USB Oscilloscope

ToPNoTCH
Inlägg: 4891
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

USB Oscilloscope

Inlägg av ToPNoTCH »

Som sakterligen börjar insikten om att mitt utlånade gammla 2Ch skåp aldrig kommer hitta hem igen.

Men inget ont som inte har något gott med sig. Dax att handla med andra ord. :badgrin:

Har stirrat mig blind på ett sånt där USB baserad variant, eftersom man nuförtiden nästan alltid har en laptop bredvid när man meckar.

Modellen som jag glott in mig på är DSO-2250.

Det jag dock tycker verkar obehagligt är att denna beteckning verkar finnas under märket "Hantek" och noname.

Det man är orolig för är att "noname" är billig kopia på "hantek" som är billig kopia på "Velleman" typ.

Ja.... som ni ser det blir väldans mycket "billig kopia" om det är på det viset. :shock:

Jag undrar därför om någon har några erfarenheter av sådana och hur bra dom funkar. ???

/Ola
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor
Inlägg: 3754
Blev medlem: 9 september 2003, 14:10:46
Ort: Jämtland

Re: USB Oscilloscope

Inlägg av LaRdA »

Skulle avråda från dom renodlade USB Oscilloscopen och istället peka mot tex Rigol.
Här är en jämförelse på EEVblog av några PC baserade jämfört med Rigol DS1052E.
http://www.youtube.com/watch?v=Ev121xAt_k4

Och en recension av samma.
http://www.youtube.com/watch?v=kdjpbWLi7UI
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26151
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: USB Oscilloscope

Inlägg av Icecap »

Jag kan bara hålla med i det hela: oscilloskop som ska kopplas till en dator för att kunde fungera är inget bra!
Ut över de funktionsbegränsningar de dras med vill jag ha min dator/laptop isolerat ifrån vad jag jobbar med. Har jag en dator i närheten är det oftast för att programmera, detta ger då jordslinga och skit och i sämsta fall en dator som genererar rök för att GND-slingan blev överbelastat.

Det ENDA som inte ska finnas på ett USB-oscilloskop (den typ i generell) är en skärm och ett par knappar, precis allt annat ska finnas där och en skärm kostar inte speciellt mycket i de kvantiteter, det som sparas på är alltså AD-omvandlaren och trace-minne och båda delar är guld värd.
ToPNoTCH
Inlägg: 4891
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: USB Oscilloscope

Inlägg av ToPNoTCH »

Jag hör vad ni säger...

Fan Rigolen ligger ju på fem lök.

Det roliga med att handla dämpades något. :?

Får man ju fundera lite på beg. kanske trots allt.

Tack för bra synpunkter iallafall.
v-g
EF Sponsor
Inlägg: 7875
Blev medlem: 25 november 2005, 23:47:53
Ort: Kramforce

Re: USB Oscilloscope

Inlägg av v-g »

Kolla ebay du får ett rigol från 2500 ungefär.

Även om det kostar 5 lök så är det ju c:a 100 gånger bättre så du tjänar ändå på Rigolet :D
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33841
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: USB Oscilloscope

Inlägg av Glenn »

Eller så köper du ett beggat skåp på tradera eller nån auktion typ, eller här.. så får du ett fullt fungerande analogt kvalitetsskåp på 20-120Mhz för nån tusenlapp eller två..

Skulle aldrig falla mej in att köpa ett nytt som hobbyanvändare.
v-g
EF Sponsor
Inlägg: 7875
Blev medlem: 25 november 2005, 23:47:53
Ort: Kramforce

Re: USB Oscilloscope

Inlägg av v-g »

Glenn:Du är inte hobbyanvändare ser jag ;) Hobbyprylar ska ju vara i klass med (eller över) proffsprylar för att det ska få lov att kallas hobby :mrgreen:

Faktum är att man kan komma bra mycket längre med sin hobby om man köper rätt saker på en gång. Kan ta mig själv som exempel fick aldrig till autocad-->fräs att fungera så jag gav så smått upp men med rätt mjukvara var det ju skitenkelt.

Rigol är ett bra och lättanvänt scope och gör elektronikandet mycket enklare, det finns även datorkoppling så man kan styra hela scope:t från datorn om man nu vill det.

