S: Elektriker i Oslo

some.things
Inlägg: 5
Blev medlem: 26 mars 2009, 21:25:09

S: Elektriker i Oslo

Inlägg av some.things »

Hej!

Jag är nyinflyttad i Oslo och skulle nu vilja komma i kontakt med elfirmor där för en eventuell lärlingsanställning/anställning. Jag gick ut gymnasiet i våras med mycket goda betyg och har i höst jobbat som lärling för ett svenskt företag.

Jag vänder mig hit i hopp om att någon av er jobbar/har jobbat för ett norskt företag eller har andra tips till mig, exempelvis namn på svenska företag verksamma i Oslo, eller något annat tips på vart jag kan vända mig.

Det verkar ligga ute en hel del jobbannonser på finn.no mm men alla jag har sett söker färdigutbildade elektriker och inte lärlingar. Jag förstår ju att jag inte är en lika stor tillgång som en färdigutbildad elektriker, men på exempelvis entreprenadjobb känns det ändå som att jag kan tillföra en hel del!

Jag skulle väldigt gärna vilja fortsätta jobba i branschen och all information välkomnas!


Tobbe
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor
Inlägg: 5131
Blev medlem: 7 januari 2006, 18:19:15
Ort: Eskilstuna

Re: S: Elektriker i Oslo

Inlägg av Purre »

Skit i att det står färdigutbildad elektriker. Deras önskemål är att man ska vara 25 år, fulla behörigheter och 15 års erfaranhet ungefär. Just ja en högskoleutbildning och några kvällskurser också. Bara söka allt du hittar helt enkelt som kan tänkas passa.
Användarvisningsbild
Stolleman
EF Sponsor
Inlägg: 2676
Blev medlem: 21 oktober 2005, 20:46:45
Ort: Utanför Växjö

Re: S: Elektriker i Oslo

Inlägg av Stolleman »

Välkommen till forumet :waving:

Alla "färdigutbildade" elektriker har också varit lärlingar någon gång och skulle ingen ta in en lärling skulle ju elektrikeryrket dö ut ganska snart :humm:

och har i höst jobbat som lärling för ett svenskt företag.
Be om et skriftligt omdöme eller om man kan kalla det en rekomendation om dom var nöjda med dig, med en sådan kan man komma långt med!


Sök alla jobb du kan tänka dig så kommer du få napp någonstans.

och lycka till :)
PTC
Inlägg: 2337
Blev medlem: 11 juni 2009, 20:04:12
Ort: Skövde

Re: S: Elektriker i Oslo

Inlägg av PTC »

Önskar dig med lycka till.
Hoppas du hittar nåt som passar, men liten nyfiken fråga. Vad för typ av elektriker är du utbildad till?
some.things
Inlägg: 5
Blev medlem: 26 mars 2009, 21:25:09

Re: S: Elektriker i Oslo

Inlägg av some.things »

Stort tack för snabba svar!
blir till att be förre chefen(som jag fortfarande har god kontakt med) om ett omdöme(bra idé) och sen skicka ansökan till samtliga annonser på finn.no.
Jag gick inriktningen Elteknink och är väl utbildat typ installationselektriker.
Finns det fler tips?=)
PTC
Inlägg: 2337
Blev medlem: 11 juni 2009, 20:04:12
Ort: Skövde

Re: S: Elektriker i Oslo

Inlägg av PTC »

Bra omdömen och annat från förre chefen är guld värt, hoppas det går bra för dig :)
Användarvisningsbild
Stolleman
EF Sponsor
Inlägg: 2676
Blev medlem: 21 oktober 2005, 20:46:45
Ort: Utanför Växjö

Re: S: Elektriker i Oslo

Inlägg av Stolleman »

Be din gamla chef skriva dit sitt nummer och "förvarna" om att eventuellt nya chefer kan ringer för att bekräfta omdömet på pappret.

* Ett bra skrivet CV/personligt brev är A och O i jobbsökning.
* Läs på om företaget du söker hos, du kommer antagligen få frågan varför du söker hos just dom.
* Står det att du kan maila eller ringa så ring, det är mer personligt och trevligare.
* Sök även på ställen som inte söker folk just nu, du visar framfötterna och vem vet om dom hade tänkt att lägga ut en annons nästa vecka!?
* Har det inte stått något speciellt om hur dom vill ha in ansökan så åk dit och lämna den personligen, då har dom träffat dig och hunnit få en bra uppfattning om hur du som person är, en fördel som dom andra inte har som mailar eller postar in sina.
* Ska du ringa eller dyka upp med ditt CV gör det inte innnan utan lite efter lunch. Arbetsledarna är mätta, belåtna och mer positiva då.
* Ett fast handslag och ögonkontakt är jätteviktigt.
* Första intrycket består! I.a.f en bra stund..
* Var dig själv så slipper du vara någon du inte är.


