Bygga ett växlings kretskort "LÖST" Tack för all Hjälp

bos
Inlägg: 2275
Blev medlem: 24 februari 2007, 23:29:15
Kontakt:

Re: Bygga ett växlings kretskort

Inlägg av bos »

TomasL skrev:Man behöver inte krångla med en massa processorer
Öh, "massa processorer"? Det räcker med en, och det är inget krångel. Iallafall inte om man jämför med din diskreta lösning.
victor_passe
Inlägg: 2436
Blev medlem: 28 januari 2007, 18:45:40
Ort: Kungsbacka

Re: Bygga ett växlings kretskort

Inlägg av victor_passe »

Skulle tro att det beror på vad man är van vid.
Är man inte van vid µC så är det en massa krångel.
Är man van skulle det troligtvis gått snabbare än att använda en massa logik-kretsar.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Bygga ett växlings kretskort

Inlägg av TomasL »

Victor, jag använder mycket uProc i mitt dagliga arbete, men om en sak går att lösa utan uProc, så blir det faktiskt för det mesta både billigare och driftsäkrare.

uProc i all ära, men inte överallt.

Till en sån här lösning är jag övertygad om att diskret logik är det bästa valet.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26153
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Bygga ett växlings kretskort

Inlägg av Icecap »

Egentligen är det ganska likgiltigt vilket sätt man använder! Det som efterfrågas är en färdig enhet som utför funktionen mot betalning, inte byggtips.

Jag kan bygga den men jag befinner mig otäckt nära utbränning så jag vill helt enkelt inte, jag hade dock löst det med en µC då hårdvaran är enkel, man är ganska fritt ställd med vilka in- och utgångar man vill använda och kan då få ett snyggt kretskort. Samtidig är räknesekvensen mycket enkel att övervaka, gränslägen enkla att lägga in osv.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Re: Bygga ett växlings kretskort

Inlägg av jojje »

Eller dela på jobbet. Du (Icecap) gör ett enkelt schema och programmet, nån annan gör hårdvaran.
Troligtvis tar det längst tid att göra kort, testning och resten av det mekaniska.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26153
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Bygga ett växlings kretskort

Inlägg av Icecap »

Det kan vara en möjlighet men jag gillar inget sånt. Jag vill antingen ha hand om helheten eller inget alls, jag är en av de där irriterande typer som inte tycker att andra gör saker ordentligt (= mitt sätt).

Men själva hårdvaran är ju superenkel: En PIC med avkoppling & spänningsregulator, använder intern oscillator, alltså inget kristall.
Hade dock kelat lite med lite diod och fet elektrolytkonding för att säkra mot grey-out, nog använd en LDO-regulator.

Ingångarna från paddlarna hade jag kört vis ett par optokopplare (t.ex. PC817 eller liknande billiga) och utgången hade varit ett par BUZxx N-MOSFET med var sitt gatemotstånd mellan PIC & gate. Självklart en snubberdiod mellan drain & VDD på varje transistor.

Mjukvaran hade varit med en vanlig debounce och "strunta i det om båda paddlar är aktiva", sedan en sekvensräknare som slår upp i en tabell och lägger ut resultatet på utgångarna.

Självklart en "första växel efter power-on"-funktion.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Re: Bygga ett växlings kretskort

Inlägg av jojje »

OK, då var ett samarbete uteslutet. Bra att veta. :D

Då behöver du ju inte skriva mera. Han ville ju ha hjälp med ett färdigt kort, inte massa ideer om hur man ev. kan göra om man gör dittan å dattan.
bluebuell
Inlägg: 18
Blev medlem: 24 juni 2010, 11:39:50

Re: Bygga ett växlings kretskort

Inlägg av bluebuell »

Det är många fina förslag måste jag säga och ni håller hoppet uppe för mej.
Men jag bryr mej inte så mkt om hur det är uppbyggt men självklart är det enklaste sättet bäst och troligen så håller det i längden också. Tack Icecap och TomasL för att ni tar er tid att ge förslag och förstår att er tid är begränsad.

