Tjänst: Någon med fraktavtal för att skicka prylar... [löst]

Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Tjänst: Någon med fraktavtal för att skicka prylar... [löst]

Inlägg av PeterH »

Jag undrar om det är någon här som kan tänka sig att "låna ut" avtalsnummer för att kunna skicka två paket till Schweiz/Tyskland? Jag har blivit kontaktat av en schweizare som tydligen samlar på ljuseffekter från "Novalight" i Italien. Han såg min tråd om ljusscannern "Discovery" och har övertalat mig att sälja den... Inga stora summor eftersom det är en gammal pjäs (han får den för det jag gav), men den är tung och stor så det kostar hiskeliga summor att skicka. Jag kontaktade DHL som ville ha 9034SEK för att skicka en låda på 150x40x40 och 50kg :shock: (tydligen kan jag som privatperson utan avtal bara skicka via flyg, därav priset).

Som jag förstått det blir det bra mycket billigare med avtal och jag har dessutom valt att packa ner prylarna i två lådor för att få ner vikten per paket. Det ena paketet är 140x35x35cm och väger ca 30kg. Det andra har jag inte packat än men jag uppskattar att det kommer bli 60x40x20cm och väga ca: 15kg.

Nu behöver jag som sagt hjälp av en vänlig själ att få nyttja erat avtalsnummer hos Posten (DPD) eller annat lämpligt transportföretag för att kunna skicka den till antigen Schweiz eller Tyskland (han hade två adresser beroende på vilket som blev billigast). Han har själv hittat en länk till postens portotabeller (DPD) för avtalskunder och om jag tolkar rätt ska upp till 31,5kg kosta 311SEK till tyskland och 463SEK till Schweiz plus lite avgift för längden på 65SEK :humm:

Någon som kan tänka sig att hjälpa eller tipsa om andra möjligheter?

/Peter

PS. här är en bild jag fick av hans samling där tydligen "min" Discovery förhoppningsvis snart skall ingå...

Bild

Edit: lagt till bild och finputsat texten lite...
Senast redigerad av PeterH 1 juli 2010, 08:23:58, redigerad totalt 1 gång.
barbarossa
EF Sponsor
Inlägg: 544
Blev medlem: 8 december 2006, 11:18:14
Ort: Tågarp, Svalöv

Re: Tjänst: Söker någon med fraktavtal för att skicka prylar...

Inlägg av barbarossa »

Jag skickade en pjäs, 78*62*52cm på 50kg till Schweiz via UPS för drygt 2000:-

Tyskland är att föredra pga tull.
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Tjänst: Söker någon med fraktavtal för att skicka prylar...

Inlägg av blueint »

Någon bild på det som ska skickas? ;)

Kanske nästan billigare att skicka någon student med tåg till Schweiz..
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27040
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Tjänst: Söker någon med fraktavtal för att skicka prylar...

Inlägg av tecno »

Jag skickade en ½pall till Tyskland och det gick på ca 2000
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Tjänst: Någon med fraktavtal för att skicka prylar... [löst]

Inlägg av PeterH »

Jag löser det genom att själv bli avtalskund hos posten och skickar via DPD (tror det blir enklast trots allt, och det var kostnadsfritt). Kostnaden till Tyskland för max 31,5kg var 311:- plus moms och ett tillägg på 65:- eftersom paketet är längre än 1,2 meter. Nu väntar jag bara på avtalet så jag får börja packa under tiden... 8)
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16780
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Tjänst: Någon med fraktavtal för att skicka prylar... [löst]

Inlägg av grym »

saaatan vilken skillnad i pris :doh:
Skriv svar