Jag har säkert glömt en hel del men det är en liten början i.a.f :)
PTC
Inlägg: 2337
Blev medlem: 11 juni 2009, 20:04:12
Ort: Skövde

Re: S: Elektriker i Oslo

Inlägg av PTC »

Håller med Stolleman i allt han skrev
ockhams rakkniv
Inlägg: 3
Blev medlem: 22 januari 2010, 04:20:15

Re: S: Elektriker i Oslo

Inlägg av ockhams rakkniv »

det är lite lurigt det där med norge,jag gick själv ut eltekniska linjen för 2 år sedan.
jag funderade också på att ta lärlingstimmarna i norge.
tyvärr visade det sig att dom inte har samma lärlingssystem i norge utan man får någon typ av cert direkt efter utbildningen(som jag tror har en hel del jobbtimmar).
så man kan alltså inte jobba som elektriker (eller ta sina lärlingstimmar) utan det svenska certifikatet man får efter sina 1600 timmar.
däremot kan man jobba som el-montör eller liknande vilket säkert är bra mycket mer än den svenska lärlingslönen,men det är ju framförallt surt att inte få tillräkna sig sina lärlingstimmar.
speciellt om man jobbar nåt år i norge och är tillbaks på noll igen i sverige.
men som det sagts innan ett grymt cv med rekommendationer och liknande är grymt bra och att söka dom "riktiga" elektriker jobben fast skriva att du är montör eller liknande.
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: S: Elektriker i Oslo

Inlägg av blueint »

Kanske man kan gå endast slutdelen av utbildningen i Norge?
some.things
Inlägg: 5
Blev medlem: 26 mars 2009, 21:25:09

Re: S: Elektriker i Oslo

Inlägg av some.things »

det kanske man skulle kunna göra! vart vänder man sig då? norska motsvarigheten till ecy?

ockhams: okej! men vad är egentligen skillnaden mellan en installationselektriker och en elmontör?:) du tror alltså på att söka jobb som el-montör? betyder det att man inte kan söka jobbet som lärling här i norge? utan att man gör "lärlingstiden" under utbildningen som nån typ av praktik?
ockhams rakkniv
Inlägg: 3
Blev medlem: 22 januari 2010, 04:20:15

Re: S: Elektriker i Oslo

Inlägg av ockhams rakkniv »

skillnaden är framförallt att en elmontör inte har någon egen behörighet överhuvudtaget(precis som en lärling) och måste alltid jobba under någon med någon typ av installationsbehörighet.lönen är iförsig bra mycket bättre än ingångslönen för en lärling skulle jag tro men det är heller inte samma goda löneutväckling.
tyvärr är det så att all praktik är integrerad under utbildning i norge vilket gör att dom överhuvudtaget inte har lärlingar eller lärlingstimmar så det går inte att bara göra slutskedet.
men elmontörerna gör minst lika avancerade jobb som en lärling och det är ändock väldigt bra betalt om man jämför med svenska montörer.
sen antar jag att du har avd C certifikatet och liknande och det är ju alltid en merit.
blir alltid så långa inlägg...för att summera lite

elmontör ger dig lika mycket erfarenhet och bättre betalt än lärling i sverige men du kommer inte kunna tillgodoräkna dig några lärlingstimmar över huvudtaget.

däremot tror jag att om man jobbat som elmontör i norge i något år är det nog en riktigt god merit och gör det nog mycket enklare att få lärlingsjobb i sverige sedan.dessutom kommer man nog bli väldigt uppskattad som lärling om man redan kan det mesta.
some.things
Inlägg: 5
Blev medlem: 26 mars 2009, 21:25:09

Re: S: Elektriker i Oslo

Inlägg av some.things »

Tack för förklaringen! Känns som att jag gärna jobba som elmontör, för som sagt även om det inte räknas in i lärlingstiden så är de ju en bra merit, betydligt bättre än om jag byter bransch och sedan flyttar tillbaka till Sverige och söker lärlingsanställning då!

Tycker att det är mkt bra att det blir långa inlägg, kan aldrig få för mkt info! så fyll gärna på om du/ni kommer på något mer tips angående jobbsöket!
Skriv svar