provisoriskt monterade SMD

Användarvisningsbild
jesse
Inlägg: 9235
Blev medlem: 10 september 2007, 12:03:55
Ort: Alingsås

provisoriskt monterade SMD

Inlägg av jesse »

Det man inte har i huvudet får man ha i lödkolven, var ju det gamla ordspråket.

Här kommer några varianter på det:

Bild
Hoppsan, det skulle visst vara en buffert på utgången... det fixas lätt med en "Tiny Logic": 74LVC2G17: Dual schmitt trigger buffer 24 mA output. Bara ena bufferten används. (pin 1 och 6). Pin 2 är GND och pin 3 input på den oanvända grinden. Pin 4 oansluten utgång pin5 VCC. De tunna koppartrådarna kommer från flertrådig kopparledare. Banan är kapad under kretsen. (Det suddiga till höger är en skärmad RJ45-kontakt som fungerar som spegel).

Bild
Här behövdes det visst en extra OP-förstärkare.... En dual OP i SO-8 kapsel ligger uppochner. VCC och GND är lödade direkt på kortet, in och utgångar anslutna med kabel. Lite smältlim hindrar att något flyttar på sig.

Bild
Men detta är väl ändå det värsta exemplet... råkade cadda en 16-pinnars kapsel till en 14-pinnars IC :doh: Det blev att förskjuta flera av anslutningarna. Några ben fick bytas funktion, så slapp jag löda dit så många trådar... (det svarta är från tuschpenna)
Användarvisningsbild
Andax
Inlägg: 4373
Blev medlem: 4 juli 2005, 23:27:38
Ort: Jönköping

Re: provisoriskt monterade SMD

Inlägg av Andax »

Jag har sett kort där man lagt in en ny SMD IC komponent i cadden spegelvänd. Snabbfixen blev att limma den upp-och-ned och dra trådar mellan pinnar och paddar.
v-g
EF Sponsor
Inlägg: 7875
Blev medlem: 25 november 2005, 23:47:53
Ort: Kramforce

Re: provisoriskt monterade SMD

Inlägg av v-g »

Andax:Har GJORT det i verkligheten :wall: Fast kunde bryta ner pinnarna. Lärde mig iaf skillnaden mellan top och bottom layer :D
Användarvisningsbild
Andax
Inlägg: 4373
Blev medlem: 4 juli 2005, 23:27:38
Ort: Jönköping

Re: provisoriskt monterade SMD

Inlägg av Andax »

:D
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17160
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: provisoriskt monterade SMD

Inlägg av AndLi »

Jag har sett kort där de spegelvänt flashminnen (misstänker att den vända versionen inte fanns i lager) och korsat ALLA ben, många trådar blev det. Men funkar gör det :)

Den där lackade tråden som går att skala med lödkolv är grym :)
Skriv svar