Kretskortsframkallning?

Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6955
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Kretskortsframkallning?

Inlägg av Marta »

De kort jag köpt från Conrad av fabrikat Bungard skall enligt vad jag lyckas förstå av en tyskspråkig :evil: bruksanvisning framkallas i en lösning av 10..15g NaOH i 1L vatten.

För att få rena kemikalier utan extra avloppsrensande tillsatser köpte jag framkallningspulver från Electrokit. Detta är av fabrikat Welleman och en påse avsedd för 1L vatten innehåller 50g av okänd kemikalie.

Är det NaOH i Welleman's påsar, eller något annat som det skall vara mera av? Eller är det olika typer av fotoresist på Bungard respektive Welleman som gör att det skall vara olika styrka på framkallningslösningen?
Användarvisningsbild
jesse
Inlägg: 9235
Blev medlem: 10 september 2007, 12:03:55
Ort: Alingsås

Re: Kretskortsframkallning?

Inlägg av jesse »

Det du köpta av electrokit är inte rent NaOH, det kan man räkna ut av doseringen: jag använder 6 gram "propplösare" i en halv liter vatten, det har jag kommit fram till efter en del experimenterande. Men det är inte säkert att det man säljer på Electrokit är NaOH - det finns andra kemikalier som anses vara bättre eftersom NaOH är för starkt (fräter igenom även obelyst lack om det får ligga för länge, vilket vi alla väl har erfarit!). Anars, om det är NaOH så borde koncentrationen ligga kring 25%.

Fördelen med Electrokits framkallare jämfört med propplösaren som jag köpt är att propplösaren innehåller föroreningar som är olösliga i vatten (ser ut som kalk) , och som kan lägga sig som ett skikt ovanpå kortet. Får man inte bort skiktet omedelbart riskerar man att dessa ytor inte helt löses upp.
Användarvisningsbild
ChristianS
Inlägg: 229
Blev medlem: 7 januari 2009, 11:13:58
Ort: Limhamn

Re: Kretskortsframkallning?

Inlägg av ChristianS »

Propplösare innehåller natriumklorid ca 30% som klumpförebyggande medel samt skyddas kornen i sig själv i modernare varianter av natrumstearat. Har nyligen varit i kontakt med Gripen som tillverkar de propplösare som finns i vanliga butiker. Jag hade lite problem så jag ringde dem helt enkelt och frågade. Det har aldrig varit ren NaOH i dessa produkter.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6955
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Kretskortsframkallning?

Inlägg av Marta »

Det fungerade perfekt till slut. Blandningen skulle vara det som står på påsen, 50g till en liter vatten. Blev osäker när det först tog jättelång tid innan något hände och det bara syntes en svag antydan till mönster. Det var exponeringen som var alldeles för kort, krävdes hela 20 minuter med ett 15W UV-rör från Kjell på 2dm avstånd. 4mm glasbit av okänd sort och dubbla lager OH-film.
Användarvisningsbild
jesse
Inlägg: 9235
Blev medlem: 10 september 2007, 12:03:55
Ort: Alingsås

Re: Kretskortsframkallning?

Inlägg av jesse »

det verkar finnas minst två olika sorters fotoresist - en långsam och en snabb. Den långsamma kan ta 20-30 minuter även om belysningstiden är lagom. Det går lite fortare om man värmer det till ca 35-40 grader. (för länge i UV-ljuset gör bara att banorna etsas bort också). Sen finns det en sort där resisten försvinner på 2-10 sekunder. Man får vara snabb som satan för att inte allt ska försvinna och det får absolut inte vara varmare än 25 grader C. Tyvärr verkar leverantörerna inte vilja deklarera vad för typ de använder. Köper man på mindre nogräknade leverantörer som Kjell & Co så kan man få olika sorter med samma ordernummer.
obara
Inlägg: 4
Blev medlem: 31 mars 2010, 22:26:22
Ort: Hindås

Re: Kretskortsframkallning?

Inlägg av obara »

Jag använder Mr Muscle Kaustiksoda (röd förpackning). Det funkar alltid bra.
Man tår 6-7g i 0,5l vatten.
Propplösare (blå förpackning) är inte så bra därför den innehåller aluminiumspån som är lite mer "hungrig".
Användarvisningsbild
jesse
Inlägg: 9235
Blev medlem: 10 september 2007, 12:03:55
Ort: Alingsås

Re: Kretskortsframkallning?

Inlägg av jesse »

Tack för tipset, jag behöver verkligen en bättre "propplösare" än den jag har nu. (min är vit förpackning med blå text, har den ej här så jag vet inte märket)
sm7tjc
Inlägg: 399
Blev medlem: 23 mars 2008, 15:56:53
Ort: Anderstorp

Re: Kretskortsframkallning?

Inlägg av sm7tjc »

Jag brukar använda vanlig kaustiksoda (kommer inte ihåg fabrikatet, brun plastburk).
En struken kapsyl löses i en och en halv liter hett vatten.
Skriv svar