SP – Elektronikkonstruktion, MCU, USB, Bluetooth, DSP, FPGA

millen
Inlägg: 64
Blev medlem: 8 april 2010, 13:14:02
Ort: Katrineholm

SP – Elektronikkonstruktion, MCU, USB, Bluetooth, DSP, FPGA

Inlägg av millen »

Hej alla trevlig människor!

( Detta är mitt första inlägg på forumet, nervöst. Forumet är för övrigt väldigt bra! )

Om någon behöver mig till något i elektronik- eller programmeringsväg så får denne väldigt gärna höra av sig! Jag söker en seriös arbetsgivare/uppdragsgivare. Här kommer en liten kort resumé av mig själv, allt enligt vad som efterfrågades i instruktionerna.

Önskemål om arbetsort: Östergötland och Sverige (jag bor för närvarande 4 mil norr om Norrköping men flyttar gärna om jag blir erbjuden ett jobb)

Utbildning:
Civilingenjörsutbildningen inom elektronik (2010). Även annan utbildning men jag försöker fatta mig kort och utelämnar därför icke relevanta erfarenheter och meriter. Den som vill veta mer kan höra av sig!

Examensarbete:
Konstruktion av ett styrsystem som möjliggör skogsmaskinskörning med Sony Playstation Dualshock 3 gamepad. Bilder, kontaktuppgifter och lite mer info finns på http://www.melgos.se

Övrigt kunnande:
Allmän datakunskap, engelska, design och tillverkning av mönsterkort, mätning med oscilloskop och spektrumanalysator, lödning av yt- och hålmonterad elektronik, mikroprocessorprogrammering, (kommunikationsprotokoll i mikroprocessorsammanhang RS232/UART, TWI, USB, SPI), spänningsreglering, design av analoga system på transistornivå, Bluetooth teknik. Har även lite erfarenhet av enklare DSP, CPLD och FPGA applikationer. Huvudprogrammeringsspråk är C men även C++, Assembler, VHDL, Matlab, Visual Basic for Application med mera.

Personlighet:
Ansvarsfull, positiv, idérik, social, noggrann, nyfiken, strategisk, ironisk humor, avvaktande, pålitlig, ärlig, positiv, fundersam, äventyrslysten, djurvän, rättvis, ivrig, disträ och jordnära.

Hör av er om ni har synpunkter, jobbtips eller något annat!

Tackar för mig =)

MVH
millen
Senast redigerad av millen 9 april 2010, 13:21:23, redigerad totalt 3 gånger.
Willow
Inlägg: 131
Blev medlem: 23 november 2006, 21:30:44
Ort: Mölndal

Re: SP – Elektronikkonstruktion, MCU, USB, Bluetooth, DSP, FPGA

Inlägg av Willow »

Lite OT, men du har ingen film där du kör skogsmaskinen med gamepaden? Skulle vara skoj att se!
millen
Inlägg: 64
Blev medlem: 8 april 2010, 13:14:02
Ort: Katrineholm

Re: SP – Elektronikkonstruktion, MCU, USB, Bluetooth, DSP, FPGA

Inlägg av millen »

Kul med en kommentar (en tacksam nykomling)!
Jodå visst har jag det, men filmkvaliteten är mindre bra. Hur vill du ha filmen serverad? Bilder finns på hemsidan http://www.melgos.se och numera även i projekttråden "Skogsmaskinskörning med gamepad"
Länk:
http://elektronikforumet.com/forum/view ... =3&t=41810
Senast redigerad av millen 9 april 2010, 08:46:52, redigerad totalt 2 gånger.
cosmox
EF Sponsor
Inlägg: 3854
Blev medlem: 6 januari 2004, 02:11:54
Ort: Hjälteby - Tjörn

Re: SP – Elektronikkonstruktion, MCU, USB, Bluetooth, DSP, FPGA

Inlägg av cosmox »

Jag tycker helt klart att du borde göra en projekttråd om den här!

Välkommen till forumet förresten!
millen
Inlägg: 64
Blev medlem: 8 april 2010, 13:14:02
Ort: Katrineholm

Re: SP – Elektronikkonstruktion, MCU, USB, Bluetooth, DSP, FPGA

Inlägg av millen »

Tack för välkomnandet! Det värmer!

Om ni gamla rävar säger det så får det bli så. Jag döper tråden till "Skogsmaskinskörning med PlayStation gamepad". Ska ordna en nu med samma, välkomna dit!

