T: Behöver någon som kan bygga ihop en analog LED-väggklocka

v-g
EF Sponsor
Inlägg: 7875
Blev medlem: 25 november 2005, 23:47:53
Ort: Kramforce

Re: T: Behöver någon som kan bygga ihop en analog LED-väggklocka

Inlägg av v-g »

Man kan ju tex sätta en magnet på minutvisaren, denna får synka mot en hallswitch bakom urtavlan. Varken svårt eller avancerat, min kugghjulsklocka med en standard 20MHz kristall tycker jag verkar hålla tiden inom säg 10 sek på några veckors drift så synkar man en gång per timme så ska det vara väldigt lugnt.

Diodkransen kan man köra med shiftregister kostar inte många spänn och är extremt enkelt.

Faktist snudd på att man kan göra det hela med diskreta kretsar, en resetpuls av ovannämnda lösning sen en oscillator med 1Hz svängning och man har faktist en helt fungerande klocka som inte borde driva mer än urverket gör original. :fransman:
ToPNoTCH
Inlägg: 4891
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: T: Behöver någon som kan bygga ihop en analog LED-väggklocka

Inlägg av ToPNoTCH »

:lol:

Detta börjar ju bli väldans lustigt.

Killen frågar ju faktiskt efter någon som vill fixa det åt honom, och nu kommer lösningarna inrasandes men ingen verkar vilja svara på den ställda frågan.

Det måste börja kännas frustrerande vid detta laget, då det finns massor av folk som KAN men ingen som vill.

Givetvis är frågorna om förtydligande på sin plats, men lösningarna borde kanske in en en annan tråd typ "Hur jag byggt LEd klockan om jag orkat eller velat" :roll:
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Inlägg: 4695
Blev medlem: 6 november 2006, 21:43:35
Ort: Munkedal, Sverige (Sweden)
Kontakt:

Re: T: Behöver någon som kan bygga ihop en analog LED-väggklocka

Inlägg av Swech »

http://eliteclock.manufacturer.globalsources.com/si/6008830094234/ pdtl/Wall-clock/1010470746/LED-Metal-Wall-Clock.htm
Ganska nära vad som önsaks.. men ändå inte riktigt ... :)

Övertygad att det finns färdigt...

Swech
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43178
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: T: Behöver någon som kan bygga ihop en analog LED-väggklocka

Inlägg av sodjan »

Det är ju mycket enklare (1-2 minuter "bortkastat") att skriva ett svar här
med lite idéer, men ett antal timmar för att faktiskt göra det... :-)
v-g
EF Sponsor
Inlägg: 7875
Blev medlem: 25 november 2005, 23:47:53
Ort: Kramforce

Re: T: Behöver någon som kan bygga ihop en analog LED-väggklocka

Inlägg av v-g »

ToPNoTCH:Men tänk vad konsulttid killen sparat! Här får han serverat lösningen nu är det bara själva hopplockandet kvar. :vissla:

sodjan:Vissa kastar bort väldigt mycket tid här skulle nog med råge räckt till en klocka åt pojkstackaren ;)

Själv saknar jag tid jag har allt för mycket som MÅSTE göras och ännu mer jag önskar göra och tar man på sig något måste detta högprioriteras vilket skjuter det tidigare än längre bak.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Re: T: Behöver någon som kan bygga ihop en analog LED-väggklocka

Inlägg av jojje »

Swech skrev:Övertygad att det finns färdigt...
Det finns, men dom vill inte sälja till honom.
Fräsen
Inlägg: 1372
Blev medlem: 18 juli 2007, 17:15:26
Ort: Svedala

Re: T: Behöver någon som kan bygga ihop en analog LED-väggklocka

Inlägg av Fräsen »

Kan inte någon med firma eller vad det nu krävs för att få "köpa ut" en sådan klocka, hjälpa till :shock: ? Eller säljs de bara i storpack? Troligen blir det inte billigare iaf om någon hjälper dig med att göra en likadan. Om det är fel färg på dioderna så är det väl bara att byta ut dem?
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26149
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: T: Behöver någon som kan bygga ihop en analog LED-väggklocka

Inlägg av Icecap »

Det skulle inte vara ett problem att köpa ut en sån klocka MEN det ska ju även till styrcentralen och priset är inte lågt för denna kombination.

