T: Behöver någon som kan bygga ihop en analog LED-väggklocka

brun0
Inlägg: 10
Blev medlem: 5 april 2010, 17:59:41
Ort: Västerås + Gävle

T: Behöver någon som kan bygga ihop en analog LED-väggklocka

Inlägg av brun0 »

Hej!

Fick tips om detta forum via ett annat forum.

Jag är i behov av en väggklocka modell "modern stationsklocka".

Har haft väldigt svårt att hitta någon leverantör som säljer till privatpersoner, är det någon härinne som kan tänka sig att bygga en sådan?

Den ska kunna drivas med ett vanlig batteri och inte vara alltför otymplig.

Det ska alltså vara en vanlig analog klocka med LED-punkter i sekundkransen (istället för sekundvisare), likt den på länken.

http://www.westerstrand.se/pdf/S488D-An ... leLine.pdf

Uppskattat om svar kan ges via PM.

Bor i för närvarande strax utanför Västerås men pendlar ofta till Gävle.
Användarvisningsbild
netrunner
Inlägg: 5510
Blev medlem: 4 februari 2005, 12:26:05
Ort: 127.0.0.1

Re: T: Behöver någon som kan bygga ihop en analog LED-väggklocka

Inlägg av netrunner »

Exakt hur stor då?

Snackar vi 20cm eller 80cm?

Med LED och även med motor för att dra runt visare så kommer du att behöva: Batteri = bilbatteri
brun0
Inlägg: 10
Blev medlem: 5 april 2010, 17:59:41
Ort: Västerås + Gävle

Re: T: Behöver någon som kan bygga ihop en analog LED-väggklocka

Inlägg av brun0 »

80 cm anser jag vara otympligt. :wink:

Yttermåttet bör ligga på mellan 30-40 cm.

En väggklocka enligt ovanstående med en fyrkantig ram går också bra.

Övriga mått i proportion till yttermåttet, se gärna länken i mitt förra inlägg.

Det är mest LED-sekundkransen som jag vill åt. :)
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26149
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: T: Behöver någon som kan bygga ihop en analog LED-väggklocka

Inlägg av Icecap »

"Den ska kunna drivas med ett vanlig batteri"
Och ha visning med LED? Hur ofta vill du byta batteri? Eller ska du ha bamsingbatterier i den?

En liten snabb uträkning: 2 st LED á 20mA = 40mA. Elektroniken drar inte speciellt mycket så den får ingå i dessa 40mA bara för att göra det enkelt.

En AA-cell innehåller väl runt 2000mAh vilket ger 50 timmars drift, alltså ska batterierna bytas varannan dygn om det är AA-celler som gäller.

Du får nog tänka om lite rörande spänningsmatningen tror jag, även med lite trixande kommer batterierna inte att hålla speciellt länge.
brun0
Inlägg: 10
Blev medlem: 5 april 2010, 17:59:41
Ort: Västerås + Gävle

Re: T: Behöver någon som kan bygga ihop en analog LED-väggklocka

Inlägg av brun0 »

Tack för svar hittills!

Bör väl tilläggas att jag kan noll om el, tror det har märkts vid det här laget. Fick som sagt ett tips via ett annat forum om detta forum.

Hur är förutsättningarna för att strömförsörja klockan via ett vägguttag istället?

Hittade följande länk;

http://www.lazyboneuk.com/products/LED-Wall-Clock.html

Det jag söker är alltså en klocka med en analog urtavla och med en sekundkrans av LED-dioder, inte en LED-klocka.

4kTRB skrev:Något i stil med den här?

*LÄNK*
*LÄNK*
Nja, inte riktigt. Men nära dock. :)
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: T: Behöver någon som kan bygga ihop en analog LED-väggklocka

Inlägg av PeterH »

Genom att använda högintensiva dioder bör man kunna driva dom med endast några få mA, men det kommer ju ändå krävas en del då "sekundkransen" (som jag tolkar det) skall tändas upp från 1 till 60 dioder och sedan börja om :humm: Om du kan tänka dig att använda en "väggvårta" (transformator) är det inga problem. Att bygga en LED-krans som du önskar kräver inte mycket komponenter och kostar bara några tior, det som kan vara lite mer bök är att göra kretskortet så pass stort (om man vill slippa sladdar). Inte heller det omöjligt men om man kan tänka sig att dra sladdar till varje diod på baksidan (en del jobb) så går det att göra kortet mycket mindre vilken i proncip vem som helst här på forumet klarar :D

Uppskattningsvis pratar vi om ett jobb på ca: 500:- för privatperson (någon hugad skolelev) och kanske 1500-2500:- för en företagare (det är då timpengen som skiljer). Med hjälp från oss i forumet klarar du det själv och då kostar komponenter och kort kanske 200 -300:- (igen bara uppskattningar :wink: )
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26149
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: T: Behöver någon som kan bygga ihop en analog LED-väggklocka

Inlägg av Icecap »

Förstår jag rätt: det ska vara vanliga visare och en LED sekund-ring?
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43178
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: T: Behöver någon som kan bygga ihop en analog LED-väggklocka

Inlägg av sodjan »

> Hur är förutsättningarna för att strömförsörja klockan via ett vägguttag istället?

