T: Behöver någon som kan bygga ihop en analog LED-väggklocka

Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: T: Behöver någon som kan bygga ihop en analog LED-väggklocka

Inlägg av TomasL »

Det intressanta är ju vad du vill betala, då ett sånt här projekt tenderar att bli mycket dyrt (dvs många arbetstimmar).

Själva synkroniseringen är väl iofs inga problem, då man använder samma klockkristall för att driva stegmotorn som led-kransen.
brun0
Inlägg: 10
Blev medlem: 5 april 2010, 17:59:41
Ort: Västerås + Gävle

Re: T: Behöver någon som kan bygga ihop en analog LED-väggklocka

Inlägg av brun0 »

Icecap:

Jag kan med handen på hjärtat säga att jag är tacksam över de tips och råd som jag får, men samtidigt så har jag redan sagt att jag inte har den kompetens som krävs för att bygga ihop detta vilket innebär att jag antingen lär anlita som kan göra det åt mig eller köpa en färdig produkt från butik, det är därför jag behöver er hjälp.

Att guida mig kring el är som att be en blind person krypa till Kina, det slutar inte bra (oftast för mig). Skulle inte bli förvånad om jag på något vis lyckas spränga halva lägenheten genom att steka pannkakor, är man född på skuggsidan så är man. :)

PeterH:

Nej, jag har inte fått svar från Westerstrands. Men som jag förstod genom att läsa produktbladet så är deras analoga klocka med LED-sekundkrans fjärrstyrd från en tidscentral.

Sen handlade ju inte riktigt tråden om hur man bygger en sådan klocka utan mer om någon som kan tänka sig att göra det åt mig, mot ersättning då förstås.

TomasL:

Budgeten är ju inte riktigt spikad, men det ska ju vara en hanterbar summa. Du skriver att det går åt många arbetstimmar, hur många timmar går åt enligt din uppskattning? Självklart så kan man inte veta exakt, men mellan tummen och pekfingret. 5 timmar? 50 timmar? 500 timmar?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: T: Behöver någon som kan bygga ihop en analog LED-väggklocka

Inlägg av TomasL »

Tja, det beror ju på hur mycket som skall göras, egentligen, pratar vi om en komplett mekanisk och elektronisk konstruktion inklusive prototypbyggande och färdig enhet, gissar jag att 1000 timmar inte är helt uppåt väggarna, Samt kanske 10-20k i material. Så total kostnad troligen 500kSEK i runda slängar.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor
Inlägg: 7158
Blev medlem: 26 juni 2003, 19:23:36
Ort: Landvetter

Re: T: Behöver någon som kan bygga ihop en analog LED-väggklocka

Inlägg av psynoise »

Om budgeten är rätt känner jag nog flera studenter som kan tänkas ta sig an projektet, både mekanik och elektronik efter specifikation. Hur mycket får klockan kosta maximalt?
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43178
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: T: Behöver någon som kan bygga ihop en analog LED-väggklocka

Inlägg av sodjan »

Det jag inte riktigt förstår är om det verkligen bara handlar om ett (1) enda exemplar !?
Att specialbygga ett enda exemplar blir sannolikt minst flera tiopotenser dyrade
än att ta en befinligt "från hyllan" från en firma.

Det kan ju även vara så att det är behovet i sig som är "feltänkt".
D.v.s att det igentligen inte alls är en sådan där klocka som behövs.
Var/hur ska den användas ? Inom/utomhus ? Privat/offentligt ?
brun0
Inlägg: 10
Blev medlem: 5 april 2010, 17:59:41
Ort: Västerås + Gävle

Re: T: Behöver någon som kan bygga ihop en analog LED-väggklocka

Inlägg av brun0 »

TomasL:

Det är alltså en vanlig väggklocka vi pratar om, inte Big Ben. 1000 timmar motsvarar en halvtidstjänst hos en statlig myndighet. :) Vidhåller du fortfarande vid att det tar minst 1000 arbetstimmar?

psynoise:

Som sagt, jag vet inte riktigt. 1000-2000 kr plus minus några hundringar är väl hanterbart, men om det ska kosta uppemot en halv miljon som TomasL skrev tidigare så lägger jag nog hellre den summan på ett lyxigare torp nånstans i fjälltrakterna.

sodjan:

En vanlig väggklocka i sovrummet, som ska vara "annorlunda". Dvs. inte en typisk klocka som man köper på Rusta, utan lite mer speciellt. :)
Användarvisningsbild
Stinrew
Inlägg: 954
Blev medlem: 20 augusti 2006, 03:14:41
Ort: Motala
Kontakt:

Re: T: Behöver någon som kan bygga ihop en analog LED-väggklocka

Inlägg av Stinrew »

Det behövs väl ingen synkning, det ska ju inte finnas någon mekanisk sekundvisare. Då kan det väl inte vara så kinkigt!??

