GPIB hjälp

Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33841
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

GPIB hjälp

Inlägg av Glenn »

Har äntligen skaffat mej ett GPIB-kort för PCI (istället för ISA-kortet jag hade innan som jag aldrig orkade fixa en dator till) och tänkte koppla
det till mina instrument med HPIB/GPIB, framförallt oscilloscopet.

Jag har inte sysslat med GPIB alls innan, utom att jag har installerat mjukvaran (under linux) till folk på jobbet, och det har aldrig
varit några problem, typ installera paketen från NI och sen eventuellt labview och så har dom kopplat in sina instrument och
allt har bara funkat.


Nåväl, för att få ut vågformerna från mitt HP 54501A så verkar man behöva en mukvara från agilent, som bara finns för windows korkat nog
(känns som att windows är ungefär sistavalet i dessa sammanhang) men jag har ju dessvärre en windowsdator med.

Jag började med att montera GPIB-kortet, sen installerade jag NI-488.2-paketet från NI, vilket gjorde att windows hittade kortet korrekt,
och jag kan även få upp en inställningssida för kortet där det står att det funkar och hittas.

Jag kopplar nu in två skarvade (med varandra) GPIB-kablar mellan skåpet och datorn, och skarven hamnar precis där jag tänker
ställa ytterligare ett instrument med HPIB när jag har städat lite (Hrrm), perfekt.

Fine.

Nu installerade jag även agilents "Intuilink data capture" som ska funka med just mitt skåp, jag väljer rätt modell i menyn och klickar
på "Identify instrument(s)" och får meddelandet "Failed to connect to instrument at GPIB0::7::INSTR Please check your settings and connections and try again"

Läser jag manualen till oscilloscopet säger dom ju i princip bara att man ska sätta det i "Talk only" i HPIB-menyn (gjort) och sen
trycka på "HARD COPY" under "System control", det går ju dock inte, jag får "printing" och sen "Print cancelled".

Vad gör jag för fel ? och i vilken ända ?

finns det inget program somd et jag såg användas i linux som bara dumpar ut info om instrumenten som hänger på bussen ?
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43178
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: GPIB hjälp

Inlägg av sodjan »

> Failed to connect to instrument at GPIB0::7::INSTR

Jag gissar att "7" är adressen. Har du satt instrumentet till "7".
Brukar vara en DIP-switch på baksidan, i alla fall förr...
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33841
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: GPIB hjälp

Inlägg av Glenn »

I HP-IB-menyn kan man välja antingen "Talk only" eller sätta en adress, default är just 7, jag har testat båda varianterna och det hittas inte oavsett.

Antar att mjukvaran på datorn letar på just adress 7 när man väljer rätt instrument i menyn efterssom det är defaultinställningen.

Hade gärna haft nåt som helt enkelt letade rätt på vad som finns på bussen, är ganska säker på att jag sett ett sådant program användas under linux.


Dokumentationen till intuilink är tämligen usel, och den till oscilloscopet är scannad rakt av till PDF så den är inte sökbar, men jag har ju som sagt läst det korta kapitlet om HP-IB.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33841
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: GPIB hjälp

Inlägg av Glenn »

Efter lite googlande hittade jag "KE5FX GPIB Toolkit" på http://www.thegleam.com/ke5fx/gpib/readme.htm

Där följer det med ett komando vid namn query, som jag iofs inte riktigt vet hur jag ska använda, men jag vet
att adressen på instrumentet är 7, så jag testar att skicka en "query 7" bara.

Då får jag direkt upp raden "Query UNTERMINATED" på skärmen (på oscilloscopet) i några sekunder innan den försvinner.

Jag har alltså helt uppenbart kommunikation mellan datorn och instrumentet.

Nu gjorde jag ett nytt försök med intuilink, och inser att när jag klickar på "identify instrument" så blinkar det snabbt till
"Remote talk" på oscilloscopeskärmen, sen får jag upp felmeddelandet "Failed to connect to instrumet" på datorn..

Mycket märkligt..

All hjälp uppskattas.

..FInns det inga andra proghram som kan göra detta ? ..Labview ?
Skriv svar