Hur menar du ?
*Vi* har ju inte en aning om ifall det finns vägguttag i närheten av klockan.
Men varför hade du kravet att det skulle vara batteri från början ifall det nu
är så att det finns tillgång till nätspänning "inom räckhåll" i alla fall ?

> Uppskattat om svar kan ges via PM.

In your dreams. Tvärtom vore det ganska korkat att svara via PM.
Och forumet är ju inget forum för privatkonsultationer, en stor del
av finessen med forumet är att svaren just *delas* med alla andra.

Sen så är det inte helt tydligt om du vill ha en lösning för *hela* klockan, eller
om det "bara" gäller komplettering med an sekund-ring till en befintlig klocka.
brun0
Inlägg: 10
Blev medlem: 5 april 2010, 17:59:41
Ort: Västerås + Gävle

Re: T: Behöver någon som kan bygga ihop en analog LED-väggklocka

Inlägg av brun0 »

Känns ju verkligen trist att du känner att du behöver vara oförskämd i ditt svar, huruvida det var din avsikt eller inte tänker jag inte spekulera i, men jag uppfattar det som oförskämt.

Du har rätt i att "Ni" inte kan veta om det finns ett vägguttag i närheten av klockan eller inte, men jag frågade om förutsättningarna för användandet av klockan förändrades genom att använda ett vanligt vägguttag istället för batteri (med tanke på tidigare kommentarer om att ett batteri inte kan driva klockan utan måste bytas ut frekvent).

Jag behöver någon som kan bygga ihop klockan (alternativt hänvisa mig till någon som kan eller till en butik som säljer en färdig lösning), vilket också trådens rubrik skvallrar om.

Jag vet precis vad ett forum är till för, men som jag förstod det så är denna del av forumet mer en "köp/sälj-avdelning", vilket tar bort själva tanken med ett forum då jag söker efter någon som kan tillhandahålla en viss tjänst.

Och jag bad om svar via PM från de som kan tänka sig att hjälpa mig med att tillverka denna, jag själv saknar kompetens och utrustning för ett sånt projekt, vilket jag klargjorde i ett tidigare inlägg.

Jag har letat på Tradera, jag har kontaktat Westerstrands, jag har sökt med ljus och lykta på Google efter en färdig produkt som motsvarar mina önskemål, utan att lyckas.

Som jag skrev tidigare, jag fick tips om detta forum och denna avdelning via ett järnvägsforum, jag har noll koll på hur elektronik faktiskt fungerar, vilket må vara sorgligt, men lika sant i vilket fall.
Gimbal
Inlägg: 7932
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: T: Behöver någon som kan bygga ihop en analog LED-väggklocka

Inlägg av Gimbal »

En sak som krånglar till det är om lysdiodscirkeln måste vara synkad med den analoga klockan, för då måste ju även den styras.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26149
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: T: Behöver någon som kan bygga ihop en analog LED-väggklocka

Inlägg av Icecap »

Brun0: "Jag har letat på Tradera, jag har kontaktat Westerstrands, jag har sökt med ljus och lykta på Google..."
Kan hända att du har det men ville det inte vara bättre att faktisk svara på det frågor som ställs?

Eller tar du även dom på fel sätt?

En liten forum-lektion:
När folk frågar specifika frågar är det för att de vill veta svaret för att kunde hjälpa bäst möjligt!

När man (här: DU) inte svarar på de frågar anses men oseriös och i mina ögon är du starkt på väg dit. Du klagar över att det inte finns just vad du vill ha men när folk kan se lösningar och ställer frågor svarar du inte, alltså är det inte av vikt för dig att uppnå denna funktion du efterfrågar.

Mitt tips: skärp dig, svar på frågorna och sluta gnälla, då kanske du kan få fungerande svar och bra hjälp.

Ja, nu var jag otrevlig - jag vet - och?
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: T: Behöver någon som kan bygga ihop en analog LED-väggklocka

Inlägg av PeterH »

Har Westerstrands svarat och i så fall vad? Hur bråttom är det med din klocka? Gäller det 1 eller flera? Hur viktig är prislappen? Hur exakt behöver klockan/sekundvisaren vara (vad ska den vara till, bara visa tiden eller styra något?)? Jag kan eventuellt titta på det men det kan ta lite tid...
johano
Inlägg: 1943
Blev medlem: 22 januari 2008, 10:07:45
Ort: Stockholm

Re: T: Behöver någon som kan bygga ihop en analog LED-väggklocka

Inlägg av johano »

Men för f-n kom igen, killen har ju beskrivit ganska exakt vad han vill ha utfört,
i den helt adekvata kategorin Övrigt - Jobb / Tjänster, vad är problemet??

Om någon känner för att hoppa på det så PM:a honom o kör på.

Jag kan det tyvärr inte

/johan
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: T: Behöver någon som kan bygga ihop en analog LED-väggklocka

Inlägg av PeterH »

Jag tycker det kan vara bra att hålla det i tråden/forumet eftersom det kanske är fler som är/blir intresserade av en likadan klocka? Detta är trots allt ett forum där vi förmedlar kunskap och byggarglädje :D Varför ska lösningar tas genom PM och mejl så fort någon vill ha en specifik lösning? Det kan ju finnas många bra förslag eller idéer som kan nyttjas av flera medlemmar!

Vill man absolut ha en kundspecifik lösning som ingen annan kan ta del av så får man kontakta en konsultfirma istället för att gå till ett forum :wink:
Skriv svar