Fräsa kolfiber?

Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23630
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Fräsa kolfiber?

Inlägg av Henry »

HSS och kolfiber/glasfiber är som att köra i betong det fungerar kanske en liten stund om du har tur men sedan är det helt nedslitet. Volframkarbid är alltså det som till 100% gäller till sådana här material. Hittar du inga skärdata så prova dig fram, volframkarbid håller för mycket slitage men de är dock rätt sköra så inga snabba matningar om det är tunna fräsar förrän du har prövat dig fram.
Användarvisningsbild
jesper
Inlägg: 722
Blev medlem: 12 juni 2006, 16:04:08
Ort: Laem Mae Phim, Thailand

Re: Fräsa kolfiber?

Inlägg av jesper »

Jag förstår att du skiter i det, jojje. En snabbbläddring i lite gamla poster här verkar ge samma bild.
Tackar för dina expertutlåtanden.
Synd att du inte har mer överseende med oss nybörjare, men ska trycka ner oss vid minsta misstag.

Det borde vara tydligt att jag inte vet mycket om fräsning och verktyger, det är ju ff därför jag frågar här.
En "vanlig" fräs för mig, det är allt som gjort av något icke exclusivt metall och om inte har någon diamant yta.

HSS, VHM, HM, whatever. En metallbit. Universalfräs köpt på Solectro. Samma sak för mig. Och knappast den helt stora skillnad i kolfibern heller.
Utbilda mig gärna.

@LaRdA: Tackar för tipset, det var ju en helt annat prisklass. Ska man fräsa lite mera är det kanske värt investara lite i några såna.

@ToPNoTCH: Min "vanliga" fräs hade två skär, (Solectrons 119630, tror jag), det kanske blev för snabbt då. You tell me.

Som sagt, jag har gått på jojjes råd och köpt några volframkarbid fräser på Swech. Nu ska jag gå ut på vänliga, förlåt vanliga, nätet och försöka få svar på mina andra frågor.
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Fräsa kolfiber?

Inlägg av PeterH »

Ge inte upp Jesper, det finns många bra svar att få här i forumet bara man läser lite mellan raderna, och vissa rader inte alls :vissla: Det finns mycket kunskap men alla vill inte alltid förstå att man kan blanda ihop termer och benämningar när man är "grön" :mrgreen:

Med tiden lär man sig hur man "bör" ställa frågorna för att få så många svar som möjligt, men jag kan tycka att det blivit ganska vanligt på sistonde att dom som svarar snabbast är dom som egentligen inte bryr sig om frågeställaren får hjälp eller inte, bara man får ge en liten pekpinne så man visar hur mycket man själv vet :tumner:

Självklart kan man (om man har kunskapen) förstå även klurigt ställda frågor om man vill, tycker man att frågeställare skrivit helt upp åt väggarna kan man ju bara låta bli att svara :vissla:
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23630
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Fräsa kolfiber?

Inlägg av Henry »

HSS är enkelt uttrycks baserat på ett material som är hårdare än stål och går således att skära i detta men inte mycket mer än så. Glasfiber eller kolfiber är hårdare än HSS och går bara att skära i en stund eftersom det sliter mycket vilket till slut istället för att skära sliter bort materialet för att sedan inte ens göra detta då skärytorna blivit runda.

Hårdmetall/volframkarbid/HM är ett mycket hårt material och är många ggr starkare än HSS och är starkare än både glasfiber och kolfiber och klarar således av att skära i dessa mterial utan att slitas nämnvärt. Du kan tom borra i glas med sådan borr det går inte med HSS.

Så skall din fräs hålla en längre tid vid fräsning i dessa materail så är det fräsar som är av volframkarbid även benämt hårdmetall som gäller. De må se likadana ut i många fall med tex en blank yta men de skiljer sig något enormt i vad de kan arbeta i för material. De kostar en del mer än HSS men är absolut värt det i längden.
Användarvisningsbild
jesper
Inlägg: 722
Blev medlem: 12 juni 2006, 16:04:08
Ort: Laem Mae Phim, Thailand

Re: Fräsa kolfiber?

Inlägg av jesper »

@PeterH: Jo tack, jeg ska inte ge upp så lätt.
Grunden till att jag överhuvudtaget frågade här var att det verkar som varenda medlem har minst en fräs stående hemma.
Kanske borde heta Svenska Fräsforumet, snart mer fräsfrågar än elektronikfrågor, och är det en elektronikfråga så är det ang. stegmotordrivning ;-)

Lite hjälp blev det ju - tecnos länk till diamant skär innehåll en del allment matnyttig info. Nu har jag pratat med Jonas på Swech och lite fräser dyker väl upp i posten nästa vecka. Till dess ska jag förhoppningsvis ha lite bättre koll på hastigheterna.
Då blir det även en ny dammsugare och då ska det fräsas lite centerplattor.

@Henry: Tack för förtydligandet. Ser fram mot att få prova med "riktiga" verktyg.
Skriv svar