Konstig legering (visade sig vara titan)

Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23624
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Konstig legering (visade sig vara titan)

Inlägg av Henry »

Köpte för ett antal år sedan en 2 cm tjock och 15 cm bred cirkulär platta med ett 5 cm stort hål i mitten på en motormarknad en gång, det var rostfritt upptäckte jag med en magnet men det höll jag tyst om och fick den för en 10:a. Jag trodde då att den skulle kunna passa perfekt till ett projekt jag höll på med men det gjorde den förstås inte så den låg på vinden sedan dess.

Idag så skulle den kunna passa bra till en annan grej så jag letade upp den men ytorna var inte så jämna och dåligt tillsvarvade så jag satte upp den i svarven. Hade ett HSS skär i och tänkte att det kanske skulle kunna gå ändå men det var som att sätta den emot en bänskslip för den tog inte ett dugg och malde bara ner den så jag tog då istället ett volframkarbid stål och det fungerade hur bra som helst.

Hade svarvat i några minuter och det betedde sig precis som RF ända tills det hade råkats samlats en del spån som fastnat lite vid stålet och detta helt plötsligt tog fyr och brann med en intensitv vit låga som inte gick att se på. Det går att svarva om jag kör extremt låg hastighet men minsta lilla glöd eller extra friktion så antänds spånen direkt, så nu jag vågar fan knappt röra skiten.

Någon som kanske kan ha en gissning på vad detta kan vara?

RF med en hög halt magnesium eller så låter som något att sätta pengar på kanske eller kan inte titan ha något liknande för sig med om det är en hög halt av titan legerat i sig måhända?
Senast redigerad av Henry 11 mars 2010, 15:41:56, redigerad totalt 1 gång.
bearing
Inlägg: 11265
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Konstig legering

Inlägg av bearing »

Är det inte titan då?
Eller magnesium?

Kan du räkna ut densiteten?
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32567
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Konstig legering

Inlägg av säter »

Förmodligen är det Titan.
Magnesium är ganska "blött" att svarva i, så det tror jag inte på.
Men som sagt, kolla densiteten.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23624
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Konstig legering

Inlägg av Henry »

Rent magnesium är det inte ev en legering i så fall men det blir inte någon som helst tillstymmelse vad jag sett av vit magnesiumdioxid vid förbränning, hur titan däremot brinner eller hur det ser ut efteråt vet jag däremot ej. Testade att sätta fyr på en hög spån som jag kunde skrapa ihop och efteråt så var det likadana bitar fast då väldigt mörka och extremt spröda.

Tror inte det är titan pga denna bits vikt då ju titan väger ca dubbelt så mycket som aluminium men vikten påminner om RF, ev en legering med titan i så fall kanske hmm.
bearing
Inlägg: 11265
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Konstig legering

Inlägg av bearing »

Om har måtten och en våg borde du ju kunna räkna ut densitet. Magnesium har 1,8kg/l ,aluminium har 2,7kg/l, titan 4,5 kg/l, stål 7,8 kg/l. Är nog svårt att bedöma densiteten genom att väga den i handen, men en grov beräkning borde ju kunna visa vad det är.
Användarvisningsbild
alfakrull
Inlägg: 310
Blev medlem: 3 september 2003, 02:09:25
Ort: Borlänge

Re: Konstig legering

Inlägg av alfakrull »

Zirkonium eller nån legering med Zirkonium kanske.
Rätt ovanlig metall men den används ju i vissa tillämpningar främst inom kärnkraftsindustrin.
Densitet 6.52
Brinner i pulvriserad form.
Kan säkert lätt misstas för rostfritt.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23624
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Konstig legering

Inlägg av Henry »

Tja i nuläget är inget omöjligt. Rent zirkonium har en glänsande stålgrå färg enligt NE men en färsk yta på denna är lika blank som en spegel och inget stålgrått i den som jag tycker men visst vem fasen vet..

Den väger hur som helst 870g +- något gram är 153.8 mm ytter och hålets innerdiameter är 91 mm och den är 16.6 mm tjock. Har dock inte tid just nu att räkna vad detta blir i volym det får bli senare.

Samlade förresten ihop lite spån så det blev lite större än en stor grapefrukt, satte fyr på det och det lyste satan ta mig upp hela fasaden på huset och lite av grannarnas som ligger ca 18 meter från mig. Nystanet brann upp helt på knappt en och en halv sekund och det var som att titta mot en svets utan ögonskydd. Det blev dock inget vitt magnesiumoxid alls bara gråsvarta väldigt sköra spån.
bearing
Inlägg: 11265
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Konstig legering

Inlägg av bearing »

870 / (1.7*(15^2-9^2)*pi/4) = 4.5
Så det verkar ju vara titan.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23624
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Konstig legering (

Inlägg av Henry »

Ja se där ja och det verkar ju inte heller vara någon legering utan kanske tom rent, det trodde jag då inte.

Saxat från NE om Titan som jag inte såg när jag kollade innan: Vid upphettning till temperaturer över 650 °C i luft brinner metallen under bildning av oxid; finfördelad metall är pyrofor och kan antändas spontant vid rumstemperatur.

Ja antändas i luft gör den så fort spån börjar glöda lite så ja titan kan det ju absolut vara då. Tror jag fick det lite billigt i så fall men det har man ju ingenting emot. :)

Ok tackar för hjälpen alla och för uträkningen det var väldigt intressant och bra att veta. :) :tumupp:
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32567
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Konstig legering

Inlägg av säter »

#Saxat från NE#

Vad är det här NE du refererar till?
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27040
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Konstig legering

Inlägg av tecno »

http://www.ne.se antagligen
Nerre
Inlägg: 26717
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Konstig legering

Inlägg av Nerre »

Brukar vara det i korsord i alla fall:-)
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23624
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Konstig legering

Inlägg av Henry »

Visst är det National Encyklopedin.
Skriv svar