Södern

Re: T: Felsökning av en 70'tals receiver.

Inlägg av Andy »

Börja med att kolla alla elektrolytkondensatorer i och omkring slutsteg och nätdel.
En visuell inspektion kan ibland avslöja problemet annars får du mäta upp dem.
m0rt4l1ty
Inlägg: 3
Blev medlem: 2 juli 2010, 07:12:07

Re: T: Felsökning av en 70'tals receiver.

Inlägg av m0rt4l1ty »

Har tittat på alla dem jag kan komma åt, funderar helt enkelt på att byta ut varenda en av dem då de alla säkert har tappat sina värden. Har hittat en bränd resistor som behöver bytas, inte en aning om vilket värde den har däremot :(
http://img295.imageshack.us/i/snc00412.jpg/

Om man skulle betala en duktig kunnig person att göra detta, vad skulle det kunna hamna på för summa då, i runda slängar? Om inte annat så får man plocka fram lödpennan ur förrådet och skrida till verket själv.
m0rt4l1ty
Inlägg: 3
Blev medlem: 2 juli 2010, 07:12:07

Re: T: Felsökning av en 70'tals receiver.

Inlägg av m0rt4l1ty »

Någon som känner till en bra verkstad att lämna in den på service i Örebrotrakten? Har kommit fram till att det är pottarna som behöver rengöras, lampor som behövs bytas och sen en finjustering av bias. Tips uppskattas :)
Skriv svar