MVH
millen
Användarvisningsbild
cobree
Inlägg: 294
Blev medlem: 19 april 2009, 11:25:49
Ort: Lidköping vid Vänern
Kontakt:

Re: SP – Elektronikkonstruktion, MCU, USB, Bluetooth, DSP, FPGA

Inlägg av cobree »

Hej suveränt jobb du gjort, tips skriv gärna var du bor någonstans, annars jättebra reklam du gör för dig själv konstigt om du inte skulle hitta något jobb inom det närmaste. Lycka till.
millen
Inlägg: 64
Blev medlem: 8 april 2010, 13:14:02
Ort: Katrineholm

Re: SP – Elektronikkonstruktion, MCU, USB, Bluetooth, DSP, FPGA

Inlägg av millen »

Tack Conny för dina kommentarer! Jag har lagt till var jag bor, och att flytta är inget problem.

MVH
millen
limpan4all
Inlägg: 8214
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: SP – Elektronikkonstruktion, MCU, USB, Bluetooth, DSP, FPGA

Inlägg av limpan4all »

Jag tycker lite instinktivt att ditt "övrigt kunnande:" är lite väl omfångsrikt...
Jag har drygt 25 år i branschen på heltid och skulle nästan kunna skriva samma saker...
Så endera överdriver du hårt eller så är du någon som börjat mycket tidigt.

Nåväl om jag satt som någon som skulle göra en rent teknisk bedömning av en som lämnar in en sådan ansökningshandling skulle jag dra öronen åter och avvakta eller låta bli.
Risken för att man drabbas av en mytoman är ganska hög, och dom är svåra att sålla ut på bara intervjuer det tar några månader innan det blir uppenbart (jag har suttit i den situationen).
Se ovanstående text som ett litet tips och inget annat.
Självförtroende är bara bra, men det kan i vissa sammanhang även ge helt fel signaler.
Användarvisningsbild
jesse
Inlägg: 9235
Blev medlem: 10 september 2007, 12:03:55
Ort: Alingsås

Re: SP – Elektronikkonstruktion, MCU, USB, Bluetooth, DSP, FPGA

Inlägg av jesse »

Nja, det var ju en bra lista, men överdriven? Tycker nog att den kan vara trovärdig. Möjligtvis tyckte jag "PWM till likspänningsomvandling" var en något lustig merit. Kan man digital och analog elektronik så är väl det en självklarhet att man borde kunna även det? Annars kan man ju lägga till fler saker i listan: "Proffs på Embedded Systems. Kan även blinka en lysdiod med en PIC" :roll:

(ursäkta att vi dissikerar din CV, men det är välmenat)
millen
Inlägg: 64
Blev medlem: 8 april 2010, 13:14:02
Ort: Katrineholm

Re: SP – Elektronikkonstruktion, MCU, USB, Bluetooth, DSP, FPGA

Inlägg av millen »

Hej!

Jag är bara tacksam för era tips, jag har gjort lite ändringar i det första inlägget. Dock inga stora eftersom jag känner att jag är insatt i de sakerna. All respekt för 25 års erfarenhet (limpan4all), självklart är det stor skillnad på mig som rookie och en erfaren, men det borde väl en intervjuare fatta?

Men tycket ni att jag borde ändra det övriga kunnandet, eller ta bort det helt?

Tack för synpunkter och ha en trevlig dag!
millen
Inlägg: 64
Blev medlem: 8 april 2010, 13:14:02
Ort: Katrineholm

Re: SP – Elektronikkonstruktion, MCU, USB, Bluetooth, DSP, FPGA

Inlägg av millen »

Till limpan4all:

Man kan ju inte ljuga sig till ett gymnasiebetyg på 20.0, läkarstudier (dock ej slutförda, tyckte inte det var kul med anatomi), utlandsstudier, 4.1 från universitet, inte en enda omtenta och ett bra exjobb? Om jag hade det dokumenterar i en ansökan skulle du även då ta mig för en mytoman?

Tack ändå för kommentarerna, jag uppskattar givetvis dina synpunkter, jag lär mig. =)
limpan4all
Inlägg: 8214
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: SP – Elektronikkonstruktion, MCU, USB, Bluetooth, DSP, FPGA

Inlägg av limpan4all »

Problemet som jag ser det är att i fel persons ögon så kan du framstå såsom mera kompetent/erfaren än du är, det kan lika gärna förhindra en anställning som att ge dig en men om du anställs på dessa meriter så kan du lätt få för hög lön samt alldeles för höga krav på dig som du troligen inte kan leva upp till och då får din karriär sig lätt en permanent knäck.

Studieresultat innebär faktiskt inte ett skit, det visar bara att du kan plugga (och är mycket duktig på det).
Jag har haft kollegor som har maxat allt (studiemässigt, anställningstester, mm) men tagit ett år på sig för att få ihop en enkel 5 spänningars linjärreglering så att den har kunnat produceras.
Detta är faktiskt inte någon kritik alls utan bara reflexioner från verkligheten.

