T: fräsning av nyckel till gammalt lås...

Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

T: fräsning av nyckel till gammalt lås...

Inlägg av PeterH »

Hej, jag behöver hjälp att fräsa (eller gnista) några bitar enligt skiss för att kunna tillverka nya nycklar till ett gammalt lås. Jag har själv svetsat och filat till en egen version men det känns som att det kommer att ta för lång tid att duplicera nycklar till hela släkten (det är ett lås i stugan som hela familjen behöver egen nyckel till).

Är det någon som kan tänka sig att tillverka säg 10 stycken av dessa bitar, lämpligtvis i stål eller mässing? Tanken är att hårdlöda dessa på rundstång för att på så vis skapa en nyckel. Kanske blir det också aktuellt att fixa rundstång och lämplig "vinge" för att kunna använda det hela som nyckel, men planen är att ta befinliga nycklar och bara löda fast dessa bitar.

Bild
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32569
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: T: fräsning av nyckel till gammalt lås...

Inlägg av säter »

Åk förbi på lämpligt ställe och få bitarna laserskurna. Bifoga DFX på konturen i skala 1:1
Billigare än så kan det aldrig bli.
Användarvisningsbild
electronix
Inlägg: 347
Blev medlem: 29 mars 2009, 10:48:08
Ort: Norrköping

Re: T: fräsning av nyckel till gammalt lås...

Inlägg av electronix »

Låter kanske lite väl självklart, men har du kollat med en låssmed om det finns ämnen? Jag hade samma typ av problem för några år sedan med just ett gammalt lås, det visade sig att det kostade bara typ 30kr/st att få dom tillverkade.
Det var låssmeden i Hedemora som fixade det.
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: T: fräsning av nyckel till gammalt lås...

Inlägg av PeterH »

Säter: känner inte till någon firma som laserskär här i Gävle.

electronix: dom jag kollat hos har inte detta ämne, kanske finns men det tar ganska mycket tid att leta efter låssmeder som har ämnet också :( . Du kanske har lust att kolla med låssmeden i Hedemora om du har vägarna förbi (jag lär ju inte ha det :lol: )?

Bifogar oskarp scannad bild på nyckeln (hittade inte kameran). Den gamla scannern med lysrör klarade att fokusera på olika djup, det gör inte den nya Canon med LED. Nyckelns längd är 69 mm, måtten i bilden är nog inte kritiska men kanske behövs för att hitta rätt ämne?

Bild
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33841
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: T: fräsning av nyckel till gammalt lås...

Inlägg av Glenn »

Fint att alla som läser denna tråden kan göra en egen nyckel till din stuga nu om man vill komma på besök ;)

Men iaf, det skiljer mycket mellan olika låsnissar, en bra kan antagligen modifiera ett annat ämne åt dej i värsta fall.

man ska inte gå till "Achmeds klackbar, kebab och nycklar" typ, utan nån mer seriös aktör.
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: T: fräsning av nyckel till gammalt lås...

Inlägg av PeterH »

Till ett lås *i* stugan, inte till själva stugan... Nyckeln är inte orginal utan en modifierad gammal ASSA-nyckel som jag gjort. Sen finns det ju en del stugor runt om i landet :D ... nu blev jag ju sugen på Kebab! 8)
Användarvisningsbild
electronix
Inlägg: 347
Blev medlem: 29 mars 2009, 10:48:08
Ort: Norrköping

Re: T: fräsning av nyckel till gammalt lås...

Inlägg av electronix »

PeterH: Nä det är ju en bit till Gävle, och Hedemora är inte den mest spännande staden i dalarna direkt :D
Men faktum är att jag ska till en kund där nere imorgon, om jag kommer ihåg det så svänger jag förbi låssmeden.
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: T: fräsning av nyckel till gammalt lås...

Inlägg av PeterH »

Kanon, om han har ämnen så kan du väl fråga vad han vill ha för att kopiera nyckeln i säg 5 exemplar... Vi kan ta resetn i PM om det blir aktuellt :tumupp:
Fräsen
Inlägg: 1372
Blev medlem: 18 juli 2007, 17:15:26
Ort: Svedala

Re: T: fräsning av nyckel till gammalt lås...

Inlägg av Fräsen »

Ser ut som en relativt vanlig "garderobsnyckel". Achmeds nycklar och halalslakt brukar ha många varianter att välja på. Blir betydligt billigare än att gå till "den fina låssmeden".
Skriv svar