LCD-modul från gammal fax

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
maxxflow
Inlägg: 1150
Blev medlem: 17 mars 2004, 16:11:14

LCD-modul från gammal fax

Inlägg av maxxflow »

Jag slaktade just en gammal fax och hittade bl.a. en fin LCD-modul som jag tänkte försöka få igång... Helst till LPT-porten på en PC...
LCD-modulen ser ut så här:
BildBild
Har googlat efter "D26-08020-60" utan resultat... När jag sökte efter "HD44780" hittade jag nån slags pin-out som såg ut så här:

Kod: Markera allt

pin 1-(+5V)
    2-not used
    3-CLK
    4-DATA
    5- E
    6- RS
    7-GND
På mitt kretskort är det 10 sladdar, varav den gråa är GND och de fyra närmast den gråa är till de 4 lysdioderna enligt vad jag har mätt mig fram till...
Då har vi 5st kvar som borde vara till displayen då :)
Min gissning är att dom är till Vcc, CLK, DATA, E, och RS, det stämmer ju hyfsat med pin-outen jag hittade på google...
Kan det stämma tro? Och kan den gå att koppla till paralellporten på nåt smidigt sätt?
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Om din display är HD44780-kompatibel ska det finnas minst 14 anslutningar.
Det kan vara en seriell display. Men utan att ha någon information att gå efter så är det hopplöst att gissa sig fram.

Starkt jobbat att skapa 7 likadana trådar. Nog för att forumet är slött ibland, men för det behöver man inte toktrycka på skicka-knappen. :roll:
matseng
Inlägg: 2360
Blev medlem: 16 september 2003, 17:18:13
Ort: Dubai, United Arab Emirates
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Inte nödvändigtvis. Jag har displayer från MD110 systemtelefoner som har ett HD44780 chip på sig, men eftersom displayen körs i 4-bitarsläge så är inte alla 8 databittarna framdragna till anslutningslisten på den och har därför bara en 10-polig kontakt .
mikma
Inlägg: 11
Blev medlem: 20 januari 2005, 22:58:57

Inlägg av mikma »

Enligt bilden så är det en HD44780SB36 krets och en 74HC164 krets. Logikkretsen är en serie till parallellomvandlare. Jag har faktiskt gjort en liknande koppling för att spara pinnar när jag anslöt en display till en pic16f84. Antagligen så gäller det att skifta in 8 bitar i skiftregistret med CLK och DATA. Sedan ligger de på dataingångarna till 44780:an och skrivs på vanligt sätt genom att använda E och RS. Det kanske går att inspektera kretskortet för att ta reda på vilken ordning som bitarna ska skiftas in, lsb eller msb först. Annars är det bara att prova sig fram.
cyr
Inlägg: 2712
Blev medlem: 27 maj 2003, 16:02:39
Ort: linköping
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Där sitter ju ett shiftregister (HC164), så det stämmer nog att datan till LCDn skickas in seriellt här. Det ska nog till lite detektivarbete för att få fram pinouten.

Koppla in till datorn går nog bra, men jag tror nog det är lite ont om färdiga program som stöder den sortens inkoppling. Är dock inte så insatt i det, då jag aldrig förstått fascinationen med att koppla små LCD:er till datorn.

edit: så hände det igen :lol:
maxxflow
Inlägg: 1150
Blev medlem: 17 mars 2004, 16:11:14

Inlägg av maxxflow »

Men jäkla foooorum!!! :evil: :P Nu får nån mod rensa... :) Jag kollade ju, och det hade inte dykt upp nåt inlägg, så jag klickade igen...och igen...och...jaja :P Nu har det kommit in i den tokslöa databasen iaf :P

Åter till displayen :) Ska vi se här då...
Vad har "vi" kommit fram till nu...? :) Att det är paralellt tjafs som ska in i den och sen översätts till seriellt av den lilla kretsen?
Det är rätt svårt att se vart ledningarna på kortet går eftersom de flesta är under lcd:n, och om jag pillar bort den får jag garanterat inte dit den igen :D Den är kopplad till kretskortet med en sån där jobbig gummilist-moj med nånslags ledare i... :? :)
maxxflow
Inlägg: 1150
Blev medlem: 17 mars 2004, 16:11:14

Inlägg av maxxflow »

Hmm... :oops:
"74HC/HCT164; 8-bit serial-in/parallel-out shift register"
Ok, det är seriella data som ska in i denna då... :)
Användarvisningsbild
Hedis
Inlägg: 2488
Blev medlem: 8 december 2003, 15:10:44
Ort: Vänersborg
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Släng dit en 8-bits parallell-in serial-out innan o klocka i lämplig hastighet så borde det vara löst. Eller löd in dig på D0-D7 på Hd44780 drivkretsen direkt.
maxxflow
Inlägg: 1150
Blev medlem: 17 mars 2004, 16:11:14

Inlägg av maxxflow »

Nya framsteg! :)
"Pinne" 6 på sladden går till "Clock input (CP)" och "pinne" 7 går till "Data input (Dsa)" på ser/par-kretsen...
"Pinne" 8 och 9 går till två pinnar på displaykontrollern... Som jag ska försöka kolla vad dom är bra för :)
maxxflow
Inlägg: 1150
Blev medlem: 17 mars 2004, 16:11:14

Inlägg av maxxflow »

Nu har jag visst sagt lite fel här :)
1 (den gråa sladden) är Vcc (5v) och sladd 10 är GND...
Då ska ja bara kolla vad 8 och 9 är...
maxxflow
Inlägg: 1150
Blev medlem: 17 mars 2004, 16:11:14

Inlägg av maxxflow »

Ok, dom går till E och RS...
Alltså:

Kod: Markera allt

1  - Vcc
2  - LED1
3  - LED2
4  - LED3
5  - LED4
6  - Clock input (CP) (ser/par-kretsen)
7  - Data input (Dsa) (ser/par-kretsen)
8  - E (lcd-drivaren)
9  - RS (lcd-drivaren)
10 - GND
maxxflow
Inlägg: 1150
Blev medlem: 17 mars 2004, 16:11:14

Inlägg av maxxflow »

Och databladet säger att:
RS:
Selects registers.
0: Instruction register (for write) Busy flag: adress counter (for read)
1: Data register (for write and read)

E:
Starts data read/write
En ren gissning är att för att skriva till den ska man sätta RS och E till 1 på nåt sätt...?
maxxflow
Inlägg: 1150
Blev medlem: 17 mars 2004, 16:11:14

Inlägg av maxxflow »

Och på Clock-grejen, vad är det som ska komma där egentligen? :) Jag förstår att det är nånslags klockpuls den ska ha, men vad är den bra för och hur skapar man lämpligast en sådan?
Och på data-input-pinnen, vad är det som ska skickas där månntro? Knappast vanlig ascii gissar jag?
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26153
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

Du ska skicka datan från en vanlig synkron SART. De flesta UART kan klara det läge, det medför att den skickade byte skickas vid att datan läggas ut på serieportens utgång och en annan utgång "stutsar" CLK, sen nästa bit och CLK till alla 8 bit är skickat. I övrigt ska RS och E behandlas precis som vanligt, skillnaden är enbart att databyten överförs seriellt i stället för paralellt.
maxxflow
Inlägg: 1150
Blev medlem: 17 mars 2004, 16:11:14

Inlägg av maxxflow »

Okidoki då fattar jag :)
Och stämmer det att jag ska lägga 5v på RS och E för att skriva till den?
Skriv svar