Så låt oss hacka ned det hela i lite mindre bitar då.
Allmän datakunskap: Kan starta och köra en vanlig PC på växeltelefonistnivå ELLER Behärskar PC för att bygga och använda, samt allt från DOS2,11/WIN 3.11 tom WIN7, Linux, WMS maskiner.

Engelska: (läsa datablad ELLER kan och har skrivit en teknisk manual eller en användarmanual samt diskutera tekniska lösningar med kunder/leverantörer)

Design och tillverkning av mönsterkort: (har gjort några kort i Eagle och slabbat fram hemma ELLER behärskar Eagle (eller valfritt annat system) skapar egna symboler styr autoroutingparameterar DFM, sätta upp och använda DRC, postprocessning, kan designregler för olika IPC klasser eller Perfagreglerna samt förstår och behärskar de vanligaste ytmonteringsteknikerna samt lödmetoderna med maskinell utrustning samt gränssnitt mot legotillverkning (internt eller externt) samt kan och förstår de kostnadsdrivande stegen i produktion.

Mätning med oscilloskop och spektrumanalysator: Har använt ett analogt oscilloskop och startat en spektrumanalysator samt gjort lite mätningar med dessa ELLER behärskar analoga och digitala oscilloskop inkusive FFT, statestik, go-no-go bandbredds visavi samplingshastighetsproblematik, probar. Kan och förstår användande av snifferprobar till mätantenner och mätosäkerhet i en spektrumanalysator dvs kan göra en EMC pre-compliencemätning på egen hand.

Lödning av yt- och hålmonterad elektronik: Har lött några provkort själv i båda teknikerna ELLER har erfarenhet av lödning och dess styrparametrar samt förstår orsakssammanhangen vid integration med mönsterkortslayouten i låg, mellan och högvolymproduktion.

Mikroprocessorprogrammering: Har skrivit kod till något labbkort ELLER behärskar embeddedprogramering ned till assemblerprogramering om så krävs.

(kommunikationsprotokoll i mikroprocessorsammanhang RS232/UART, TWI, USB, SPI): Har gjort ett eller flera kort med dessa gränssnitt utifrån kodexempel ELLER skapat egna protokoll med säkerställd överföring och förstår avvägningen mellan hastighet/säkerhet i överföring, har använt och impementerat ett antal olika SPI komunikationskretsar från big endian till little endian och olika bitantal i olika CPU arkitekturer.

Spänningsreglering: Har fått en LM317 att fungera ELLER har designat en nätdel som passerar EMI/RFI tester både i linjär och switchad teknologi med primär och sekundärswitchning samt PFC korrigering.

Design av analoga system på transistornivå: FET respekt...

PWM till likspänningsomvandling: Hur tänkte du nu?

Bluetooth teknik: Har använt en färdig modul ELLER har konstruerat och implementerat samt certifierat en fullcustomlösning.

Har även viss erfarenhet av DSP, CPLD och FPGA applikationer: Detta är en bra beskrivning, du har gjort något och är inte skraj att göra mera men du basunerar inte ut dig som erfaren eller kunnig.

Huvudprogrammeringsspråk är C men även C++, Assembler, VHDL, Matlab, Visual Basic for Application med mera: Antagligen lite väl ambitiöst beskrivet kanske, men ganska bra.

Så min rekommendation är att ändra i ditt övriga kunnande och istället beskriva vad du skapat samt vilka tekniker det inneburit. Det du gjort under labbar/uppgifter på högskolan förutsätts du ha gjort och det behöver du inte ta upp om du inte excellerar i något (om du anser dig såsom superguru på C i embeddedmiljö t.ex så skriv det). Ange att du gjort detta på hobbynivå (kan faktiskt imponera mera då det tyder för ett stort intresse (du "hungrig och brinner" för elektronik)) , skillnaden är mycket stor mot att göra saker för hobby/serieproduktion. Sen kan du ju fundera om ditt verkliga intresse ligger mera mot HW eller SW eller gud förbjude mot projektledning mm.
millen
Inlägg: 64
Blev medlem: 8 april 2010, 13:14:02
Ort: Katrineholm

Re: SP – Elektronikkonstruktion, MCU, USB, Bluetooth, DSP, FPGA

Inlägg av millen »

Tack för svar, jag lär mig. Självklart ligger mina meriter lite mer på hobbynivån än de övriga alternativen som du angav. Låt mig ändra på det första inlägget igen så får limpan4all (eller någon annan) gärna ge mer feedback. Det är svårt, man får ju samtidigt höra att man måste stå på sig och våga tro på sig själv. Jag försöker skriva om det första inlägget under dagen. Det kanske är bäst att jag lägger in det nya som ett separat svar så andra kan följa konversationen. Tusen tack så länge!
Truant
Inlägg: 31
Blev medlem: 15 mars 2010, 10:06:25
Ort: Stockholm

Re: SP – Elektronikkonstruktion, MCU, USB, Bluetooth, DSP, FPGA

Inlägg av Truant »

följer denna tråd med intresse eftersom jag själv sitter och updaterar mitt CV :)

Tack limpan för att du lägger ner tiden för att ge oss en insyn från någon som varit med länge!
(själv har man fått ihop 3 års arbetslivserfarenhet hittils).

