Olika dimensioner på testsladdar?

Elektroholist
Inlägg: 93
Blev medlem: 29 maj 2007, 15:04:18
Ort: Stockholm

Olika dimensioner på testsladdar?

Inlägg av Elektroholist »

Hej, jag har en Simpson model 464 multimeter. De testsladdar jag provat går bara in halvvägs i jacken och några andra dimensioner har jag aldrig sett till. Frågade på ELFA men de sa att det bara finns ett standardmått. Visserligen funkar de ändå men man vill ju ha passande grejor. Vet någon mer om det finns/har funnits olika dimensioner på kontakter?

Jacken ser ut så här: http://www.sphere.bc.ca/test/dmms/simpon-close-464.jpg
Nerre
Inlägg: 26717
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Olika dimensioner på testsladdar?

Inlägg av Nerre »

På gamla grejer har jag sett kortare bananpluggar än vad som är vanligt idag.
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Olika dimensioner på testsladdar?

Inlägg av blueint »

Lösningen:
Bild

:badgrin:
Rolf Zetterberg
Inlägg: 975
Blev medlem: 13 september 2007, 19:03:17
Ort: sverige

Re: Olika dimensioner på testsladdar?

Inlägg av Rolf Zetterberg »

Jovisst har det funnits korta bananer.Jag kanske har några i skrotlådan.
Att kapa går bara på vissa modeller,t.ex de som är splitsade i två eller fyra eller fler delar.De med fjäder lär bli lite knepigare att få till.
Varför inte limma på en bit hylsa av plast på de ordinarie så har du ju dina "korta"?
MiaM
Inlägg: 9990
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Olika dimensioner på testsladdar?

Inlägg av MiaM »

Det är väl härligt med lite kittlande spänning på halvnakna bananer två centimeter från knapparna man ska trycka på? :shock:

Om man inte vill limma på plast så kan man kanske använda krympslang?

En annan variant är att öppna locket och se om det får plats normalstora bananjack och om panelhålet passar för vanliga jack.

Jag har inte en aning om ifall det är "orginalskick"-samlarvärde på ett sånthär klassiskt instrument, det är kanske läge att kolla upp innan man moddar det?


Jag har en känsla av att om man använder plast, krympslang eller skaffar speciella kortare hanar på annat sätt så kommer det ändå sluta med att man ibland använder vanliga långa hanar och så står man där med beröringsfaran igen...
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33841
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Olika dimensioner på testsladdar?

Inlägg av Glenn »

simpson brukar iofs ha lite udda kontakter, jag hade en bänkmultimeter vars sladdar var honor och så satt det försänkta hanar..

Annars tror jag att jag har nån uppsättning testsladdar som har just halvkorta banankontakter, dom SKULLE till och med kunna höra till en simpson efterssom jag har haft en handhållen sådan också.. fast det är nog mycket tveksamt om jag kan hitta dom.
Skriv svar