Personligen hade jag gått till Clas i Sjön och köpt ett kvartsverk (urverk) för 39:- (hade jag bott söder om Umeå hade jag köpt den radiostyrda varianten för 199:-), en 14 cm. och en 10 cm. visare (39:- plus 22:-). Sedan hade jag monterat detta på en akrylplastskiva med ett antal lysdioder. 59 av dessa behöver styras av en mikrokontroller, antingen hade jag tagit en i 100-pinnars kapsel (med tillräckligt antal I/O-pinnar för att direkt kunna driva samtliga lysdioder) eller så hade jag tagit en med få pinnar och kört med distribuerade I/O via IIC-bussen. Om mikrokontrollerns avvikelser i sekunder räknat pga. dess kristall (brukar väl vara +-50ppm) anses vara för mycket, så hade jag kört med en extern realtidsklocka kopplat till den (och fått en avvikelse på +-2-3ppm). Ungefär som jag gjorde när jag byggde min studioklocka. Vill man kunna ställa sekunderna, hade jag bara lagt till en knapp som "nollar" sekundvisaren.
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43178
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: T: Behöver någon som kan bygga ihop en analog LED-väggklocka

Inlägg av sodjan »

> En vanlig väggklocka i sovrummet...

OK, en klocka "i sovrummet" är ju en jäkla skillnad mot en klocka
som ska hänga t.ex på en järnvägsstation eller liknande.
TomasL har sannolikt antagit det senare eftersom det inte
fanns någon enda ledtråd kring hur det hela skulle användas.

Vad heter det nu igen... Jo, "som man frågar får man svar".
brun0
Inlägg: 10
Blev medlem: 5 april 2010, 17:59:41
Ort: Västerås + Gävle

Re: T: Behöver någon som kan bygga ihop en analog LED-väggklocka

Inlägg av brun0 »

Stinrew:

Verkligen en jättebra beskrivning, problemet är bara det att jag fortfarande har noll koll på vad som menas.

sodjan:

Jag upptäckte nu att jag inte specificerat det tillräckligt, ber om ursäkt för det.

Det jag är i behov av är alltså en väggklocka som ska användas inomhus i mitt eget sovrum. Själva designen ska vara "analog klocka med LED-sekundkrans". :)
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26153
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: T: Behöver någon som kan bygga ihop en analog LED-väggklocka

Inlägg av Icecap »

Och även: "när man inte svarar på det frågor som ställs får man inget vettigt heller"

Intressant är att brun0 skriver ett inlägg men tydligen inte VILL svara på det specifika frågor som finns.

Öppna frågor:
* Ska det vara en vanlig klocka med visare + en LED-ring eller ska allt vara med LED?
* Om det ska vara en "pimpad" vanlig klocka: ska LED-ringen vara synkroniserat med klockan eller ska den bara gå rätt?
* Spänningsmatning är ju redan konstaterat till att det behövs en väggvårta men om det är en "pimpad" visare-klocka... ska själva visare-verket köra på eget batteri så att rätt tid visas även om spänningen till väggvårtan försvinner?

Jag kan fint acceptera att man efterfrågar att någon bygger saken om man anser att det ville vara farligt att ge sig på det själv men jag fattar inte att frågor inte besvaras alls, i slutändan blir det inte det önskade produkt utan ett viss minimum av feedback.
brun0
Inlägg: 10
Blev medlem: 5 april 2010, 17:59:41
Ort: Västerås + Gävle

Re: T: Behöver någon som kan bygga ihop en analog LED-väggklocka

Inlägg av brun0 »

Icecap:

"Analog klocka med LED-sekundkrans", som svar på fråga ett.

Alltså en "pimpad" klocka där LED-sekundkransen ska vara synkroniserad med resten av uret (alltså så ska LED-dioderna visa sekunderna medan tim- och minutvisare är vanliga visare, vet inte riktigt hur jag ska förklara det mer ingående...).

När det gäller din andra fråga, båda alternativen är väl samma sak? Eller har jag missat något? En synkroniserad klocka som inte går rätt är väl inte en synkroniserad klocka?