Jag kan bygga klockan, tidsmässigt är det strax större problem men det kunde nog pressas in men med tanke på ovilligheten att svara på frågorna som fanns vill jag inte röra projektet ens med tång.
limpan4all
Inlägg: 8214
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: T: Behöver någon som kan bygga ihop en analog LED-väggklocka

Inlägg av limpan4all »

DITO
FormerMazda
Inlägg: 6085
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: T: Behöver någon som kan bygga ihop en analog LED-väggklocka

Inlägg av FormerMazda »

Haha! Era surbullar! Ni slipper nog! :D

Hade jag bara haft lite bättre kunskaper skulle jag mer än gärna gjort ett försök!
Min idé hade dock varit att snurra visarna med stegmotorer istället. Alltså så skulle uP få styra allt. Visst finns problem med att den skulle dra sig / gå fortare, men det borde gå att lösa på ett eller annat vis. Sync mot klockserver? Radiokontrollerat?
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: T: Behöver någon som kan bygga ihop en analog LED-väggklocka

Inlägg av PeterH »

Martas idé är tillräckligt bra, kostar i princip inget och om man tar (sekund) pulserna från en radiokontrollerad klocka (som man använder som bas för att montera dioderna) blir det inget tidsfel att prata om! Att synka med magnet på tim- eller minutvisaren kommer inte att fungera eftersom sensorn kommer känna av magneten långt före den hamnar exakt mitt ovanför. En enkel resetknapp för LED-stapeln är enklast och bäst att använda.

Lösningen kan byggas med diskreta kretsar, mikroprocessor eller "prommar" :mrgreen: Om det inte finns någon tidsaspekt på projektet borde det vara ett ypperligt tillfälle för ett skolarbete! Det finns gott om både ambitiösare och mer tokiga projekt i forumet som körs av våra kära elever :D
bobobo
Inlägg: 677
Blev medlem: 10 november 2007, 22:18:30
Ort: Kungsbacka

Re: T: Behöver någon som kan bygga ihop en analog LED-väggklocka

Inlägg av bobobo »

Jag undrar om TS fortfarande helt förstått det här med synkronisering, och varför alla svarare är så sugna på att föreslå olika mer eller mindre komplicerade lösningar.

Om man inte har synkronisering skulle man få följande KATASTROFALA följder:
Det kan inträffa att minutvisaren står mitt emellan 19 och 20 minuter över, när sekund-ledsen visar 1s; eller att vilket gud förbjude att minutvisaren pekar mitt på ett minutstreck när 25sekund-leds lyser. -Jag behöver definitivt nya glasögon för att uppmärksamma detta.

Det kan ju också hända att om någon ligger och räknar led-prickarnas rörelse så kanske de bara gör 10799.5 varv på 10veckor...


Självklart skall klockan gå lika noggrannt som ett väggur brukar göra och sekund-ledsen skall göra ett varv på 60sekunder +-några millisekunder MEN behöver de verkligen vara synkade?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30019
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: T: Behöver någon som kan bygga ihop en analog LED-väggklocka

Inlägg av MadModder »

Om minutvisaren rör sig ett litet steg per sekund, handlar det om en periferirörelse på 0,26mm med en urtavla på 30cm. Det ser man inte om man inte står med näsan ända mot och kollar. Jag anser att LED-ringen inte behöver vara synkroniserad med minutvisaren så att noll är exakt noll. Däremot är det ju en självklarhet att ett varv ska ta exakt en minut. Det tror jag ingen här har tänkt annorlunda runt. ;)
Om man som tidigare förslag extraherar klockpulser från den analoga klockans kvartskristall, behövs ju bara som också tidigare föreslagits en resetknapp. Tryck på den en gång när du lyckas se att minutvisaren rör på sig, så är det väldigt dugligt synkroniserat ändå. :)
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26149
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: T: Behöver någon som kan bygga ihop en analog LED-väggklocka

Inlägg av Icecap »

Att använda den interna 32kHz-kristall som klocka till detta är direkt dödfödd! Den extra belastning det medför kommer att få den att driva märkbart i frekvens och alltså går fel ganska rejält.

Bättre hade det då varit att låta styrpulserna till motorn styra stegandet, dock förutsatt att det är ett steg per sekund men det kan man ju nog anta att det är, i annat fall får man hitta ett urverk med sekundvisare och riva av sekundvisaren.

På detta vis duger en manuell synkronisering alldeles utmärkt och att ta en liten IR-reflexoptokopplare och måla lite vitt på baksidan av minutvisaren skulle inte heller vara ett problem, då synkroniseras de rimligt noga minst varje timme. Väljer man en µC-lösning kan man t.o.m. ställa vilket offset den ska synkroniseras till men det är finputs.

Och att det har föreslagits ett antal fantasifyllda lösningar beror mest på att svaren på förslag har varit synnerligt få, det finns inlägg om att frågaställaren inget vet om detta varför det är ett beställjobb och just vid beställjobb ska man vara mycket tydligare än det har gått att dra med tång ur Brun0.
Användarvisningsbild
netrunner
Inlägg: 5510
Blev medlem: 4 februari 2005, 12:26:05
Ort: 127.0.0.1

Re: T: Behöver någon som kan bygga ihop en analog LED-väggklocka

Inlägg av netrunner »

om inte annat så säljer Bolagret denna typ av klocka på REA för 135kr (530kr) endast i butik utgående vara.
Skriv svar