USB-oscilloskop är i regel ren skit men iofs ska man välja mellan det och inget scope så är ju valet givet. Utan oscilloskop är man ju HELT blind i vissa sammanhang.

Ser också att jag informerade fel ang priset. Där jag köpte kostar ett 50MHz scope 555$ och det är i klass med lägsta priset som jag hittar just nu (549$)
ToPNoTCH
Inlägg: 4891
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: USB Oscilloscope

Inlägg av ToPNoTCH »

Jo jag kollade "e-viken" direkt när ni tipsade, och kom fram till samma prisbild.

Eftersom den finns för 4995:- här hemma så blir det ju ingen affär att plocka hem från USA/Kina.

För övrigt var det två olika bilder på samma modell i de olika annonserna (En med helt vit fron och en med gråaktig del runt knapparna)
och sådant hatar man ju. Då kommer ju funderingarna direkt. (Finns olika revisoner, kopior etc. etc).

Det pinsammaste av allt är att jag inte vet som lånade mitt.

/Ola (För tilfället HELT blind i vissa sammanhang)
Användarvisningsbild
f.petrini
EF Sponsor
Inlägg: 248
Blev medlem: 26 maj 2009, 16:59:01
Ort: Växjö

Re: USB Oscilloscope

Inlägg av f.petrini »

:shock: Vad har hänt med priserna på Rigol-skåp och var har alla säljare tagit vägen?

När jag köpte mitt innan jul så låg priset runt 375USD från Kina (inkl. frakt). Dessutom var det många fler till salu på ebay. Säljaren jag köpte av har inget kvar på ebay längre. Skumt...

Dock verkar DealExtreme fortfarande sälja för ~400USD...
bearing
Inlägg: 11265
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: USB Oscilloscope

Inlägg av bearing »

Oroande. Jag har tänkt köpa ett sånt skåp. Googlade och upptäckte att det diskuteras även på andra forum att priserna går upp. För några veckor sedan kostade DS1052E tydligen $360 inkl. frakt på följande länk, nu $390
http://www.dealexcel.com/rigol-ds-1052e ... _p363.html
v-g
EF Sponsor
Inlägg: 7875
Blev medlem: 25 november 2005, 23:47:53
Ort: Kramforce

Re: USB Oscilloscope

Inlägg av v-g »

Superskumt då jag gav ~4750 SEK för mitt 100MHz inkl frakt med försäkring :?

Det var det priset jag hade jag gav dig tyvärr. Blev väldigt förvånad när jag kollade nyss :humm:
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33841
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: USB Oscilloscope

Inlägg av Glenn »

v-g skrev:Glenn:Du är inte hobbyanvändare ser jag ;) Hobbyprylar ska ju vara i klass med (eller över) proffsprylar för att det ska få lov att kallas hobby :mrgreen:

Faktum är att man kan komma bra mycket längre med sin hobby om man köper rätt saker på en gång. Kan ta mig själv som exempel fick aldrig till autocad-->fräs att fungera så jag gav så smått upp men med rätt mjukvara var det ju skitenkelt.
Tja, mitt 100Mhz HP digitalscope duger för mej, och det köptes för hundralappar på loppis ;)

Jag tycker nog att man normalt sett får bättre grejer om man köper begagnad proffsutrustning än billigare konsumentutrustning, om det nu finns
oscilloscopes i "konsumentklassen"
v-g
EF Sponsor
Inlägg: 7875
Blev medlem: 25 november 2005, 23:47:53
Ort: Kramforce

Re: USB Oscilloscope

Inlägg av v-g »

Fast just digitalt är svårt att hitta beg.

Har ett utmärkt analogt 50MHz som jag köpte för 800 spänn och även det fungerar prima men det nya känns ändå värt pengarna.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33841
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: USB Oscilloscope

Inlägg av Glenn »

Beror ju lite på vad man gör, jag "trvis" bättre med ett analogt scope, fast jag ska ju inte förneka att det är jäkligt fint att kunna få fram rena siffror på typ toppvärden osv direkt på skärmen.

..Om jag bara hade ett GPIB-kort till datorn också skulle det vara trevligt att kunna skriva ut vågformer på papper också.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8483
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: USB Oscilloscope

Inlägg av AndersG »

Jag tycker nog att man normalt sett får bättre grejer om man köper begagnad proffsutrustning än billigare konsumentutrustning
Amen.
Skriv svar