När det gäller strömförsörjningen så är det som du säger, redan fastställt, att det krävs nätström. Men om det inte är alltför komplicerat/omfattande så ser jag bara ett "backup-system" (med batteri alltså) som en ren bonus (för mig).

Räknas det som svar på dina frågor? :)
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Re: T: Behöver någon som kan bygga ihop en analog LED-väggklocka

Inlägg av jojje »

Lättast är nog att ta en befintlig analog klocka. Det behöver inte vara du, men det här är ett lätt jobb.
Ta bort allt så du har bara urtavlan kvar. Gör små hål i periferin och limma dit alla 60 lysdioderna.
Låt någon göra en liten grejj som styr vilka dioder som ska tändas när, och limma dit den nånstans på baksidan.
Dra små trådar från rätt stift från lådan till rätt lysdiod. Sen är det bara att skruva ihop allt igen.

Det du inte klarar av är att göra den lilla boxen. Den kan som Stinrew tidigare skrev innehålla en stor microprocessor
som styr var och en av lysdioderna. Det tar inga 1000 timmar att göra, kanske ett par kvällar, för en som kan.
För att få den synkad med minutvisaren, så antingen brukar det vara en puls som gör att minutvisaren hoppar ett steg.
Eller så kan man sätta nån typ av kännare varje gång den går forbi heltimmen. Då blir det iaf synkat en gång i timmen.

Vill man verkligen krongla till det, så gör man fyra bananliknande kort som passar lysdioderna i periferin.
Sen styr man med distribuerade I/O via IIC-bussen så att rätt lysdiod tänks på rätt tid.
Korten löds ihop till en ring och lysdioderna tittar ut igenom hålen man gjort i urtavlan.

Eller införskaffa en analog klocka som du vill ha och skicka den till nån som vill göra allt. Tex en student.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: T: Behöver någon som kan bygga ihop en analog LED-väggklocka

Inlägg av TomasL »

Problemet var väl att det inte fans någon information om huruvida det var en professionell lösning, serieproduktion eller liknande vilket då kräver en hemskas massa dokumentation, EMC-mätning osv, eller ett hemmabygge.
Naturligtvis så är ju ett "hemmabygge" dvs en pimpad standardklocka en helt annan sak än en fullständig konstruktion mer eller mindre från grunden, och då är inte 1000 timmar speciellt mycket ingenjörstid, faktiskt.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26153
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: T: Behöver någon som kan bygga ihop en analog LED-väggklocka

Inlägg av Icecap »

brun0: OK, nu börjar det likna något.

Synkroniseringen består av att minutvisaren ju rör sig, dock oftast i mycket små steg (typ 1 per sekund eller så). Ska man ha dessa 2 synkroniserat så att sekundringen börjar just när visaren så precis på helt minut blir det mer krångligt, ska man däremot "bara" ha sekundringen att "rulla runt" med rätt hastighet men inte exakt synkroniserat är det långt enklare, då behöver man bara en krans med 59 (eller 60 beroende på vilken effekt man vill ha) LED och en styrning som stegar en LED per sekund och i den kan man ta vilken klocka man vill och limma fast dessa LED i kanten.

Stor skillnad i krånglighetsnivå och därmed pris.

Om LED'na ska vara som en "cirkulär stapel" så att den börjar med 0 LED på, sedan 1, 2, 3, 4... 59 kan det lösas med en liten mikroprocessor och lite multiplexande, såklart beroende på vilken intensitet som kan behövas.

Men jag såg att du skrev sovrum...

LED ger irriterande mycket ljus när det är natt, ska det finnas automatisk dimning?
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6955
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: T: Behöver någon som kan bygga ihop en analog LED-väggklocka

Inlägg av Marta »

Det skall inte vara några problem alls att göra en sådan sak. Det skenade iväg ett tag, men med ett vanligt billigt urverk för mekaniken är det enkelt.

Givetvis skall dioderna multiplexas, då räcker det med en vanlig PIC med rimligt antal pinnar. Med charlieplex räcker 9 utgångspinnar för att styra alla dioderna och några till.

Behövs inga kort, koppla trådar mellan dioderna och sätt processorn på veroboard. Plocka ut sekundpulser från urverket till processorn och ha en knapp att trycka på när minutvisaren står mitt på en streck för att synka den.

Med en PIC som har A/D är det enkelt att lägga till en ett fotomotstånd för intensitetsstyrning.
Skriv svar