Kontrollera lödningar

vaxa
Inlägg: 85
Blev medlem: 18 juni 2010, 15:10:25

Kontrollera lödningar

Inlägg av vaxa »

Jag behöver kontakt med en eldsjäl när det gäller lödning och förståelse inom elektroniska kretskort. Jag har själv lödit ihop en flygmaskin, och behöver hjälp med att kolla om det finns några kalllödningar på den. Den beter sig ibland inte som jag vill och misstänker att det kan finnas kallödningar på den. Jag behöver isåfall hjälp med att åtgärda detta. Det är en radiostyrd flygmaskin med flera propellrar. Gärna på norra sidan om Stockholm. Om Ni inte kan, kanske Ni har något tips om någon duktig som skulle kunna vara intresserad detta.

Det går bra att skicka ett pm.
Tackar

Mvh
Håkan
vaxa
Inlägg: 85
Blev medlem: 18 juni 2010, 15:10:25

Re: Kontrollera lödningar

Inlägg av vaxa »

...Här var det lugnt. :humm:

Ingen som kan rekomendera någon?

Mvh
Håkan
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27040
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Kontrollera lödningar

Inlägg av tecno »

Jag kan syna lödningarna för 500spänn i timmen men då får du åka ut till mig för att få detta gjort.
vaxa
Inlägg: 85
Blev medlem: 18 juni 2010, 15:10:25

Re: Kontrollera lödningar

Inlägg av vaxa »

Tackar för ditt svar!!

Jag spar detta erbjudande. Jag önskar i första hand någon runt stockholm (gärna norrort).
Nån mer...?

Mvh
Håkan
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Kontrollera lödningar

Inlägg av PeterH »

Om du lägger upp bilder i tråden så kan vi säkert hjälpa till en del utan att du behöver besöka någon "eldsjäl" (det finns ju gott om oss här :D). VAd är det som får dig att tro att just kallödningar är orsaken till att din maskin beter sig konstigt (och vad exakt innebär "konstigt" i detta fall?). Beskriv gärna vad som händer, eller inte händer som du färväntar dig. Har du ett kopplingsschema så kan vi hjälpa till att kontrollera detta efter eventuella brister i konstruktionen. Har du konstruerat själv eller var har du fått ritningar och beskrivningar ifrån?

Som du ser finns fortfarande mycket som är oklart, desto mer du kan berätta om ditt projekt och desto mer utförligt du kan göra det kommer att underlätta för oss att kunna hjälpa.
vaxa
Inlägg: 85
Blev medlem: 18 juni 2010, 15:10:25

Re: Kontrollera lödningar

Inlägg av vaxa »

Jag har försökt få in bilder men hittar ingen länk för att bifoga bild.

Mvh
Håkan
Användarvisningsbild
ElectricMan
Inlägg: 4874
Blev medlem: 21 februari 2007, 20:22:48
Skype: ElectricManSwe
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Kontrollera lödningar

Inlägg av ElectricMan »

Du måste göra det manuellt.
http://pici.se/ brukar funka bra att ladda upp till. :)
vaxa
Inlägg: 85
Blev medlem: 18 juni 2010, 15:10:25

Re: Kontrollera lödningar

Inlägg av vaxa »

Nu kanske man är i fel tråd...

Så här ser den ut (hoppas länken funkar)
http://pici.se/pictures/large/OmBoAePgq.jpg

http://pici.se/614260/

Här är en bild över "moderkortet".
Förmodligen är det svårt att se hur lödningar är på denna bild. Man kanske behöver ett makro?

Problemet som jag har haft är att maskinen har fungerat hur bra som helst de första accarna (6 gånger kanske). Helt plötsligt vid ett tillfälle så började motorerna att rusa upp och ner. Jag trodde den skulle flyga iväg, men lyckades få ner den i backen. Efter det så har den inte varit att känna igen. Från att ha flygit helt stabilt och lydit mig vid kommandon, så känner jag att den inte är att lita på. Det konstiga är att den känns bra och stabil ibland. Jag tänkte att det kanske kunde vara någon kallödning som spökar. Jag måste försöka börja nånstans och felsöka. Jag har ingen erfarenhet av elektronik eller lödning tidigare. Detta är det första jag har lödit. Det har varit skoj och nyttigt, men frustrerande när ett problem som detta uppstår!