/Martin
millen
Inlägg: 64
Blev medlem: 8 april 2010, 13:14:02
Ort: Katrineholm

Re: SP – Elektronikkonstruktion, MCU, USB, Bluetooth, DSP, FPGA

Inlägg av millen »

Här kommer en liten modifierad version av min sågade resumé så om någon erfaren kan ge sina åsikter är jag (och kanske några till) tacksam(ma).

Resumé Version 2.0

Hej alla trevlig människor!

Om någon behöver mig till något i elektronik- eller programmeringsväg så får denne väldigt gärna höra av sig! Jag söker en seriös arbetsgivare/uppdragsgivare. Här kommer en liten kort resumé av mig själv, allt enligt vad som efterfrågades i instruktionerna.

Önskemål om arbetsort: Östergötland och Sverige (jag bor 4 mil norr om Norrköping men flyttar gärna om jag blir erbjuden ett jobb)

Utbildning:
Civilingenjörsutbildningen inom elektronik (2010). Även annan utbildning men jag försöker fatta mig kort och utelämnar därför icke relevanta erfarenheter och meriter. Den som vill veta mer kan höra av sig!

Examensarbete:
Konstruktion av ett styrsystem som möjliggör skogsmaskinskörning med Sony Playstation Dualshock 3 gamepad. Bilder, kontaktuppgifter och lite mer info finns på http://www.melgos.se

Jag har under min utbildning och på fritiden sysslat med följande:
Design och tillverkning av mönsterkort, mätning med oscilloskop och spektrumanalysator, lödning av yt- och hålmonterad elektronik, mikroprocessorer, spänningsreglering, design av analoga system på transistornivå, enstaka enklare DSP, CPLD och FPGA applikationer.

Jag föredrar C framför assembler och vill gärna lära mig mer. I mikroprocessorsammanhang har jag implementerat några väldigt enkla kommunikationsprotokol med hjälp av interrupts och buffrar för UART och TWI. Protokollen har utnyttjats till kommunikation mellan mikroprocessor och PC, USB-modul respektive Bluetooth-modul.

I övrigt har jag bland annat nosat lite på HTML, C++, VHDL, Matlab, Java, Visual Basic for Application. Min engelska är inte bra trots att jag bott utomlands, men jag kan i alla fall göra mig förstådd och skriva enklare rapporter.

Jag är praktiskt och gillar att meka, skruva och svetsa (dock inget proffs på något). För tillfället håller jag på att samla delar till ett nytt spänningsaggregat som jag planerar att bygga på min fritid. Jag har hittills fått ihop en transformator från en gammal stereo, en 4 gånger 20 raders LCD, några potentiometrer för ström och spänningsreglering. Dessutom hade jag tänkt använda en blåtandsmodul som jag fick över från exjobbet till att göra ett enkelt RS232 interface mot datorn i Excel så man kan kontrollera aggregatet från datorn. Tanken har slagit mig att svetsa en låda i järn så det blir riktigt rejält. Det medför dock vissa svårigheter med tanke på blåtanden.

Personlighet:
Ansvarsfull – Jag tar ansvar för det jag åtar mig och känner mig lättad när saker och ting blir klara.
Positiv – Ser det ljusa i mörkret och blickar alltid framåt.
Idérik – Många dåliga idéer och kanske en och annan bra har jag kläckt ur mig.
Social – Gillar att jobba och förbättra tillsammans med andra. Olika människor har olika synvinklar och tillsammans kan man nå ett bra resultat. Jag kan även jobba bra självständigt.
Noggrann – Gillar när saker och ting är där de ska, men inte allt för sällan är det oordning även på mitt skrivbord.
Nyfiken – Vill kunna mycket.
Ironisk humor – Det har jag, men har lärt mig att vara försiktig med den speciellt med människor jag inte känner så bra.
Avvaktande – Försöker att fundera först och göra sen, ibland blir det dock inte så.
Pålitlig – Håller vad jag lovar.
Jordnära – Gillar morötter och potatis.

Hör av er om ni har synpunkter, jobbtips eller något annat!

Tackar för mig =)
Skriv svar