Finns det någon annan som kanske har lite mer tid över?

MVH Erik
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Re: Bygga ett växlings kretskort

Inlägg av jojje »

Ni får ursäkta, men det här kommer att dra ut på tiden, om det ens kommer till skott någon gång,
som allt annat på detta forum. Mycket snack men liten verkstad. Det är jätteroligt att lägga in
sina ideer, men att göra nåt färdigt, det förekommer knappt alls. Ha inte för stora förhoppningar.

Det kan diskuteras fram å tilbaka olika sätt att göra saker på, men att enas om en sak, å sen
göra det färdigt, hmm... Det är inte alls lika roligt det. :D
bluebuell
Inlägg: 18
Blev medlem: 24 juni 2010, 11:39:50

Re: Bygga ett växlings kretskort

Inlägg av bluebuell »

Det är som allt annat här i världen tyvärr. Idag har jag fått igång lådan men tyvärr så är det en laptop som växlar i förhållande till varvtal och hur gasspjälet står. Blir tyvär inga bra varvtider med det men det får hålla tills jag få ordning på det vanliga.

Hur svårt är det att göra TomasL´s förslag på "En vanlig binär upp/nedräknare"

Bild

Jag är ju inte helt oduglig när det gäller el men bara jag vet lite hur man skall gå till väga för att genomföra det.

MVH Erik
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor
Inlägg: 5957
Blev medlem: 9 mars 2007, 09:01:32
Ort: Borlänge

Re: Bygga ett växlings kretskort

Inlägg av orvar-e »

Jag skulle kunna göra det, men jag kommer att använda diskreta komponenter. Från och med måndag 28/6 har jag tid.
Kan du ta en bild på dina grejjer så man vet hur mycket utrymme det finns, om det finns plats för att bygga in modulen i en relämodul box med skruvplint. Jag kommer inte att etsa ett kort.
bluebuell
Inlägg: 18
Blev medlem: 24 juni 2010, 11:39:50

Re: Bygga ett växlings kretskort

Inlägg av bluebuell »

Det finns rätt mycket plats där under. Nuvarande boxen är 100x100x25mm och är monterad med fyra skruv under instrument panelen. Finns gått om plats där under så den kan vara 200x200x70mm om så skulle vara.

Nu finns det en ström kabel på 12v 10A.
En jordkabel
två strömsignaler på 12v 5A från var sin paddel, en upp och en ner
Två utgångar med jordfunktion som jordar magnet A och B i Förhållande till vilken växel som väljs.

Vill du göra detta orvar-e skulle du vara j*vligt hygglig.
Självklart ersätter jag dej för detta.

MVH Erik
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Re: Bygga ett växlings kretskort

Inlägg av jojje »

Hoppas hoppas detta är undantaget som bekräftar regeln, eller vad det nu heter. :tumupp: :tumupp:

(Kanske det hjälpte lite, det jag skrev. :badgrin: )
victor_passe
Inlägg: 2436
Blev medlem: 28 januari 2007, 18:45:40
Ort: Kungsbacka

Re: Bygga ett växlings kretskort

Inlägg av victor_passe »

Som jag skrev tidigare kan jag göra detta kort åt dig om du vill.
Då blir det en PIC12F683 som styr allt.
Men jag måste vet vilken ström som utgångarna ska sänka.
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor
Inlägg: 5957
Blev medlem: 9 mars 2007, 09:01:32
Ort: Borlänge

Re: Bygga ett växlings kretskort

Inlägg av orvar-e »

Fint det, jag såg att victor_passe också var berädd att ställa upp. Du får säga till om du vill att jag eller viktor ska bygga ditt växlingskretskort i tråden här så att det framgår tydligt och klart för alla. :)

Jag kommer att bygga in kortet i en apparatlåda för DIN-skena med skruvanslutning och ge en tydlig instruktion hur den ska kopplas in.

Går det bra med relä utgångar eller vill du ha ljudlöst med opto/transistor utgång. Hur många ohm är magnetspole A och B på, eller hur mycket ström drar de?
Skriv svar