Maskinen använder 8 fartreglage (en för varje motor) sammankolpplade (i2c) till moderkortet. Svänger, gasar etc gör den genom olika varvtal på motorerna.

Jag förstår att det är jättesvårt att säga nåt om problemet. Men om det skulle kunna vara kallödning, så vill jag utesluta det.

Mvh
Håkan
Johanb
Inlägg: 3406
Blev medlem: 26 mars 2006, 22:26:12
Ort: Smedjebacken

Re: Kontrollera lödningar

Inlägg av Johanb »

Men dra åt .... vilken härlig pjäs :)
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Re: Kontrollera lödningar

Inlägg av jojje »

Knyt fast den så den inte sticker av, starta upp många gånger å se så det inte är nåt vajsing med en å samma motor varje gång. Om det inte är glappis/kallödningar där, då bör det logiskt sätt vara i kopplingarna mellan aggen. Kolla vidare och löd om ev där det ser mysko ut. Du kan ju löda om alla punkter också om du vill. Ha inte på mera lödtenn, bara smält om dom befintliga.

Ett annat tips är att ta en liten borste å klipp ner den till några mm. Sen gnugar du på lödningarna med apparaten igång. Det hickar nog till i apparaten om du hittar några kallisar. :D
TommyT
Inlägg: 60
Blev medlem: 4 januari 2010, 11:08:58

Re: Kontrollera lödningar

Inlägg av TommyT »

Ser inte lödningen på kabeln med namnet "B" till höger lite halvbra ut? Fast alla andra ytmonterade komponenter ser ju riktiga ut.

Har du lött allt själv eller bara själva anslutningarna?
salle
Inlägg: 853
Blev medlem: 28 oktober 2004, 09:41:45
Ort: Växjö

Re: Kontrollera lödningar

Inlägg av salle »

Ett ställe som heter A, precis bredvid har du nåt som heter C11, det är långt ner till höger på bilden, jag tycker det ser ut som om kopparn på kretskortet har lossnat, sen finns ju även B precis bredvid som redan pratats om tidigare i tråden.

Salle
barbarossa
EF Sponsor
Inlägg: 544
Blev medlem: 8 december 2006, 11:18:14
Ort: Tågarp, Svalöv

Re: Kontrollera lödningar

Inlägg av barbarossa »

Skall dessa lödas?

Bild
vaxa
Inlägg: 85
Blev medlem: 18 juni 2010, 15:10:25

Re: Kontrollera lödningar

Inlägg av vaxa »

Tackar för alla svar!!

Jag har inte ytmonterat alla komponenter. Jag har lödit några komponenter. Annars mest kablar, kontakter och byglat.

@TommT - Jo, du har rätt. Jag ser nu lite koppar på kabeln-Tack.

@Salle - Jag ser inte riktigt det du menar. Om du menar kabeln a, så tror jag inte kopparn har lossnat. Det är motorkablen, Det finns under en guldplädering som ansluter till sin komponent (den svarta fyrkanten :) )

@barabarossa - Dom elkos (kondensatorer tror jag :) ) är byglade på undersidan. Dom är lödda underfrån på bägge fartreglagen

@jojje - Jag har också lurat på det med snöre :) Men jag tror inte att den kommer att sticka iväg. Däremot så känns det som att när jag inte har full kontroll så går den i backen. Det känns precis som om motorerna inte får rätt info från mig som styr.


Jag har hört att plastspray på korten skall vara bra för att skydda mot fukt. Är det någon som har dålig erfarenhet av detta?


Mvh

Håkan
salle
Inlägg: 853
Blev medlem: 28 oktober 2004, 09:41:45
Ort: Växjö

Re: Kontrollera lödningar

Inlägg av salle »

Nu när jag sitter vid en bättre dator så ser jag att det inte alls har släppt, var nog hålet under som lurade mig.

Salle
Skriv svar